Nowe wytyczne od UOKiK dla Influencerów

Aktualności

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygląda się rynkowi influencer marketingu od dłuższego czasu. Po fali skandali związanych z publikowanymi reklamami, wprowadzono obowiązek oznaczania płatnych współprac.

 

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przedstawił kolejne regulacje, mające ułatwić influencerom czytelne i zgodne z prawem oznaczenia reklam. W dokumencie opublikowanym na stronie UOKiK przeczytamy m.in. o rekomendowanych określeniach postów sponsorowanych (dotyczy to również autopromocji własnych produktów, czy otrzymywanych prezentów), sposobach oznaczania, konsekwencjach prawnych, czy produktach zakazanych do promowania. Zdaniem UOKiK rekomendacja ma na celu zarówno usprawnić pracę influencerów, oraz ułatwić rozpoznawanie płatnych współprac przez odbiorców.

POLECAMY

- Wyróżniliśmy różnego rodzaju współprace komercyjne, w tym autopromocję czyli reklamę marki własnej, a także prezenty czyli popularne paczki PR – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Dokument zawiera nie tylko ważne definicje czy regulacje prawne i konsekwencje, jakie można ponieść w związku z kryptoreklamą, ale także konkretne przykłady oznaczeń materiałów reklamowych w różnych mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, TikTok, YouTube i inne, wraz z podaniem praktycznego schematu działań do każdego z nich – dodaje Prezes UOKiK.

Niezależnie od tego jak influencer się rozlicza (pieniężnie, w zamian za rabat czy produkt) oraz czy umowę zawarł na papierze, przez telefon czy na komunikatorze – wszystkie materiały zawierające przekaz handlowy, za które otrzymał korzyść materialną, powinien jasno oznaczać jako MATERIAŁ REKLAMOWY i wskazywać promowaną markę.
 

Czy autopromocję trzeba oznaczać?


W poradniku opisana jest również szeroko autopromocja, czyli reklama marki własnej. Jeśli piszesz książki, świadczysz usługi dietetyczne lub produkujesz kosmetyki - promując tę działalność na swoim kanale powinieneś przekaz oznaczyć jako AUTOPROMOCJĘ. Pamiętaj, autopromocją nie będzie sytuacja, gdy reklamujesz produkt innej marki, nawet jeśli udzieliłeś jej swojego wizerunku lub logo. Wówczas będzie to MATERIAŁ REKLAMOWY.
 

O czym pamiętać oznaczając reklamy


UOKiK rekomenduje dwupoziomowe oznaczanie, czyli we własnym zakresie (np. w opisie, na zdjęciu lub filmie, w narracji materiału) i przy użyciu funkcjonalności platformy. Dodatkowo istotne jest, żeby poinformować, jakiej marki dotyczy reklama.

Influencer powinien to zrobić w sposób czytelny, jednoznaczny oraz zrozumiały dla każdego odbiorcy. Oznaczenie musi być widoczne zarówno dla stałych obserwatorów, jak i dla tych, którzy zapoznają się z jego kanałami po raz pierwszy. Wielkość czcionki, kolory tła – to wszystko ma wpływ na odbiór przekazu. Ważne jest, aby komercyjny charakter treści był znany konsumentowi już na wstępnym etapie zapoznawania się z nimi, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych. Sprawdzenie, czy przekaz jest prawidłowo wyróżniony ułatwia przygotowana lista czterech zasad. Zacznij od dwupoziomowego oznaczenia - skorzystaj z funkcjonalności platformy oraz oznacz materiał we własnym zakresie. Zadbaj o wskazanie komercyjnego charakteru treści, następnie wskaż promowaną markę. Na koniec sprawdź, czy oznaczenie jest czytelne i zrozumiałe dla odbiorców.
 


Masz wątpliwości, czy i jak oznaczać treści – zastosuj złotą zasadę.
 


 

#OznaczamReklamy - filtr dla użytkowników IG oraz FB
 


Rekomendacje UOKiK dla Influencerów

Przeczytaj wszystkie rekomendacje w prezentacji przygotowanej przez UOKiK. Plik PDF możesz pobrać tutaj.

 

Chcesz być na bieżąco?

Pokazujemy skuteczne drogi promowania i sprzedaży w Internecie - prenumeruj czasopismo Online Marketing.

Przypisy