Dołącz do czytelników
Brak wyników

Newslettery WhatsApp: skuteczne działania, czy kolejny chwyt marketingowy?

Artykuł | 21 października 2015 |
192
Komunikatory mobilne cieszą się obecnie ogromną popularnością. Imponującym rozwojem może się pochwalić szczególnie WhatsApp. Już niedługo aż miliard ludzi będzie używać WhatsApp do wysyłania i odbierania krótkich wiadomości. Jest to wystarczający powód, aby usługa ta wzbudziła wzmożone zainteresowanie marketerów. Jakiego rodzaju potencjał tkwi w newsletterach WhatsApp? Ekspert optivo, René Kulka, postanawia przyjrzeć się tej kwestii  bliżej.

Komunikatory mobilne cieszą się obecnie ogromną popularnością. Imponującym rozwojem może się pochwalić szczególnie WhatsApp. Już niedługo aż miliard ludzi będzie używać WhatsApp do wysyłania i odbierania krótkich wiadomości. Jest to wystarczający powód, aby usługa ta wzbudziła wzmożone zainteresowanie marketerów. Jakiego rodzaju potencjał tkwi w newsletterach WhatsApp? Ekspert optivo, René Kulka, postanawia przyjrzeć się tej kwestii  bliżej.

POLECAMY

W lutym 2014 roku WhatsApp został przejęty przez Facebook. Od tego czasu komunikator był w stanie znacznie zwiększyć liczbę swoich użytkowników - z 700 do obecnie ponad 900 mln. Dla porównania: Facebook twierdzi, że posiada 1,5 mld aktywnych użytkowników. W obszarze e-mail, Grupa Radicati oszacowała aktualną sumę użytkowników na 2,6 mld. Niemniej jednak rozwój liczby użytkowników WhatsApp i podobnych serwisów nie jest obecnie niczym imponującym. Globalny wzrost użytkowników WhatsApp, od końca 2014 roku znacznie przewyższał wzrost firmy Facebook. Biorąc pod uwagę "mobilną rewolucję" i silną pozycję, którą WhatsApp cieszy się w wielu krajach, rozwój ten nie jest szczególnie zaskakujący. Jeżeli obecny trend będzie kontynuowany, w lutym 2019 roku liczba użytkowników WhatsApp może przewyższyć liczbę użytkowników spółki matki, firmy Facebook.

WhatsApp rozwija się również znacznie szybciej w porównaniu do sieci społecznościowych. Nie jest to jedyny powód, dla którego komunikator może - do pewnego stopnia - zastąpić w przyszłości Facebook’a i tym podobne sieci. Niektórzy marketerzy zaobserwowali już ten rozwój. Wprowadzenie systemu wydawniczego WhatsApp otworzyło również wielu firmom oczy na potencjał komunikacji tym właśnie kanałem. Szczególnie wydawnictwa i gazety, takie jak New York Times, już eksperymentują z komunikatorem.

Czy newslettery WhatsApp nadają się do wysyłki masowej?

Jak wygląda sytuacja w zakresie potencjału komunikacyjnego newsletterów WhatsApp? Czy użytkownicy są już w ogóle na to gotowi? Podczas gdy użytkownicy są przygotowani do odbioru reklamy za pośrednictwem poczty elektronicznej - a obecnie również przez Facebook - do tej pory komunikatory pozostawały bastionem komunikacji prywatnej. Dzieje się tak głównie dlatego, że – przeważnie – osobiste numery telefonów komórkowych użytkowników nie są firmom udostępniane.

Od strony technicznej, są już dostawcy umożliwiający masowe wysyłanie wiadomości WhatsApp. Rozwiązania takie jak InstaNews firmy Pylba mają na celu nabywanie, zarządzanie i kontaktowanie się z odpowiednią liczbą użytkowników poprzez WhatsApp. Pylba twierdzi, że wiadomości WhatsApp są obecnie odczytywane przez 80% wszystkich odbiorców smartfonów w ciągu 180 minut. Ponadto, dostawca obiecuje również, że 30 do 50% wszystkich skontaktowanych użytkowników klika w WhatsApp w celu uzyskania dodatkowych informacji. 

Nie dla newslettera WhatsApp bez opt-in

Z prawnego punktu widzenia należy zauważyć, że newsy WhatsApp uważane są za pocztę elektroniczną. Prawodawstwo europejskie określa to bardzo wyraźnie: "... Każda wiadomość tekstowa, głosowa, dźwiękowa lub obraz wysyłany za pośrednictwem publicznej sieci łączności, która może być przechowywana w sieci lub narzędziu odbiorcy do chwili jej odebrania przez odbiorcę". Marketerzy muszą zatem wziąć pod uwagę te same wymogi, które obowiązują przy wysyłaniu wiadomości e-mail. Double opt-in z wyrażoną i zweryfikowaną zgodą jest zatem koniecznością, a informacja o prawie do odwołania tej zgody przez odbiorcę w dowolnym czasie jest obowiązkowa również w przypadku newsletterów WhatsApp.

Newslettery są zwykle subskrybowane przez WhatsApp w następujący sposób:

1. Zostaje wprowadzony osobisty numer telefonu komórkowego.

2. Następnie wyświetlany jest numer telefonu marketera WhatsApp.

3. Użytkownik dodaje numer telefonu marketera do swojej listy kontaktów.

4. W celu aktywacji subskrypcji, do marketera wysyłany jest opt-in w formie wiadomość lub danego słowa potwierdzającego.

5. Firma kontaktuje się wówczas z użytkownikiem za pomocą WhatsApp.

6. Użytkownicy mogą wypisać się z newslettera WhatsApp poprzez wysłanie określonej wiadomości (na przykład "Wypisz").

 

Kilka zalet i kilka wad

Takie dane jak telefon użytkowników większości grup docelowych, a także wysoki odsetek responsywności wydają się być na pierwszy rzut oka bardzo obiecujące. Jednak niepewność co do potencjału newsletterów Wh...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy