Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

3 kwietnia 2019

NR 44 (Luty 2019)

Mediaplan sprzedażowy na 2019 r. - O czym nie możesz zapomnieć

0 99

Nowy rok to dla większości agencji w Polsce czas układania strategii i mediaplanów. Chcąc przygotować najlepszy z możliwych dla swoich klientów, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów. Ich uwzględnienie nie tylko ułatwi nam pracę, ale pozwoli przygotować bardziej adekwatny plan działania. Swoją pracę możemy podzielić na kilka głównych obszarów, dzięki którym będziemy pewni, że skupiliśmy się na najważniejszych rzeczach. Są nimi analiza sytuacji wyjściowej, odpowiednie przygotowanie mediaplanu oraz finalne sprawdzenie zawartych elementów.

Analiza sytuacji wyjściowej

Faza początkowa, przygotowująca nas do zestawienia mediaplanu, jest kluczowa dla odpowiedniego doboru media mix. Pytanie, na które należy odpowiedzieć w pierwszej kolejności, powinno dotyczyć tego, kim jest użytkownik lub potencjalny klient podmiotu, dla którego układamy mediaplan. Ta z pozoru banalna rzecz wpływa w istotny sposób na naszą pracę, a brak odpowiedniego określenia użytkownika może wpłynąć na niepoprawny dobór planowanych działań. Oczywiście w większości przypadków Google Analytics wskaże nam podstawowe dane demograficzne, takie jak wiek czy wielkość miasta, ale powiedzmy sobie wprost – w obecnych czasach taka analiza jest niewystarczająca. Kluczowymi danymi stają się zainteresowania oraz zachowania użytkownika w internecie – jakie strony przeglądał, poświęcone jakim zagadnieniom – czy interesuje się nowymi technologiami? A może szukał w ciągu ostatnich 30 dni wycieczki zagranicznej? Te dane pomogą nam dobrać odpowiedni pakiet, np. display, budujący świadomość poprzedzającą decyzję o zakupie. Takie informacje to również doskonałe źródło pod zbudowanie profilu look-a-like, dzięki któremu będziemy w stanie prowadzić kampanię prospectingową, kierującą nasz przekaz reklamowy do użytkowników najbardziej odpowiadających profilowi obecnych klientów. Dzięki temu będziemy mieć pewność prowadzenia działań targetowanych na internautów, którzy w najbardziej prawdopodobny sposób mogą dokonać konwersji. Analizując dotychczasową sytuację klienta, należy również dowiedzieć się, jakie działania sprawdzały się w poprzednich latach. Jeżeli obserwowaliśmy pozytywne wyniki w mailingu, nie może go zabraknąć również w obecnym mediaplanie. Warto natomiast sprawdzić intensywność ich prowadzenia, gdyż jak każdy kanał – może stracić swój potencjał przy zbyt silnej eksploatacji. Co za tym idzie – nie będziemy w stanie uzyskać tej samej liczby konwersji. Na pewno trudniej będzie przygotować się w sytuacji, gdy wcześniej nie prowadzono kampanii reklamowej. 

Wtedy najlepiej polegać na danych od klienta, który być może prowadził wcześniej działania samodzielnie – każdy insight będzie cenny w przygotowaniu mediaplanu sprzedażowego, aby wiedzieć, w co warto zainwestować i nie powielać wcześniejszych błędów. Możemy w takiej sytuacji polegać także na benchmarkach zdobytych przy innych działaniach na innych klientach z tej samej kategorii.
Pytaniem, na które należy odpowiedzieć sobie na tym etapie tworzenia mediaplanu sprzedażowego, jest to, na jakiej kategorii produktów lub usług chcemy się skupić. Być może będą to rzeczy, które łatwiej będzie nam zareklamować, wykorzystując wybrane kanały? 
 

Wskazówka

Jeżeli zależy nam na zdobyciu zapisów w postaci leada kontaktowego, nieodzowne będzie wykorzystanie takich elementów media mix, dzięki którym skrócimy proces zostawienia danych. Kanałami takimi mogą być social media (format lead ads), mailing czy retargeting przypominający o dokończeniu procesu zostawienia danych. 
Przy okazji krótkoterminowych promocji sprzedażowych warto rozważyć również mobile, jako kanał umożliwiający nam dotarcie do użytkowników, informując ich w przystępny i szybki sposób o trwającej właśnie promocji. 


Nie sposób wyobrazić sobie również kompleksową kampanię bez dostępnych rabatów lub kodów na darmową dostawę, które prawie zawsze sprawdzają się w przypadku działań sprzedażowych. Wykorzystanie ich potencjału oraz dodatkowej powierzchni własnej, oferowanej przez wydawców kuponowych, na pewno stanowi element warty rozważenia, zwłaszcza w przypadku dedykowanych promocji, gdzie wybrany kod rabatowy o unikalnej wartości jest dostępny tylko u jednego wydawcy.
Kolejnym elementem wymagającym sprawdzenia przed przygotowaniem mediaplanu jest możliwość kodowania oraz zakres zbieranych przez nas danych. Należy wyraźnie rozpisać klientowi wymogi stawiane przez nas w tym zakresie oraz korzyści, jakie dzięki temu osiągniemy. Może się okazać, że nie będziemy mieli wystarczającej możliwości kodowania wybranych stron, co wpłynie na ograniczenie możliwości zastosowania wybranych kanałów. Przykładem mogą być działania o...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy