Konkurs czy loteria? Jak nie zrujnować kampanii przez jeden błąd prawny – poradnik dla marketera

Prawo w marketingu

Planujesz konkurs w internetach? Super! To świetny sposób na rozkręcenie sprzedaży i zachęcenie do interakcji – przy okazji pokazując markę. Ale… lepiej nie potknąć się na prawie. Ten artykuł Ci w tym pomoże.

Nie zapominaj o paragrafach, gdy przy pomocy sociali starasz się narobić szumu – bo narobisz takiego niechcianego. I nie chodzi tylko o konsekwencje typowo prawne – ale też wizerunkowe, bo nikt nie chce trafić na kryzysową grupę czy Wykop. O czym warto wiedzieć?

POLECAMY

Na czym to polega?

Na początek pobawmy się w definicje. Kluczem do legalnej zabawy jest rozróżnienie, czy organizujesz konkurs, czy loterię. „Po ludzku” to trochę podobne, ale „po prawniczemu” to stojące przed Tobą inne obowiązki.

  • Konkurs (czyli „przyrzeczenie publiczne”): Wybierasz zwycięzcę na podstawie jasnych kryteriów. Ktoś musi się napracować – stworzyć coś intrygującego, dać najciekawszą odpowiedź, podesłać najlepsze zdjęcie. Decyzję o wygranej podejmuje jury (albo wprost Ty).
  • Loteria (czyli „gra losowa”): Tutaj to już inna bajka – wynik zależy od przypadku. Nawet jeśli uczestnicy najpierw musieli coś zrobić dla wzięcia udziału, ale zwycięzca jest wyłaniany loso...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy