Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

5 listopada 2021

NR 60 (Październik 2021)

Kluczowe narzędzia e-commerce managera - jak skutecznie zarządzać eCommerce, by wyprzedzić konkurencję?

0 21

Rola e-commerce menedżera ewoluuje każdego roku intensywnie i ma coraz istotniejsze znaczenie w budowaniu strategii rozwoju przedsiębiorstw działających w większości branż. Strategia oparta na e-commerce, w obecnej formie, obejmuje już nie tylko obszar technologii czy marketingu, ale również logistykę, wzrost sprzedaży poprzez ekspansję międzynarodową czy budowanie spójnej komunikacji marki w sieci. Ilość zbieranych, przetwarzanych i analizowanych danych wymusza na menedżerach internetowych kanałów sprzedaży korzystanie z wielu narzędzi czy usług wspierających rozwój online. W niniejszym artykule chciałbym się z Wami podzielić najpopularniejszymi narzędziami wspierającymi menedżerów e-commerce w ich codziennych wyzwaniach zawodowych i biznesowych.

Ufaj i kontroluj

Odpowiadając za rozwój e-commerce w naszych firmach, bardzo często współpracujemy z przedstawicielami kluczowych działów, wspólnie omawiając pomysły, strategie czy wdrażając różnego rodzaju aktywności wspierające rozwój online. Wymaga to od nas doskonałej koordynacji zadań, ich priorytetyzacji, kontroli postępów czy reagowania na zmiany. Dlatego zdecydowanie polecam wykorzystywanie w codziennej pracy narzędzi wspierających zarządzanie wieloma wątkami. Do najpopularniejszych z nich należą m.in. Asana.com, ClickUp, JIRA czy Monday. Są to w większości przypadków narzędzia mające doskonałe wersje mobile oraz politykę cenową dostosowaną zarówno dla małych start-upów, jak i dojrzałych korporacji. Każde z nich pozwala na pracę zespołową online, monitorowanie postępów, wymianę informacji czy plików oraz współdzielenie efektów naszej pracy online (rys. 1).
 

POLECAMY

 Rys. 1. Przykładowy plan projektu digital w postaci tablicy Kanban. Źródło: www.asana.com 


Wizualizuj swoje pomysły

Biorąc udział w burzach mózgów, tworzymy notatki, schematy czy wizualizacje, które bardzo często lądują głęboko w szufladach naszych biurek. W takich przypadkach z pomocą przychodzą nam narzędzia do wizualizacji procesów czy porządkowania map myśli w formie cyfrowej. Doskonałym przykładem jest serwis www.miro.com, który pozwala w prosty sposób projektować w trybie rzeczywistym i zespołowym modele biznesowe oraz procesy, bazując na setkach przykładów, tutoriali i na dobrych praktykach. Serwis dostosowany jest do pracy zarówno w niewielkich start-upach, jak i rozproszonych organizacjach, gdzie nad wizją firmy pracują setki osób (rys. 2).
 

 Rys. 2. Przykładowa roadmapa produktowa zaprojektowana w serwisie Miro.com. 
Źródło: https://bit.ly/3mjFZ7L


Wybierając narzędzia tego typu warto również poznać funkcjonalności takich serwisów, jak m.in. Lucidspark (https://lucidspark.com/), Creately (https://creately.com/) czy MS Visio (https://bit.ly/3orvKkm).

Wykorzystaj potencjał BigData

Następnym zestawem absolutnie obowiązkowych narzędzi każdego menedżera e-commerce są usługi pozwalające na analizę kluczowych wskaźników naszego biznesu online, takich jak ruch na stronie, źródła pozyskiwania ruchu, efektywność ścieżek podróży klienta po naszej stronie i wielu innych, mierzalnych zachowań internautów. 
Zdecydowanie najpopularniejszym serwisem analitycznym w branży jest Google Analytics, z potencjału którego z pewnością korzysta znakomita większość menedżerów czy właścicieli sklepów internetowych. Ale, mimo ogromu oferowanych możliwości, nie jest to jedyne dostępne narzędzie warte naszej uwagi. Jedną z ciekawszych alternatyw jest bez wątpienia rosyjski Yandex Metrica. Poza bezpłatnym dostępem do zbliżonych do usługi Google Analytics parametrów sklepu pozwala na przechwytywanie i analizowanie zachowania klientów za pomocą śledzenia ruchu kursora czy aktywności w wybranych sekcjach strony internetowej wizualizowanej za pomocą tzw. map ciepła (rys. 3–4).
 

 Rys. 3. Przykładowe zestawienie sesji użytkowników serwisu e-commerce w Yandex Metrica.
Źródło: https://bit.ly/3mnurQK 

 

 Rys. 4. Przykładowa sesja wizualizująca podróż klienta przez stronę oraz mapy ciepła w Yandex Metrica.
Źródło: https://bit.ly/3B5grBD


Wybierając narzędzia analizujące e-commerce, zdecydowanie warto też przyjrzeć się plusom i minusom serwisów, takich jak Adobe Analytics (https://adobe.ly/3l5iy2F), PiwikPro (https://piwik.pro/) czy doskonały w zakresie wizualizacji map ciepła aktywności internautów HotJar (https://www.hotjar.com/).

Świadome zarządzanie marką online

Kolejnym obszarem pracy e-commerce menedżera, który ma bezpośredni wpływ na dynamiczny wzrost biznesu online, jest skuteczne budowanie, zarządzanie i monitorowanie naszych marek w najpopularniejszych serwisach społecznościowych. Mimo że w początkowym etapie naszej przygody z e-commerce zazwyczaj bezpośrednio tworzymy content w serwisach, takich jak Facebook, LinkedIn, Twitter czy Instagram, zdecydowanie warto już w pierwszych dniach zadbać o skuteczne zarządzanie i automatyzację tych zadań. Z pomocą przychodzą nam wówczas narzędzia takie jak Postify (https://postfity.com/), Hootsuite (https://www.hootsuite.com/) czy NapoleonCat (https://napoleoncat.com/pl/). Wykorzystując je na co dzień, jesteśmy w stanie skutecznie zarządzać publikowaniem treści w social mediach oraz budować interakcję z klientami skutkującą zwiększeniem sprzedaży produktów czy usług.
Integralną częścią aktywności wspierających rozwój naszych e-commerce przez aktywną obecność w social mediach jest skuteczne i błyskawiczne reagowanie na informacje o naszej marce czy wręcz zapytania potencjalnych klientów kierowane do nas za ich pośrednictwem. W tym obszarze zdecydowanie pomogą nam narzędzia monitorujące obecność naszej marki w mediach społecznościowych i pozwalające na natychmiastową reakcję na komentarze, publikacje czy różne inne formy nawiązania interakcji z naszą marką przez internautów. Jednym z najpopularniejszych narzędzi wspierających menedżerów e-commerce w tego typu zadaniach, jest Brand24 (https://brand24.com/). Pozwala on na monitorowanie najpopularniejszych serwisów społecznościowych czy tematycznych pod kątem wzmianek na temat naszej marki i szybkie nawiązywanie interakcji z ich autorami, co bardzo często minimalizuje ryzyko wystąpienia kryzysów komunikacyjnych online, a przede wszystkim pozwala na intensyfikację i zdecydowane zwiększenie jakości relacji budowanych z klientami online.
 

 Rys. 5. Przykładowy harmonogram publikacji na profilu firmowym na Linkedin.com z uwzględnieniem sugestii i źródeł inspiracji Postify.
Źródło: www.postify.com 

Testuj, optymalizuj, automatyzuj

Główne wyzwania e-commerce menedżera skupiają się wokół zwiększania liczby użytkowników serwisów internetowych oraz maksymalizacji ich konwersji, czyli przekuwania aktywnych odwiedzających w wiernych i powracających kupujących. Zakładając, że wykorzystując wcześniej wspomniane narzędzia, doskonale radzisz sobie z zarządzaniem zespołem i jego zadaniami, potrafisz analizować ruch w Twoim sklepie internetowym i coraz odważniej komunikujesz ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy