Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

17 lutego 2021

NR 56 (Luty 2021)

Jak zaplanować kampanię z mikrobudżetem na YouTubie krok po kroku?

147

Reklama na YouTubie? Ale to przecież trzeba nagrać jakiś film, zmontować. To mnóstwo zamieszania, czasu i pieniędzy. W ten właśnie sposób, na pierwszy rzut oka, wygląda w naszych umysłach pomysł na reklamowanie się przez YouTuba.

Dobrze, że to tylko pierwszy rzut oka, bo rzeczywistość wcale nie musi tak wyglądać.
Myśląc reklama na YouTubie z małym budżetem, od razu przychodzi do głowy kolejna myśl... Jeśli masz do dyspozycji: szybko, tanio i dobrze, to te trzy cechy można połączyć w pary, ale w trójkącie nie chcą ze sobą współżyć.
Mały budżet będzie więc od nas wymagał nieco kreatywności. Ale to dobrze. Dokładając później efekt skali, czyli dosypując kasy do budżetu, wyniki mogą być już tylko lepsze!
Wróćmy jednak do konkretów. Niskobudżetową reklamę na YouTubie możemy zrobić na dwa sposoby. Pierwszy to organiczne budowanie kanału i inwestowanie budżetu przede wszystkim w tworzenie filmów. Drugi to reklama pay-per-click i tu płacimy YouTubowi za to, by pokazywał nasze filmy potencjalnym klientom.
Jest jeszcze trzecia droga – miks tych dwóch rozwiązań. Ale o tym opowiem na koniec.

Opcja 1.: Reklama organiczna na YouTubie

Na pierwszy ogień weźmy reklamę organiczną.

Dla kogo jest taka forma reklamy?

  • Masz więcej czasu niż pieniędzy.
  • Zależy Ci na długofalowym budowaniu silnej pozycji firmy.
  • Chcesz mieć źródło pozyskiwania klientów na długie lata.
  • Możesz poczekać nawet kilka miesięcy na pierwszych klientów z tego źródła.

Wybór tej drogi promowania firmy na YouTubie jest czymś, co polecam wszystkim. Jeśli jednak nie możesz czekać na klientów i potrzebujesz ich „tu i teraz”, to prawdopodobnie musisz skupić się na opcji drugiej lub trzeciej.

Jak w praktyce wygląda organiczne docieranie do zainteresowanych w tym modelu?

W praktyce to nic innego jak content marketing. Ty wrzucasz na swój kanał filmy, a YouTube działa jak wyszukiwarka i podsyła Ci zainteresowanych.
Załóżmy, że prowadzisz firmę ogrodniczą. W ofercie masz sprzedaż roślin, ale też usługi projektowania i wykonywania (a później pielęgnowania) ogrodu.
Jeśli ktoś na YouTubie szuka odpowiedzi na pytanie, kiedy sadzić cebulki tulipanów, to w efekcie może wyskoczyć Twój film z odpowiedzią na takie pytanie. Przy okazji możesz polecić tulipanowe cebulki ze swojej oferty.
Natomiast jeśli ktoś szuka na YouTubie filmu z odpowiedzią na pytanie, jak doprowadzić do porządku trawnik po zimie, to również może wyskoczyć Twój film, w którym znajduje się odpowiedź. Tym razem jednak pokażesz, jakie zabiegi należy wykonać wiosną, w jakiej kolejności, jakich nawozów, nasion oraz narzędzi do tego użyć, prezentując przy okazji swoją ofertę produktową.
Ale w drugim filmie dzieje się coś jeszcze. Mianowicie mówisz, że wiesz, jak to zrobić, i jednocześnie pokazujesz przykłady zrealizowanych zleceń. Dzięki temu oglądający, czyli potencjalny klient, widzi, że znasz się na swojej pracy i do tego wykonujesz ją dokładnie. Droga do jego serca (i portfela) staje więc przed Tobą otworem.
 

Rys. 1. Zielone Pogotowie – przykład kanału, który stawia na organiczną reklamę na YouTubie

Czas i efekty

Jak widzisz w powyższych przykładach, taki film to nie reklama, która może zadziałać o każdej porze roku (ale być może w Twojej branży jest inaczej). Zaletą takiego podejścia jest jednak konkretna odpowiedź na konkretne pytanie klienta.
W tym podejściu czeka na nas jednak olbrzymia nagroda! Takie wideo to nie jest jednorazowy film o tym, że Stoch wygrał Turniej Czterech Skoczni, ani o tym, że paparazzi przyłapali Dodę. Za rok znów ktoś będzie szukał odpowiedzi na te same pytania. Podobnie będzie za dwa lata i za dziesięć również. Nagrywasz więc raz, a pozyskujesz klientów przez lata.

O czym pamiętać, wybierając reklamę organiczną?

Są trzy elementy, które trzeba wziąć pod uwagę reklamując się w ten sposób:

  • YouTube jest jak Google – trzeba więc zadbać o opisy pod SEO i dobór słów kluczowych do każdego filmu;
  • ważna jest regularność publikacji – nie musi być codziennie – może być raz lub dwa razy w miesiącu, ale ważne jest, 
  • by zachować obraną częstotliwość;
  • każdy film powinien zawierać CTA, czyli wezwanie do akcji – w zależności od filmu może to być zachęta do odwiedzenia sklepu, konkretnego produktu, pobrania e-booka, wysłania formularza z zapytaniem itd.;
  • słuchaj swoich klientów i notuj pytania, jakie Ci zadają – to dobre pomysły na pierwsze filmy.

Od drugiego punktu z powyższej listy też istnieją odstępstwa. Są one powiązane z tym, co opisałem już wcześniej. Jeśli raz nagrasz dobry film, to będzie on oglądany przez lata. Nawet jeśli na jakiś czas zaprzestaniesz nowych publikacji.
 

Mini-case study
Na poniższym screenie publikuję mały dowód z eksperymentu przeprowadzonego na własnej skórze. Na wykresie widać wyświetlenia kanału z okresu od 1 stycznia 2019 do 31 grudnia 2020 r. – łącznie 2 lata regularnych, cotygodniowych publikacji. 20 kwietnia 2020 r. dodałem ostatni film. Mimo to liczba wyświetleń nie spadła, a nawet wzrosła w stosunku do roku 2019. Mały spadek widać tylko w okresie świąt i wakacji.

Rys. 2. Wyświetlenia kanału z okresu od 1 stycznia 2019 do 31 grudnia 2020 r. Źródło: www.pawelkepa.pl

Ile kosztuje opcja 1.?

Wybór opcji 1. to przede wszystkim inwestycja własnego czasu. Filmy możesz nagrywać i montować we własnym zakresie. Przyda się aparat z możliwością nagrywania i oświetlenie oraz oprogramowanie do montażu, a także do poszukiwania słów kluczowych. Cała inwestycja może zamknąć się w przedziale od trzech do kilkunastu tysięcy złotych.
Możesz też zlecić nagranie, montaż i publikację. W zależności od szczegółów taka opcja może kosztować od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych.

Opcja 2.: Reklama płatna

Jeśli wybierzesz drogę numer dwa, czyli zapłacisz YouTubowi za to, by pokazywał Twoje filmy, to – niestety – nie ominie Cię niemal nic, co zostało opisane powyżej, w opc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy