Jak skutecznie pozycjonować sklep internetowy?

Każdy biznes, który posiada stronę internetową, prędzej czy później zetknie się z tematyką pozycjonowania. Mamy nadzieję, że nastąpi to jak najwcześniej – SEO (ang. Search Engine Optimization) to jedna z najtańszych, a zarazem najbardziej długofalowych strategii pozyskiwania klientów w Internecie.

Sklepy internetowe mają to szczęście, że drzemie w nich ogromny pozycjonerski potencjał, z czego nie zawsze zdają sobie sprawę ich właściciele. To jednak setki, a często nawet tysiące stron produktowych i kategorii – a wszystkie z nich potrzebują właściwej optymalizacji.

Jak sprawić, że znajdą się na pierwszej stronie wyszukiwarki i zaczną przyciągać potencjalnych klientów? Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego, by uzyskać pożądane efekty? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

Na czym polega proces pozycjonowania sklepu internetowego?

Kolejność wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach ie są dziełem przypadku. Ich ułożenie wynika z zasad, jakimi kierują się algorytmy Google, i działań podejmowanych przez strony, które się do nich dostosowują.

Innymi słowy, aby strona była widoczna w wyszukiwarce, trzeba się o to postarać.

Pozycjonowanie stron to szereg czynności, które mają sprawić, że dana domena będzie się wyświetlać na jak najwyższych pozycjach na określone frazy. Obejmuje zarówno działania on-site (w obrębie danej strony www), czyli np. optymalizację techniczną i tworzenie wartościowych treści, jak i off-site (poza witryną), czyli przede wszystkim linkowanie zewnętrzne.

Warto zdawać sobie sprawę, że nie ma uniwersalnego przepisu na pozycjonowanie sklepu online, który zadziała w każdym przypadku.

Dlaczego warto pozycjonować sklep internetowy?

Pozycjonowanie sklepów internetowych to złożony proces. Jego efektów nie zobaczysz pierwszego dnia ani nawet po miesiącu – mówi się o minimum trzech. Co więcej, tak naprawdę nigdy się on nie kończy. A nawet, gdy uda Ci się zdobyć wymarzoną pozycję, nie oznacza to, że otrzymałeś ją na stałe. Pozycjonowanie to ciągła optymalizacja i działania mające na celu utrzymanie osiągniętych efektów.

Tak naprawdę cały marketing internetowy to bardzo dynamicznie zmieniająca się branża, a SEO jest tego najlepszym przykładem. To, co działało jeszcze rok czy dwa lata temu, dziś może być już nieaktualne. Jednak bez wątpienia warto poświęcić mu swoją uwagę – chociażby dlatego, że 80% użytkowników zaczyna poszukiwanie konkretnego produktu lub usługi od researchu online.

Niestety na początku nie będzie łatwo. Wszyscy Twoi konkurenci są już w końcu obecni w sieci i prawdopodobnie zdążyli w niej zaistnieć. A z reguły im dłużej dana witryna działa i prowadzi optymalizację pod kątem wyszukiwarek, tym większa jej moc w oczach Google’a – dlatego z pozycjonowaniem nie można zwlekać!

Co zyskasz dzięki widoczności sklepu w Google?

  • Wartościowy ruch w Twoim sklepie online. Dzięki SEO na Twoją witrynę nie trafiają przypadkowi internauci, a potencjalni klienci zainteresowani Twoją ofertą.
  • Przewagę konkurencyjną.
  • Wzrost rozpoznawalności Twojej marki.
  • Zwiększenie zysków.
     

Od czago zacząć działania SEO?

Odpowiedź na to pytanie może być jedna – pozycjonowanie własnego sklepu internetowego zacznij od profesjonalnego audytu SEO.

Pozwoli Ci on na samym starcie zidentyfikować mocne i słabe strony Twojego sklepu, a także znaleźć ewentualne błędy i je wyeliminować. Świetnie, jeżeli będzie on skupiał się nie tylko na widoczności Twojego sklepu, ale też działaniach podejmowanych przez Twoją konkurencję.

Będzie to idealny punkt wyjścia do stworzenia strategii pozycjonowania Twojej strony w Google.

Jaką platformę e-commerce wybrać pod kątem SEO?

Zastanawiasz się, jak pozycjonować sklep internetowy? Podstawa to wybór (ewentualnie stworzenie) odpowiedniej platformy e-commerce, która jest technologicznie przygotowana na odwiedziny robotów Google i duży ruch.

Idealna platforma ze względu na pozycjonowanie to taka, która umożliwia Ci pełną optymalizację. Innymi słowy, wprowadzanie wszystkich zmian, które mogą być istotne ze względu na SEO. Co ważne, powinna je bez problemu wdrażać osoba, zajmująca się na co dzień obsługą sklepu – bez angażowania programistów.

Na co zatem zwrócić szczególną uwagę? Ważna będzie przede wszystkim możliwość optymalizacji metadanych, w tym określanie nagłówków H1 na każdej podstronie. Upewnij się, że platforma zapewnia także zapobieganie duplikacji treści, między innymi poprzez ustawianie linków kanonicznych. Bardzo istotna będzie również możliwość tworzenia przyjaznych SEO adresów URL i przekierowań 301 – choć najlepiej, gdy te są nadawane automatycznie.

Takich aspektów jest oczywiście znacznie więcej. Zanim zdecydujesz się więc na wybór jednej platformy, poznaj po prostu opinie na jej temat. Dołącz do grup sprzedawców na Facebooku i poproś o rekomendacje i wymianę doświadczeń – na pewno się nie zawiedziesz.

Platforma e-commerce Sky-Shop wspiera techniczne SEO

Sky-Shop to platforma e-commerce, oferująca kompleksowe rozwiązania, które wspomagają proces pozycjonowania Twojego sklepu. Będziesz mógł bez przeszkód dokonywać nawet zaawansowanych zmian mających na celu wsparcie technicznego SEO.

Sklep internetowy w Sky-Shop to:

  • Możliwość edycji wszystkich ważnych ze względu na SEO elementów (title, meta description, opisów ALT itd.)
  • Możliwość zdefiniowania własnych wpisów robots.txt, pozwalających na zarządzanie indeksowaniem poszczególnych podstron sklepu.
  • Automatyczne przekierowania 301 w przypadku nieistniejących podstron.
  • Automatyczne linki kanoniczne (canonical).
  • Automatycznie nadawane przyjazne adresy URL.
  • Automatyczne generowanie sitemap.
  • Możliwość manualnego tworzenia indywidualnych adresów URL dla produktów, kategorii i artykułów blogowych.
  • Możliwość ustawiania tagu noindex.
  • Dostosowany do Twoich potrzeb certyfikat SSL.
  • Szybko wczytujące się sklepy, działające w oparciu o protokół HTTP2 i technologię SpeedCache.
  • Obsługa Rich Snippets.
  • Wdrożony słownik schema.org.
     

Najważniejsze elementy SEO podczas pozycjonowania sklepu internetowego

Nie znamy i prawdopodobnie nigdy nie poznamy wszystkich czynników rankingowych Google. Wiemy jednak na pewno, że ogromny wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania mają te 4 elementy:

  • Kwestie techniczne SEO.
  • Słowa kluczowe.
  • Content marketing.
  • Linki.
     

W poniższym artykule szczegółowo omówię najważniejsze aspekty każdego z wymienionych czynników.

1. Kwestie techniczne w SEO sklepu internetowego

Jeśli dopiero poznajesz świat SEO w branży e-commerce, prawdopodobnie najwięcej słyszałeś o opisach produktów, kategorii i szeroko rozumianych treściach. To wszystko oczywiście prawda, jednak są to kwestie, którymi warto się zajmować dopiero, gdy upewnisz się, że Twój sklep technicznie działa bez zarzutu. Zwróć uwagę na takie czynniki, jak:

Przekierowania w ramach struktury sklepu internetowego

Roboty Google, analizując Twoją stronę, nie mogą trafiać donikąd. Każdy link musi gdzieś prowadzić. Zbuduje to poprawną w oczach Google strukturę Twojej strony i ułatwi użytkownikom poruszanie się po niej. W realizacji tego celu pomogą Ci wspomniane już niejednokrotnie powiadomienia 301.

Szybkość ładowania strony internetowej

Prędkość ładowania strony i User Experience idą w parze. Jeśli strona będzie długo się ładować, użytkownik prawdopodobnie naciśnie magiczny krzyżyk i zrezygnuje z jej odwiedzenia. Dla Google’a to istotna informacja i wskazówka, że dana witryna nie zasługuje na wysoką pozycję.

Optymalizacja pliku robots.txt

Roboty Google’a nie radzą sobie jeszcze do końca z ludzkim językiem. Wszelkie informacje trzeba im zatem przekazywać w języku, który rozumieją. Właśnie tu wkracza plik robots.txt, za pomocą którego wskażesz kierunek robotom odwiedzającym Twoją witrynę oraz zablokujesz dostęp do wybranych przez Ciebie podstron.

Czytelny kod strony dla robotów Google

Język programowania, w którym została napisana strona, ma znaczenie pod kątem SEO. Dziś roboty Google najlepiej radzą sobie z HTMLem.

Poprawnie wdrożony certyfikat SSL

Certyfikat SSL to informacja zarówno dla użytkowników, jak i Google, że dana strona jest bezpieczna. To szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych, gdzie użytkownicy dokonują płatności.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych – Mobile Friendly

W 2016 roku Google ogłosił, że wprowadza Mobile First Index. Oznacza to, że roboty wyszukiwarki w pierwszej kolejności sprawdzą wersję mobilną Twojego sklepu. Jeśli jest ona niedopracowana lub po prostu zła, Twoje szanse na zajęcie wysokich pozycji są niewielkie.

Wybierając platformę Sky-Shop, możesz mieć pewność, że Twój sklep będzie wyświetlał się poprawnie na urządzeniach mobilnych.

Przyjazne adresy URL

Roboty podczas analizowania stron zwracają także uwagę na strukturę adresu URL – to akurat jeden z łatwiejszych aspektów pozycjonowania sklepów internetowych.

Przedstawiając to obrazowo, chodzi o to, by adresy URL nie wyglądały tak:

https://www.twojsklep.pl/categrory223/product3284791012993

A zamiast tego na przykład tak:

https://www.twojsklep.pl/produkt-stolik-maly

Oprogramowanie Sky-Shop tworzy przyjazne adresy URL automatycznie. W razie potrzeby możesz oczywiście je dowolnie modyfikować.

Do sprawdzania większości wspomnianych czynników przyda Ci się darmowe narzędzie Google Search Console.

2. Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem słów kluczowych

Gdy kwestie techniczne są już domknięte, pora przejść ku podbojowi pierwszych miejsc w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie sklepu internetowego, jak i zresztą każdej innej strony, zawsze zaczyna się od wyboru słów kluczowych, na które dana witryna chce się pojawiać w wynikach wyszukiwania.

 

Owe słowa kluczowe to po prostu hasła, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Większość fraz kluczowych, które będą prowadzić do Twojego sklepu, to zapytania produktowe, mogące wyglądać na przykład tak:

  • płaszcz damski,
  • płaszcz damski niebieski,
  • zabawki dla 3 latka,
  • krem do rąk z mocznikiem.
     

Tego typu wyrażenia mają największy potencjał sprzedażowy – w końcu wpisują je użytkownicy, którzy są zainteresowani zakupem, dlatego to właśnie im w początkowym etapie powinieneś poświęcić najwięcej uwagi. Zajęcie wysokich pozycji na tego typu słowa kluczowe będzie jednak wyzwaniem, dlatego na początek postaraj się wybrać najmniej konkurencyjne frazy.

Frazy kluczowe z długiego ogona

Nie powinieneś jednak poświęcać swojej uwagi wyłącznie zapytaniom produktowym.

Dobrym pomysłem jest skierowanie swojej uwagi także ku słowom kluczowym z tzw. długiego ogona (long tail keywords), czyli zapytaniom w stylu: Jakie buty wybrać?, Jaki prezent dla babci?, Ranking laptopów do 2000 zł.

Ich pokrycie zapewni dodatkowy ruch, a przy okazji otworzy pole do zyskania przewagi konkurencyjnej. Frazy z długiego ogona to obszar, którego może nie wykorzystywać jeszcze Twoja konkurencja.

Narzędzia, które przydadzą Ci się do wykonania analizy słów kluczowych:

Google Ads (Keyword Planner) – darmowe, wymaga posiadania konta Google.

Ubersuggest – darmowe.

Google Trends – darmowe.

Answer The Public – darmowe, można wykupić wersję premium.

Ahrefs – płatne, pakiety od 99$.

Senuto – płatne, pakiety od 99 zł.

Analiza konkurencji w SEO a dobór słów kluczowych

Gdybyś nie miał konkurencji w wyszukiwarce, nie musiałbyś w ogóle zajmować się pozycjonowaniem. Na wszystkie frazy Twój sklep zajmowałby pierwsze pozycje. Miło czasem pomarzyć, prawda?

Wróćmy jednak do rzeczywistości – Twoja konkurencja prawdopodobnie już długo walczy o jak najwyższe pozycje w wyszukiwarce. Traktuj ją jednak nie tylko jak przeciwnika, ale przede wszystkim punkt odniesienia.

Jak duży ruch Twoja konkurencja pozyskuje z wyszukiwarek, możesz sprawdzić używając darmowego narzędzia – SimilarWeb.

Jak przeprowadzić analizę konkurencji na potrzeby pozycjonowania?

Najprostsza wersja to po prostu wpisywanie interesujących Cię fraz w wyszukiwarkę i sprawdzanie, kto pojawia się na pierwszych pozycjach.

Przeanalizuj każdą ze stron i postaraj się rozszyfrować, co wpłynęło na jej sukces, a potem… postaraj się zoptymalizować swój sklep internetowy jeszcze lepiej.

Istnieją oczywiście szybsze sposoby na analizę konkurencji, jednak wymagają użycia płatnych narzędzi. Moje ulubione to Ahrefs.

3. Content marketing

Jeśli jakimś cudem jeszcze o tym nie słyszałeś, to wiedz, że content jest królem i utrzymuje swoją pozycję na tronie od dobrych paru lat. Zmienia się tylko jedno – treści muszą być po prostu coraz lepsze.

Gdy mowa o sklepie online, pojawiają się one po prostu wszędzie – od strony głównej, po kategorie, produkty, na blogu kończąc. Setki, często nawet tysiące produktów to ogromny potencjał, który w pozycjonowaniu warto wykorzystać.

Pamiętaj, że roboty Google widzą Twój sklep internetowy jako coś znacznie więcej niż katalog produktów – dostrzegają przede wszystkim treści i to dzięki nim możliwe jest pozycjonowanie.

Opisy produktów i kategorii w sklepie internetowym

Wpisz proszę w wyszukiwarkę Google hasło: zabawki dla kota lub sukienki na wesele i wejdź w kilka pierwszych wyników wyszukiwania. Co widzisz? Nie wchodzisz wcale na podstrony produktowe, a na strony kategorii. To celowe rozwiązanie, które jest zgodne z intencją użytkowników.

Jak zatem sprawić, żeby kategorie z Twojego sklepu zdobywały wysokie pozycje w wyszukiwarce? Właśnie tworząc odpowiednie nazwy kategorii oraz pisząc opisy kategorii.

Na pewno spotkasz się z opinią, że do opisów kategorii powinieneś przywiązywać większą wagę niż do opisów produktów. Dlaczego? Bo produkty w Twoim sklepie nie są czymś stałym – wyprzedają się, kończy się umowa z hurtownią lub po prostu z jakichś względów rezygnujesz z ich sprzedaży.

Nie oznacza to jednak, że powinieneś rezygnować z opisywania produktów! Opisy produktów są niezwykle ważne dla użytkowników – pełnią funkcję informacyjną i często także sprzedażową (jeśli są napisane przez zdolnego copywritera:)).

Blog w sklepie internetowym

Blog w e-commerce to już standard, dlatego większość oprogramowań sklepów internetowych, w tym Sky-Shop, udostępnia swoim klientom moduł blogowy.

Jest to przede wszystkim doskonałe miejsce do pokrycia słów kluczowych z długiego ogona, o których bardziej szczegółowo pisałam wyżej. Blog wspiera także proces linkowania wewnętrznego, a także przyciąga klientów będących na wczesnych etapach lejka zakupowego.

Dowiedz się więcej o module blogowym w Sky-Shop: Blog w sklepie internetowym.

Przeczytaj także: Jak założyć bloga?

Jakimi zasadami się kierować podczas tworzenia treści?

  • Wszystkie teksty muszą być unikalne.
  • Zawsze zielono, czyli treści evergreen – zawsze aktualne, zawsze potrzebne. Teksty, które będą interesujące dla użytkowników tylko przez określony czas, nie mają większej wartości, gdy mowa o pozycjonowaniu.
  • Umiar. Słowa kluczowe naprawdę nie muszą się pojawiać w co drugiej linijce tekstu.
  • Twoje teksty powinny być łatwe w odbiorze. Zadbaj o to, by użytkownicy nie mieli trudności z odnalezieniem interesujących ich treści. Stosuj nagłówki, dziel teksty na sekcje, używaj pogrubień i wypunktowań.
  • Zawsze dbaj o pełne pokrycie tematu. Jeśli piszesz, upewnij się, że zawarłeś w tekście wszystkie możliwe informacje – w innym wypadku otworzysz konkurencji pole do stworzenia lepszego tekstu.
  • Kieruj się zasadą: jedna podstrona – jedna fraza kluczowa. Nadmiar słów kluczowych na jednej podstronie może spowodować, że żadne z nich nie zdobędzie oczekiwanej pozycji. Znacznie lepiej skupić się na jednym, na które dana strona ma się wyświetlać w wyszukiwarce.
     

4. Linki

Linki utwierdzają Google’a w przekonaniu, że dana strona jest wartościowa. Możesz je postrzegać jako głosy na Twój sklep. Użytkownikom się podoba, więc głosują, udostępniając treści dalej.

Linkowanie wewnętrzne

Poprawne linkowanie wewnętrzne pozwala robotom lepiej zrozumieć strukturę strony, a użytkownikom – ułatwia poruszanie się po niej.

Odbywa się ono na oczywistej płaszczyźnie, jak menu sklepu, kategorie czy stopka, ale są to także linki umieszczane w treściach czy nawet zdjęciach produktów.

Linkowanie zewnętrzne

Założenie wyszukiwarki Google’a jest następujące: wartościowe treści są udostępniane, dlatego należy nagradzać te, do których prowadzi jak największa liczba linków. Idea bez wątpienia słuszna, jednak niekoniecznie wyznawana przez wszystkich. Właśnie dlatego możesz mieć pewność, że (prawdopodobnie wszyscy) Twoi konkurenci aktywnie pozyskują linki.

Jeśli również chcesz wspomóc proces budowania linków, możesz skorzystać z kilku popularnych taktyk, które wciąż działają:

  • tzw. guest posting, czyli umieszczanie artykułów z linkiem na zaprzyjaźnionych stronach,
  • pisanie artykułów sponsorowanych,
  • wyszukiwanie powiązanych tematycznie z Twoim sklepem artykułów w sieci i wychodzenie z propozycją umieszczenia w nich linka.
     

Nie mogę jednak zagwarantować, że za kilka lat będą one aktualne – Google bardzo stara się, aby linki były pozyskiwane w sposób naturalny.

Linki o niskiej jakości i ich negatywny wpływ na pozycjonowanie

Ludzie na początku przygody z SEO często ulegają złudzeniu, że liczy się przede wszystkim jak największa liczba i pozyskują je z miejsc złej jakości (np. katalogów). Tymczasem takie linki mogą tylko zaszkodzić ich stronie. Znacznie lepiej jest się skupić na zdobywaniu linków z zaufanych miejsc, w których naprawdę bywają klienci – może się to przełożyć nie tylko na wyższe pozycje, ale także sprzedaż.

W sprawdzaniu profilu linków poszczególnych stron świetnie sprawdza się polecane już wcześniej narzędzie Ahrefs.

Obecność na dobrze wypozycjonowanych stronach

Może nie jest to do końca pozycjonowanie Twojej strony, ale to również dobry sposób na to, by Twoja marka pojawiła się w wynikach wyszukiwania – i to w ekspresowym tempie.

Mowa tu o utworzeniu profili w mediach społecznościowych, zwłaszcza na LinkedInie i Facebook’u, które zajmują bardzo wysokie miejsca w wyszukiwarkach.

Dobrym pomysłem jest również stworzenie wizytówki Google. Problemem może być kwestia adresu, ale bez wahania możesz użyć adresu siedziby biura. Nie obawiaj się, że ktoś przyjdzie zrobić tam zakupy – zagrożenie jest minimalne ?

Kiedy skorzystać z usług specjalisty SEO?

Wtedy, kiedy opisane powyżej punkty, mimo moich usilnych starań, brzmią jak czarna magia ? Także wtedy, gdy po prostu nie masz na SEO czasu lub chcesz mieć pewność, że Twój sklep osiągnie możliwie najlepsze wyniki.

Najważniejsza rzecz, na którą musisz zwrócić uwagę podczas współpracy czy to z agencją czy freelancerem, to transparentność. SEO jest bardzo złożoną i dynamiczną branżą – musisz mieć pewność, że wybrani przez Ciebie specjaliści za nią nadążają.

Ile trzeba czekać na efekt pozycjonowania?

Niestety długo. W przypadku nowego sklepu internetowego może być to nawet pół roku.

Jeśli zależy Ci na szybkich efektach, dobrym pomysłem będzie wykorzystanie innych kanałów marketingowych – na przykład Google Ads. Nie rezygnuj jednak z SEO – przyniesie Ci ono dużo bardziej długofalowe zyski, pochłaniając jednocześnie mniejszy budżet.

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pierwsze miesiące optymalizacji SEO sklepu internetowego są zdecydowanie najbardziej intensywne. Na dalszych etapach pracy może być nieco mniej, ale nie oznacza to, że się ona kończy.

Budowanie widoczności sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania to proces, który powinien trwać przez cały okres istnienia strony.

Wyszukiwarka to bowiem bardzo dynamiczne środowisko. Google często aktualizuje swój algorytm, co powoduje przetasowania w pozycjach. A konkurencja przecież również nie śpi i na pewno stara się wyprzedzć Twój sklep w wyszukiwarce.

Nie możesz więc zaprzestać działań SEO, nawet gdy wydaje Ci się, że już wypozycjonowałeś sklep internetowy. Tylko ciągła optymalizacja pozwoli Ci utrzymać się na szczycie.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Niestety, jak to bywa w SEO dla e-commerce, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Cena pozycjonowania sklepu internetowego w Google zależy od wielu czynników.

Wpływa na nią między innymi:

  • wielkość Twojego serwisu (a więc w praktyce liczba podstron, które należy wypozycjonować),
  • branża, w której działasz,
  • aktywność konkurencji i stosowane przez nią taktyki,
  • doświadczenie wybranej agencji/specjalistów SEO i wykorzystywane narzędzia.
     

Musisz także liczyć się z tym, że płacisz nie tylko za czas i pracę pozycjonerów. Budżet pochłania także tworzenie treści czy pozyskiwanie wartościowych linków.

W praktyce koszt SEO dla sklepu internetowego zaczyna się zazwyczaj od 2-3 tysięcy złotych miesięcznie. W przypadku dużych serwisów może to być nawet kilka razy tyle.

Podsumowanie

Jak widzisz, pozycjonowanie sklepu internetowego to bardzo złożony proces, a w artykule i tak zostało ono opisane dość ogólnie. Miej na uwadze, że najważniejszą kwestią w SEO jest jakość – oprogramowania, treści, a także linków.

I pamiętaj, pozycjonowanie wymaga cierpliwości. Jeżeli nie widzisz efektów po 3 miesiącach, wstrzymaj się ze zwalnianiem osoby/agencji odpowiedzialnej za SEO przez jeszcze minimum drugie tyle?

Przypisy