Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

29 sierpnia 2019

NR 47 (Sierpień 2019)

Jak skutecznie identyfikować konsumentów i targetować przekaz do konsumenta?

0 27

Drastycznie – właśnie w taki sposób wzrasta ilość zbieranych przez nas informacji. Niemal 90% wszystkich danych wytworzonych w historii świata powstało w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Jednak jakie dają nam one rzeczywiste możliwości jako marketerom i w jaki sposób możemy je wykorzystać, by skutecznie docierać do konsumentów?

Osoby potrafiące zarządzać danymi, analizować je i przygotowywać na ich podstawie rekomendacje, są kluczowe już w niemal każdej z organizacji – również w działach marketingu i reklamy. Tacy specjaliści są niezbędni zarówno do prawidłowego funkcjonowania firm, jak i tworzenia efektywnych kampanii marketingowych. Wynika to oczywiście z ogromnych możliwości odpowiednio przetworzonych danych. Jednak w jaki sposób tego dokonać? Czy istnieje narzędzie, które pozwala na odpowiednie segmentowanie danych tak, aby wspomóc sprzedaż?

Dane to podstawa

Choć dane gromadzone w organizacjach w CRM-ach nie dają pełnej wiedzy na temat klientów, to jednak Customer Data Platform pozwala łączyć dane z CRM z danymi z innych źródeł – social mediów, DMP, danymi pobranymi offline. Można zatem stwierdzić, że wyzwaniem dla każdej organizacji staje się skuteczne łączenie danych z wielu różnych źródeł. Celem takiego działania jest lepsze zrozumienie konsumenta oraz precyzyjne trafienie z przekazem reklamowym.
W ostatnim raporcie stworzonym przez IAB (Raport Strategiczny Internet 2017/2018) możemy znaleźć dane pokazujące, że już prawie wszyscy marketingowcy bazują na danych podczas tworzenia kampanii. Aż 93% z nich deklaruje korzystanie z danych w swoich kampaniach – 73% korzysta z własnych danych (1-st party), a 47% korzysta z danych dostępnych do zakupu na rynku (3-rd party).
Marketing oparty na strategicznym wykorzystaniu informacji o użytkownikach staje się już więc standardem. To dzięki niemu najefektywniej dobiera się produkt, komunikat i rodzaj mediów oraz sposób ich zakupu. 
 

Data Driven Marketing pozwala zarówno lepiej segmentować grupy docelowe, jak i personalizować komunikację w oparciu o wiedzę na temat efektywności poszczególnych kanałów czy formatów reklamowych.

 

Rys. 1. Źródło: salesforce.com


Precision Marketing, czyli wykorzystanie danych w marketingu

Rozwiązaniem, które pomaga dotrzeć do konsumenta, jest precision marketing. Segmentacja w kampaniach marketingowych stała się niezwykle popularna dzięki możliwości wyboru grupy odbiorców. Sprawia to, że przekaz trafia do konkretnych, zainteresowanych nim konsumentów, przez co jest lepiej dostosowany i skuteczniejszy. To z kolei skutkuje ograniczeniem tzw. „media waste”, czyli marnowania zasobów poprzez wysyłanie przekazu do osób, które z pewnością nie kupią produktu.
Jednak to, co w teorii wygląda racjonalnie i prosto, w praktyce może się nie sprawdzić. Dlaczego? Zdarza się, że kampanie precision marketingowe nie są tworzone zbyt dokładnie, podczas gdy nie należy zapomnieć o żadnym z 3 etapów:

  1. Segmentacji, czyli doboru danych do definicji segmentów.
  2. Scenariuszu komunikacji z segmentem (sekwencja komunikatów).
  3. Kreacji, czyli dostosowaniu linii kreacji do segmentu i momentu komunikacji. 

Każdy z tych elementów wymaga oczywiście zebrania danych, dyskusji na linii marketer-klient oraz wspólnej decyzji biznesowej.

Segmenty, które wybieramy do targetowania, to ważna decyzja biznesowa

Segmentacja konsumentów jest procesem złożonym i strategicznym, dlatego powinno się poświęcić jej odpowiednio dużo czasu. Należy pamiętać, że w całym procesie powinny uczestniczyć nie tylko osoby z domu mediowego czy agencji digitalowej, ale również decydenci z działów marketingu firmy oraz agencji kreatywnej. Najczęściej sprawdzającym się modelem współpracy są warsztaty, które pozwalają zainteresowanym stronom na dyskusję o doborze danych oraz o założeniach kampanii. Wynikiem takich warsztatów pow...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy