Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing i sprzedaż

5 listopada 2019

NR 48 (Październik 2019)

Jak przygotować swoją stronę na zwiększoną sprzedaż i odwiedzalność?

98

Nie ma chyba nic gorszego niż udana akcja marketingowa, która zakończyła się fiaskiem z powodu niedziałającej strony internetowej. Niestety to bardzo częsty scenariusz, który można obserwować podczas Czarnych Piątków (ang. Black Friday) lub w momentach nagłego wzrostu popularności naszego bloga (np. trafił na serwis typu wykop.pl, reddit.com). Wzrost popularności danego serwisu wymaga zwiększenia serwera lub optymalizacji samej strony. To tak, jak kiedy w hipermarkecie trzeba otworzyć więcej kas z racji świątecznych wyprzedaży.

Ilu użytkowników obsłuży moja strona?

To pytanie trzeba sobie zadać przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań marketingowych. Już na etapie tworzenia sklepu czy bloga powinniśmy zadbać o to, aby był przygotowany na jak największy ruch. Natomiast jeżeli nasz serwis już działa, możemy poprosić firmę hostingową, administratora serwera lub dział IT o wykonanie testów wydajnościowych, które określą „przepustowość” serwera, na którym działa strona.
 

INFO:
Testy wydajnościowe polegają na wygenerowaniu sztucznego ruchu na danej stronie, w celu określenia jej maksymalnej wydajności. Ich celem jest zidentyfikowanie „wąskich gardeł wydajności” przed uruchomieniem aplikacji.


Należy pamiętać o tym, że różne elementy naszej witryny generują inne obciążenie dla serwera. Testując wydajność naszego systemu, warto sprawdzić nie tylko stronę główną, ale i np. wyszukiwanie produktów lub sam proces rejestracji. Te ostatnie zdecydowanie bardziej obciążają serwer i może się okazać, że są wąskim gardłem dla naszej strony.

Ważne

Pamiętaj, aby regularnie testować swoją stronę i serwer. Z biegiem czasu przybywa na niej nowych elementów, powiększa się baza produktów itp., co znacząco wpływa na jej wydajność.


 

Rys. 1. Liczba osób na blogu w momencie trafienia na wykop.pl. Zazwyczaj stronę odwiedza 20–30 osób


To, w jaki sposób użytkownicy odwiedzają stronę, ma również duże znaczenie. Odwiedziny na porządku 10 tys. UU na miesiąc (unikalni użytkownicy) nie są niczym nadzwyczajnym.
Natomiast jeżeli ponad 90% z nich weszło na stronę w tym samym czasie (np. promocja trwająca tylko dziś), to może to spowodować problemy. To tak, jakby do małego sklepiku osiedlowego wbiegli nagle wszyscy mieszkańcy jednego bloku (rys. 2).
Na takiego typu wejścia możemy się przygotować odpowiednio wcześniej. Planując większą sprzedaż z okazji np. świąt Bożego Narodzenia, możemy przygotować stronę do większego ruchu, wyszukiwania produktów czy zwiększonej odwiedzalności bloga na temat prezentów świątecznych.

 

Rys. 2. Zmiana wersji oprogramowania, na którym działa strona internetowa, spowodowała ogromny wzrost jej wydajności. Na wykresie widać spadek czasów generowania strony po zmianie PHP z 5.6 na 7.1

 

Rys. 3. Widoczne jest tutaj zdecydowanie wolniejsze działanie strony, co jest związane z udaną kampanią reklamową. Serwis, który wczytuje się ponad 30 sekund, jest praktycznie niedostępny dla klienta


 

  1. Sprawdź wydajność swojej strony.
  2. Zoptymalizuj kod strony (np. aktualizacja oprogramowania, skompresowanie grafiki, inny CMS itp.).
  3. Powiększ zasoby serwera na większy ruch (np. większy pakiet hostingowy lub serwer dedykowany).


Lżejsza strona więcej uniesie

Tworząc lub kupując stronę internetową, już na samym początku warto zadbać o jej wydajność. To, że dziś dopiero startujemy z serwisem i mamy tylko kilku odwiedzających nie oznacza, że tak będzie zawsze. W dzisiejszych czasach sklepy i blogi to skomplikowane oprogramowanie, które działa na serwerze. Jeżeli zostanie ono stworzone w sposób nieoptymalny, odbije się to większymi kosztami za serwer lub po prostu nie będzie w stanie działać.
Za pomocą wielu narzędzi możemy samodzielnie zbadać wydajność witryny od strony użytkownika odwiedzającego. Pozwoli nam to sprawdzić, czy strona będzie ładowała się szybko, czy nie jest za ciężka (np. za duże obrazki, nieskompresowany CSS, za dużo ładowanego JavaScript) itp.

Za pomocą jakich narzędzi testować?
Google Page Speed: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl
GTmetrix: https://gtmetrix.com/
Pingdom Tools: https://tools.pingdom.com/
Lighthouse (dostępny w Google Chrome): https://developers.google.com/web/tools/lighthouse/

O to, jak sklep czy blog działają od strony serwera, powinniśmy zapytać administratora lub skorzystać z pomocy technicznej hostingu. To oni widzą, jakie obciążenie po stronie serwera generuje Twoja strona.

Oprogramowanie ma znaczenie

Tak jak aktualizujesz system operacyjny na swoim komputerze, tak samo należy aktualizować oprogramowanie po stronie serwera, jak i samą stronę internetową. Sama aktualizacja może bardzo zwiększać wydajność, co przekłada się na większy ruc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy