POLECAMY
W wielu branżach można już mówić o rynku pracownika, który dla pracodawców jest bezwzględny. Jeśli pracownik nie otrzymuje tego, czego oczekuje i co go motywuje – nie jest lojalny.
Rynek pracy ma się coraz lepiej, spada bezrobocie i przybywa ofert pracy. Ale taka sytuacja, o ile dobra dla zatrudnionych, dla pracodawców oznacza większą rywalizację o pracowników i konieczność zaangażowania się w powstrzymanie niekontrolowanego ich odpływu. Rotacja obniża efektywność, powoduje zachwianie współpracy w zespołach i pogarsza atmosferę. Na dodatek rekrutacja oraz przystosowanie nowych osób do nowego miejsca pracy nie dość, że kosztuje, to na ogół trwa nawet kilka miesięcy.
Co nas zachęca, a co zniechęca
Jak
przeciwdziałać rosnącej rotacji kadr? Przede wszystkim warto monitorować postawy
pracowników, aby dowiedzieć się co wpływa na ich satysfakcję i zaangażowanie, a
co zniechęca. Jak wynika
z badania „Szczęśliwy jak Polak w pracy”, przeprowadzonego przez niezależny
instytut Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits
and Rewards Services, zarobki nie są jedynym czynnikiem motywującym do pracy
(67%). Równie ważna jest atmosfera (66% wskazań) i przyjazne relacje (61%),
czyli jak mówią milenialsi „fajny klimat”, który powinien wyzwalać aktywność i
inicjatywę. Pracownicy chcą być doceniani i motywowani przez bezpośrednich
przełożonych (59%) i cenią te firmy, które umożliwiają im zachowanie równowagi
między życiem prywatnym a pracą (59%).
Niezadowalające wynagrodzenie wcale nie jest, jak mogłoby się wydawać, głównym czynnikiem demotywującym. Pracownicy zapytani przez Millward Brown o to, co ich demotywuje w pierwszej kolejności wskazali na niekompetencję szefów (46%), złą atmosferę w pracy (43%), złe zarzadzanie (43%) i niedocenianie przez przełożonych ich wysiłków (41%). Pracowników zniechęcają również ograniczone możliwości rozwoju (38%), złe warunki pracy (37%) i brak wyzwań (33%).
Jak firmę widzą, tak się przywiązują
1/3 badanych jako czynnik demotywujący wskazała brak lub nieatrakcyjne świadczenia pozapłacowe. Na więź z pracodawcą wpływa zaangażowanie pracowników, a gwarantuje ją dobrze skonstruowany system motywacyjny. Ankietowani przez Millward Brown pracownicy stwierdzili, że ich zaangażowanie w pracę zwiększają oferowane im przez pracodawców kupony, bony i karty podarunkowe na zakupy (44%), a także dostęp do prywatnej opieki medycznej (42%), ubezpieczenie na życie (37%) oraz dofinansowanie sportu i wydarzeń kulturalnych (37%). Pracownicy, zwłaszcza młodzi, cenią również el...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!