Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności

5 grudnia 2017

Dlaczego niektóre z Twoich produktów nie sprzedają się w sieci?

213
Prowadzisz sklep internetowy i analizując swoją ofertę dostrzegasz notoryczny problem ze sprzedażą jedynie określonych produktów. Mało tego- klienci decydują się na ich zakup u konkurencji. W czym może tkwić problem?

1. Nieznajomość klienta albo produktu

POLECAMY

Czy zdarza Ci się przeglądać produkty, które mają w sobie wszystko, czego szukasz, lecz z jakiegoś powodu opuszczasz sklep bez zrobienia zakupów? Jakie działania musiałby wykonać sklep, by Cię przekonać?

Na pewno poznać Cię bliżej. Może się zdarzyć, że sprzedawca najzwyczajniej nie ma pojęcia, do jakiej grupy odbiorców skierowana jest część jego produktów, w związku z czym ich opisy są kompletnie nietrafione, nie wpisują się w jakąkolwiek potrzebę konsumenta, a w konsekwencji nie sprzedają się dobrze.

Ponadto, sklep powinien proponować klientom produkt we właściwym czasie. Część jego asortymentu może charakteryzować sezonowość albo bardzo specyficzne przeznaczenie (np. prezent ślubny). Wówczas będą cieszyć się zainteresowaniem tylko w krótkich przedziałach czasowych. Warto wykorzystać sytuację, gdy produkty te są najchętniej kupowane i rozpocząć w tym kierunku odpowiednie działania marketingowe, wyprzedzając konkurencję.

Brak zainteresowania pewnymi produktami, podobnie jak w sklepie stacjonarnym, może też wynikać z ich niewłaściwej ekspozycji, przykładowo ciężko jest je znaleźć, ich opisy są mało precyzyjne albo dołączone zdjęcia nie są wystarczająco atrakcyjne. O tym ostatnim należy w szczególności pamiętać. Wykonywanie zakupów w siec jest wygodne, ogranicza cały szereg doznań, które daje kupowanie offline (np. dotyk tkaniny, wybranie ulubionego smaku lub zapachu) do bodźców wzrokowych. Nieatrakcyjne zdjęcie produktu po prostu nie sprzeda.

2. Atrakcyjniejsza oferta konkurencji

Przy powszechnej dostępności porównywarek cenowych weryfikacja najatrakcyjniejszej w danym momencie oferty w sieci jest dla konsumenta dziecinnie prosta. Jeśli niektóre z produktów nie sprzedają się dobrze, być może jest to wina mniej interesującej oferty w stosunku do pozostałych sklepów. Powody mogą być następujące:

Zbyt wysoka cena - Cena to główny czynnik decydujący o zakupie w sieci i to właśnie ona przyciąga wielu klientów do robienia zakupów przez internet. Miej na oku ranking cenowy, regularnie sprawdzaj ceny konkurencyjnych sklepów dla wybranych produktów i trzymaj się czołówki.

Niska dostępność - Jeśli produkt jest u Ciebie czasowo niedostępny, klient może z łatwością zdecydować się na zakupy w innym sklepie. Może źle sprzedające się produkty rzadko były dostępne w Twoim sklepie i klienci przyzwyczaili się, że mogą je dostać od ręki  u konkurencji.

Długi czas wysyłki- Być może przewagą konkurencyjnych sklepów jest to, że czas realizacji zlecenia niektórych produktów jest znacznie krótszy niż w Twoim sklepie. W takiej sytuacji możesz popracować nad czasem realizacji zamówienia.

Polityka zwrotów- Brak możliwości zwrotu produktu albo brak darmowej dostawy podczas gdy konkurencja oferuje takie możliwości również może się odbić na popularności sprzedaży niektórych produktów.

Obserwuj rynek, aby trzymać rękę na pulsie. Narzędzia do monitoringu konkurencji umożliwiają porównywanie cen, kosztów wysyłki oraz dostępności asortymentu w pozostałych sklepach, na stronach aukcyjnych i w porównywarkach w określonej kategorii produktowej. Mogą również porównywać opinie o danym sklepie, które odzwierciedlają zaufanie do niego.  

3. Zaufanie do sklepu

Zakładając, że Twój sklep oferuje dobrej jakości produkty, na które jest zapotrzebowanie na rynku, należy wziąć pod uwagę jeszcze jeden czynnik. Jest nim zaufanie.

O tym, że dużo lepiej wykonuje się zakupy w sklepach, gdzie proces zakupów jest transparentny, nie trzeba nikogo przekonywać. A jednak gdy problem ze sprzedażą dotyczy konkretnej kategorii produktowej, należy jej się uważnie przyjrzeć.

Może się zdarzyć, że niektóre produkty z oferty sprzedają się lepiej, bo bardziej wpisują się w wizerunek danego sklepu. Jeśli jesteś przede wszystkim sklepem sprzedającym akcesoria komputerowe, być może nie do końca zaufa Ci klient, który zobaczy w Twojej ofercie również sprzęt muzyczny albo zabawki.

Jeśli chcesz sprzedawać produkty, które do tej pory nie kojarzyły się z Twoim sklepem, musisz postawić na sprytne działania marketingowe eksponujące te właśnie produkty. Pamiętasz, jak w dyskontach p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy