Dekalog tworzenia e-booka od A do Z

Temat numeru

Polscy internauci są coraz bardziej zmęczeni reklamami, które atakują ich z każdej strony. Świadczy o tym m.in. fakt, że ponad 40% z nich korzysta z adblocków. Co więcej, już teraz prawie 400 osób miesięcznie wpisuje do sieci zapytania związane z wyłączeniem reklam na YouTubie czy w smartfonie. Jak więc trafić do potencjalnych klientów, aby ich do siebie nie zniechęcić? Jest na to prosty sposób. Daj im to, czego potrzebują. I co najważniejsze, zrób to w przystępnej formie. Na przykład w formie e-booka!

E-book jako forma content marketingu

Podejście do działań marketingowych się zmienia. Coraz więcej mówi się o kreatywnych formach angażowania odbiorcy i o oferowaniu mu realnych wartości. W tym celu często wykorzystywane są działania z zakresu content marketingu. Potwierdzają to m.in. badania przeprowadzone przez Marketing Institute, z których wynika, że ok. 90% marketerów B2B stawia content marketing w centrum swoich działań. W sektorze B2C także zajmuje on ważną pozycję. 
Z pewnością wiesz, że content marketing jest pojęciem bardzo pojemnym, zwłaszcza gdy mowa o formatach treści. Wideo, podcast, grafika – możliwości masz wiele. Nie oznacza to jednak, że tekst pisany przeszedł do lamusa. O ile niemal każda marka prowadzi blog firmowy, na którym publikuje różne artykuły, o tyle jedynie niewielka część idzie o krok dalej i udostępnia swoim klientom realnie wartościowe treści w innej formie. W formie książki. 
Poważnie? Tak, poważnie. I Ty możesz wydawać swoją elektroniczną książkę, o ile tylko masz do zaoferowania wartościową treść dla swojej grupy odbiorców. Dlaczego warto to zrobić i przede wszystkim – kiedy? 

POLECAMY

Kiedy warto wydać e-booka?

Prowadzisz firmę lub markę osobistą? W takim razie musisz zdawać sobie sprawę, że oferowana przez Ciebie usługa czy też produkt nie jest jedyną rzeczą, jaką możesz dać swoim klientom. Dajesz im wartość. Od Ciebie zależy, jak ją nazwiesz. Czy będzie to dobre samopoczucie, zaspokojenie potrzeby posiadania prestiżu, bezpieczeństwo, rozwój, zdrowie, a może zupełnie coś innego? W komunikacji marketingowej Twojej marki w centrum nie powinien znajdować się Twój produkt. Umieść tam klienta i jego potrzeby. Odpowiadać możesz na nie w różny sposób. E-book – jako jedna z form komunikacji – pozwoli Ci zaspokoić przynajmniej kilka z nich. 
Co możesz dać klientowi, oferując mu e-booka?

  • Wiedzę – większość osób czyta książki, aby się zrelaksować albo czegoś dowiedzieć. I Ty możesz zaoferować wiedzę swoim odbiorcom, niezależnie od tego, jaki jest profil Twojej działalności. Edukuj klientów. Nie obawiaj się, że podzielenie się wiedzą Ci ich odbierze. Wręcz przeciwnie. Dajesz im wartość, a w zamian otrzymujesz zaufanie. A przy tym budujesz wiarygodność i pozycję eksperta. Komu zaufasz, jeśli nie marce lub osobie, która ma na swoim koncie eksperckie publikacje w dziedzinie, która Cię interesuje?
  • Rozrywkę – każdy potrzebuje czasami się odprężyć lub zająć sobie czas, aby się nie dłużył, np. podczas lotu samolotem. Oferując rozrywkę swoim klientom, możesz zyskać ich sympatię. Nie trzeba chyba dopowiadać, że klienci chętniej wybierają marki, które lubią. 
  • Inspirację – remont mieszkania, organizacja ślubu, wybór wymarzonej podróży… jest wiele sytuacji, w których ludzie potrzebują inspiracji. Możesz rozwiązać ich problem i jednocześnie nienachalnie zareklamować swoje usługi lub produkty. A do tego zyskasz wdzięczność. 
  • Motywację – nie tak łatwo zmienić coś w swoim życiu. Najczęściej przeszkodę stanowi brak motywacji. Zostań osobistym coachem swoich klientów! Zmotywuj ich do działania. To się opłaci, ponieważ w ten sposób budujesz długotrwałe relacje.

Przykłady e-booków wydanych przez znane marki/osoby

  1. Baby by Ann – e-book o żywieniu dzieci wydany przez Annę Lewandowską.
  2. Jak poprawić oszczędności kosztów zarządzania podróżami – Booking.com.
  3. Śniadania. Przepisy z Lidla – e-book wydany przez Lidl we współpracy z Michałem Wrzoskiem.
  4. Dla tych, co inwestują nie tylko w siebie – e-book o inwestowaniu na giełdzie wydany przez ING.
  5. Jak zmobilizować się do aktywności – przewodnik motywacyjny Oli Żelazo.

Jak wygląda proces tworzenia e-booka?

Wiesz już, że warto wydać e-booka. Pora więc się za to zabrać. Stworzenie takiej publikacji nie trwa jednak kilka godzin, ani nawet kilka dni. Jak wygląda proces tworzenia e-booka krok po kroku?

Określ tematykę Twojego e-booka!

Od czego zacząć? Od wyboru tematu. I nie jest to wcale takie proste. Odpowiedz sobie najpierw na kilka pytań.

  • Na jakie potrzeby e-book ma odpowiadać?
  • W jaki sposób ma to robić? 
  • Czy jego temat jest związany z prowadzoną przeze mnie działalnością?
  • Czy jest to coś innego/praktycznego/ciekawego?
  • Czy nie zrobił tego już ktoś inny?

Wybór tematu bywa problematyczny. Nie szukaj go na siłę. Pamiętaj, że ma on odpowiadać na realne problemy Twoich odbiorców czy też klientów. Możesz po prostu ich wysłuchać, zlecić przeprowadzenie badań, przyjrzeć się dostępnym raportom. 
Niektóre tematy wydają się wręcz oczywiste. Prowadzisz sklep z żywnością? Niemal od razu na myśl przychodzi e-book z przepisami. Łatwo jednak znajdziesz setki takich publikacji. Zastanów się, co możesz dać nowego. Poszukaj swojej niszy. Może to będzie e-book z przepisami na dania bezglutenowe, a może takie, które pogodzą wegetarian i miłośników mięsa?

Stwórz konspekt, aby uniknąć chaosu

Nie wystarczy, że wiesz, o czym chcesz pisać. Musisz jeszcze wiedzieć, jak chcesz to zrobić. Planowanie treści jest bardzo ważne i wymaga szczegółowego researchu. Zbieranie informacji to wbrew pozorom jeden z dłuższych etapów. W innym przypadku łatwo się pogubić, przez co Twój e-book straci swoją wartość. Zastanów się, jakie punkty powinny się w nim znaleźć i stwórz konspekt.

Zacznij pisać lub zleć tworzenie treści

E-booka możesz napisać samodzielnie lub zlecić to zadanie innej osobie. Może to być np. influencer, z którym Twoja marka wchodzi we współpracę. Wymaga to jednak odpowiednio dużego budżetu. Tworzenie treści możesz także zlecić agencji contentowej. Współpracują one zarówno z copywriterami, jak i specjalistami w różnych dziedzinach. 

Pamiętaj o korekcie i redakcji

Literówki, błędy gramatyczne, brak spójności – to wszystko wpływa na odbiór Twojego e-booka. Niezbędna jest zatem korekta i redakcja. Może niektóre pojęcia warto wyjaśnić, a zdania skrócić? Jeśli to Ty jesteś autorem e-booka, zleć korektę osobie z zewnątrz. W przypadku, gdy tekst został zlecony agencji, zajmie się ona również korektą i redakcją.

Programy online do korekty treści

  1. https://jasnopis.pl/ 
  2. https://languagetool.org/pl 
  3. https://ikorektor.pl/ 
  4. https://www.grammarly.com/
  5. https://www.ortograf.pl/ 
  6. https://www.interpunkcja.pl/ 

Czas na skład i warstwę graficzną 

W dużej mierze nie sama treść, a szata graficzna przemawia do odbiorcy Twojego e-booka. Podstawa to projekt okładki. Powinna przyciągać wzrok i wzbudzać wiarygodność. Musi także wyglądać profesjonalnie. W treści dodaj grafiki, wyróżnienia, tabele, wykresy – co tylko się da, warto przedstawiać graficznie. Dlaczego? Taki tekst czyta się łatwiej i przyjemniej.  

Składanie e-booka i eksport do pdf – narzędzia

  1. Canva.
  2. Google Slides.
  3. Pdfescape.
  4. Adobe InDesign.
  5. PagePlus.

Zarówno projekty, jak i sam skład e-booka możesz zlecić grafikowi. Agencje marketingowe mogą także w całości zająć się stworzeniem e...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy