Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

2 listopada 2020

NR 54 (Październik 2020)

Czy leci z nami GA pilot? Instalacja, diagnostyka i integracja Google Analytics – o czym pamiętać i jak weryfikować błędy?

27

Najpopularniejszym narzędziem do analizy stron internetowych jest Google Analytics. Niestety Google nie podaje dokładnie, jak wiele witryn używa ich narzędzia, ale podobno jest to 10 razy więcej niż w przypadku jego alternatywy – Yandex Metrica1. Dodatkowo wiele stron www wysyła do Google Analytics nie do końca poprawne dane.

Najczęściej jest to spowodowane:

POLECAMY

  1. Błędną implementacją kodu Google Analytics na stronie internetowej.
  2. Brakiem poprawnej konfiguracji GA, np.:
  • brak ustawienia Celów, które strona ma realizować,
  • brak stosowania różnych Widoków danych,
  • brak dodania filtrów wykluczających niepoprawne dane, np. botów, różnego rodzaju spamu.

W tym artykule poznasz sposoby na poprawne dodanie Google Analytics na stronę internetową, sprawdzenie implementacji kodu GA oraz poprawne przygotowanie konta GA do zbierania dobrych jakościowo danych.

Jak poprawnie dodać Google Analytics na stronę internetową?

Implementację kodu Google Analytics możesz przeprowadzić na trzy różne sposoby:

  1. Poprzez dodanie kodu GA do źródła strony.
  2. Za pomocą dedykowanej wtyczki, jeśli strona jest przygotowana np. na Wordpress.
  3. Przy pomocy narzędzia Google Tag Manager.

Niestety już na tym etapie można popełnić błąd, szczególnie jeśli Google Analytics dodajemy za pomocą sposobu nr 1 lub 2. Najpopularniejszym błędem jest umieszczenie GA na końcu strony (na samym końcu sekcji lub w stopce). 
To skutkuje tym, że Google Analytics aktywuje się zbyt późno, co oznacza, że może wysyłać niepełne dane związane z sesją użytkownika. 

Ważne!

Umieść kod Google Analytics zgodnie z instrukcją Google:
„Skopiuj ten kod i wklej na samym początku w elemencie na każdej stronie, którą chcesz śledzić” (Zakładka Administracja → kolumna Usługa → Informacje o śledzeniu → Kod śledzenia).


Kolejnym częstym błędem jest duplikacja kodu Google Analytics na stronie internetowej, czyli umieszczenie tego samego identyfikatora śledzenia UA-XXXXX-Y więcej niż jeden raz, np. dodając go do źródła strony oraz dodatkowo za pomocą dedykowanej wtyczki. Skutkuje to tym, że w naszym narzędziu analitycznym zobaczymy bardzo niski współczynnik odrzuceń czy zwiększoną liczbę odsłon. 
Ostatni sposób, czyli dodanie Google Analytics poprzez Google Tag Manager (link: www.tiny.pl/7lls2), coraz bardziej zyskuje na popularności. Samo narzędzie Google Tag Manager pozwala na dodawanie różnych narzędzi, takich jak Hot Jar, piksel Facebooka czy śledzenie kliknięć oraz innych zachowań użytkowników na stronie.
Najpierw jednak należy dodać Google Tag Manager na stronę według instrukcji zawartej w narzędziu, a następnie samo dodanie Google Analytics zajmuje już tylko kilka minut (film: www.tiny.pl/7lls8).

Jak sprawdzić, czy moja implementacja Google Analytics jest poprawna?

W tym celu możesz skorzystać z wtyczki do przeglądarki Google Chrome Tag Assistant (link: www.tiny.pl/7llss), która za pomocą kolorowych ikon wskaże ewentualny problem z implementacją narzędzi Google.
 

Rys. 1. Wtyczka Google Tag Assistant


Możemy wyróżnić 5 kolorów ikon:

  • zielona – narzędzie jest poprawnie zaimplementowane,
  • niebieska – narzędzie prawdopodobnie zaimplementowane jest poprawnie, ale np. w niestandardowy sposób (taki kolor zobaczysz przy Google Analytics, gdy dodasz go za pomocą Google Tag Manager),
  • żółta – narzędzie Google zostało wykryte, ale jest błędnie zaimplementowane,
  • czerwona – narzędzie Google zostało wykryte, ale zawiera błąd krytyczny,
  • szara – nie zostało odnalezione żadne narzędzie Google.

Jeśli przy jakimś narzędziu znajdzie się kolor niebieski, żółty lub czerwony, to po kliknięciu w taką ikonę zobaczysz informację na temat błędu implementacji lub sugestię Google, co należy poprawić. 
 

Rys. 2.  Wtyczka Tag Assistant. Przykład duplikacji kodu Google Analytics


Dodatkowo wtyczka Tag Assistant umożliwia nagranie swojej sesji na stronie i sprawdzenie później w podsumowaniu wyników nagrania. Możesz kliknąć w przycisk Record, a następnie „przejść się” po stronie. Później, gdy klikniesz we wtyczce Stop Recording i wybierzesz Show Full Report, zobaczysz podsumowanie swojej sesji wraz z informacją o ewentualnych błędach w implementacji.
 

Rys. 3. Przykład raportu z nagrania wtyczką Tag Assistant


Jak skonfigurować Google Analytics, aby zbierał poprawne dane? (checklista)

Jeśli już wiesz, że na stronie internetowej masz poprawnie zaimplementowany Google Analytics, czas przejść do ustawienia narzędzia, czyli do zakładki Administracja. Tutaj zmienisz ustawienia Usługi (środkowa kolumna w Administracji), a także Widoki danych (prawa kolumna). Widoki danych wchodzą w skład Usługi, czyli Twojego unikalnego identyfikatora śledzenia UA i w nich będziesz analizował dane, które trafią do Google Analytics.
Aby jakość Twoich danych była dobra, musisz w ponad 20 miejscach zmienić lub poprawić ustawienia GA. Dlatego dla ułatwienia i pamiętania o wszystkim warto skorzystać z checklisty (link: www.tiny.pl/7lp87), którą możesz skopiować dla siebie. Znajdziesz w niej wypisane wszystkie miejsca w Administracji Google Analytics, które należy ustawić, a także wypisane filtry, które trzeba dodać do Widoku z danymi do analizy.

Najważniejsze ustawienia w Usłudze Google Analytics to:

  1. Ustawienia usługi → Kategoria branży – dzięki temu będziesz mógł w raporcie Odbiorcy → Analiza porównawcza sprawdzić dane swojej strony na tle innych stron z tej samej kategorii branży.
  2. Ustawienia usługi → Dane demograficzne i zainteresowań – należy to włączyć, aby w GA pojawiały się dane demograficzne użytkowników w raporcie Odbiorcy.
  3. Informacje o śledzeniu → Gromadzenie danych – w tym miejscu warto włączyć Google Signals, dzięki któremu będziesz miał dostęp do danych użytkowników korzystających z różnych urządzeń.
  4. Informacje o śledzeniu → Bezpłatne źródła wyszukiwań – ustawienie, które wpływa na to, jakie źródła pojawiają się w kanale OrganicSearch (bezpłatne wyniki wyszukiwań) w raporcie Pozyskiwanie. Nies...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy