Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności

12 maja 2017

Czy kobiety kupują inaczej niż mężczyźni?

188
Badania pokazują, jakie znaczenie ma lojalność klienta, postęp techniczny - dotyk To, jak mocno różnią się zwyczaje zakupowe kobiet i mężczyzn jest jednym z ulubionych tematów dyskusji i żartów. W sklepie ze sprzętem elektronicznym niejedna kobieta wzdycha "Ach, ci faceci" podczas gdy mężczyźni ze zniecierpliwieniem czekają przed sklepem obuwniczym. Przeprowadzone w kilku europejskich krajach badania zwyczajów konsumpcyjnych kobiet i mężczyzn potwierdzają, że stereotypy jednak mają coś wspólnego z rzeczywistością. Tym samym do zagadnień typu lojalność, kanały sprzedaży, produkty, czy usługi przedstawiciele obu płci podchodzą zupełnie inaczej.

Analiza zachowań zakupowych konsumentów „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku” została przeprowadzona przez Comarch i Kantar TNS w Polsce oraz w pięciu krajach europejskich: Anglii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii i we Włoszech. Z udzielonych przez ponad 3 tys. respondentów odpowiedzi można dowiedzieć się bliższych informacji o zwyczajach i oczekiwaniach kobiet i mężczyzn wobec oferty handlowej, poczynając od spersonalizowanych ofert, przez sposób dokonywania płatności, aż po wybór kanału.

POLECAMY

W sieci czy sklepie stacjonarnym?

Podczas gdy mężczyźni postrzegani są jako pasjonaci sprzętu elektronicznego i nowinek technologicznych, kobiety wolą podążać za trendami panującymi w modzie. Wyniki przeprowadzonych badań dowodzą, że 42 proc. kobiet biorących udział w ankiecie, a tylko 29 proc. panów preferuje kupno odzieży i obuwia w sklepach internetowych. Na pierwszy rzut oka mogłoby się więc wydawać, iż to właśnie kobiety preferują kanały online. By jednak w pełni zrozumieć tę zależność, trzeba głębiej przyjrzeć się danej kategorii produktowej. Wystarczy zmienić kategorię na uznawaną za typowo męską i zamiast mody wybrać sprzęt elektroniczny, jak np. telewizory bądź urządzenia hi-fi, a wtedy sytuacja wygląda zupełnie inaczej. W świetle wyników badań 46 proc. mężczyzn, a tylko 36 proc. kobiet, robi w tej kategorii zakupy online. Wszystko wskazuje na to, iż ten stosunek procentowy również będzie obowiązywał w przyszłości. Ankietowani obu płci przyznali, że w przyszłości zamierzają częściej kupować produkty przez internet. Podczas gdy już dzisiaj co drugi mężczyzna i co trzecia kobieta dokonuje zakupu urządzeń z zakresu elektroniki użytkowej przez internet, to w niedalekiej przyszłości liczba ta wzrośnie do 2/3 kupujących w internecie mężczyzn i ½ kobiet. Również w przypadku odzieży i obuwia, zakupy online stają się coraz bardziej popularne, tutaj stosunek procentowy pod względem płci też nie ulegnie większej zmianie. Według wyników badań w 2030 roku 53 proc. kobiet w porównaniu do 45 proc. mężczyzn zamierza kupować ubrania i buty przez internet.

Lojalność klienta w zależności od produktu

Przeprowadzone przez Comarch i Kantar TNS badania pokazują jak u konsumentów obu płci wygląda sprawa lojalności klienta. Tym samym kobiety cechują się większą lojalnością w stosunku do firm handlowych, choć również i w tym przypadku znaczenie odgrywa oczywiście dana kategoria produktowa. Jeśli chodzi o modę to 59 proc. kobiet w porównaniu do 46 proc. mężczyzn należy do grona lojalnych klientów, w przypadku kosmetyków stosunek kobiet wynosi nawet 60 proc. w porównaniu do znacznie niższego odsetka mężczyzn – 37 proc. Z kolei przy wyborze innych kategorii produktowych lojalność klientek jest mniej zauważalna, a odsetek kobiet i mężczyzn utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie. Za to autorzy badań dowodzą, że emocje i pozytywne doświadczenia podczas dokonywania zakupów wywierają na kobiety o wiele silniejszy wpływ niż na męską część populacji. Pozytywne przeżycia skłaniają tym samym aż 63 proc. ankietowanych kobiet, w porównaniu do 47 proc. mężczyzn, do ponownego odwiedzenia danego sklepu. Aspekt ten ma znaczenie również w przypadku zakupów dokonywanych drogą internetową. Połowa kobiet, w porównaniu do 40 proc. przedstawicieli płci męskiej, była w związku z pozytywnymi doznaniami gotowa dokonać ponownych zakupów w tym samym sklepie internetowym.

Programy lojalnościowe w Polsce i Europie

Nikogo nie zdziwi więc fakt, iż kobiety częściej decydują się na udział w programach lojalnościowych niż mężczyźni. W sumie 80 proc. Polek jest członkiem programu lojalnościowego, przy czym największy odsetek stanowią kobiety w średnim wieku. Dla porównania 70 proc.  Polaków zbiera punkty lub posiada kartę stałego klienta. Suma kobiet biorących udział w programach lojalnościowych we wszystkich sześciu ankietowanych krajach wynosi 77 proc. w stosunku do 65 proc. mężczyzn.

Znaczenie postępu technicznego

Jeśli natomiast chodzi o zbieranie punktów, to zarówno kobiety, jak i mężczyźni są pod tym względem dość konserwatywni i w momencie dokonyw...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy