Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

6 lipca 2022

NR 64 (Czerwiec 2022)

„Bo do tanga trzeba dwojga” – Content marketing i e-mail marketing to duet idealny!

0 65

Jak w czasach nadmiaru treści stworzyć chwytliwy content i dotrzeć z nim przez skrzynkę pocztową prosto do serca odbiorcy? Nie jest to łatwe zadanie. Zwłaszcza teraz, gdy w ciągu minuty na całym świecie wysyłanych jest ok. 197 mln e-maili. Systematyczne tworzenie wartościowego i wyróżniającego się contentu to poważne wyzwanie, ponieważ wiele firm nie ma opracowanej strategii content marketingowej. Z artykułu dowiesz się, jak w siedmiu krokach stworzyć angażujące treści i dotrzeć z nimi do odbiorców skrzynek elektronicznych.

Krok 1. Stwórz strategię

Każde działanie marketingowe powinno być poprzedzone stworzeniem planu zgodnego z wypracowaną strategią marketingową i biznesową firmy. Podobnie jest z e-mail marketingiem. Planowanie kampanii mailingowych należy oprzeć na przemyślanych rozwiązaniach content marketingowych, w których jasno i dokładnie określisz główny cel wiadomości, aby później dopasować do niego również sposób przekazu. Do najpopularniejszych celów e-mail marketingu zalicza się:

POLECAMY

  • zwiększenie zaangażowania klientów,
  • up- i cross-selling,
  • zaproszenie do dołączenia do programu lojalnościowego,
  • edukację,
  • poinformowanie o promocji,
  • ratowanie porzuconych koszyków.

Dobrze opracowana strategia content marketingowa powinna łączyć ze sobą wszystkie prowadzone działania e-mail marketingowe, a także stawiać klienta i jego potrzeby w centrum działania. Jak wiadomo, klientocentryczność jest silnie związana z personalizacją. Twój odbiorca oczekuje takich treści, które będą dokładnie dopasowane do jego potrzeb. Komunikaty wysyłane na oślep nie przyniosą efektów. Dlatego musisz dopasować content do danych, które posiadasz na temat osób znajdujących się w Twojej bazie. Poszukaj wspólnych cech wśród swoich odbiorców i podziel bazę na segmenty, np. pod względem wieku, płci, częstotliwości robienia zakupów czy średniej wartości koszyka. Dopiero wtedy możesz wysłać do nich komunikaty, które będą odpowiadały ich preferencjom. 
 

Pamiętaj

E-mail marketing to nie pojedyncze wiadomości wymienione raz na jakiś czas z odbiorcą, ale długotrwała i systematyczna komunikacja, która buduje relacje i zaufanie. Postaraj się, aby wysyłane przez Ciebie treści były ze sobą spójne i dopasowane do preferencji odbiorcy.
 


Krok 2. Zachęć użytkownika do zapisu do bazy

Content w e-mail marketingu bardzo ważną rolę odgrywa już na wstępie, czyli na etapie budowania bazy adresowej. Od tego, jak sformułujesz komunikat zaproszenia użytkownika do zapisu do newslettera, zależy Twój sukces – w tym przypadku pozyskanie nowego subskrybenta. Na większości stron internetowych formularze wyglądają podobnie: krótka informacja o korzyści, którą otrzymasz za zapis, oraz jedno lub dwa pola do uzupełnienia. Tego typu komunikat może zachęcić osoby, które już miały styczność z Twoją marką i wiedzą, czego mogą oczekiwać od komunikacji (np. rabaty i kody zniżkowe). Jednak taka treść zupełnie nie zadziała w przypadku użytkowników, którzy nie są jeszcze Twoimi klientami lub czytelnikami.

Ważne jest również to, aby wraz z rozbudową swojej bazy adresowej utrzymywać ciągły kontakt z jej użytkownikami. Aby odbiorca był jednak zadowolony z komunikacji, należy dopasować do niego content wiadomości e-mail.

Komunikacja ze stałym klientem – wysyłaj e-maile z ofertą z nowościami lub treści poradnikowe nawiązujące do zakupionego wcześniej produktu, usługi. Tego typu maile zwiększą zadowolenie klientów, a tym samym szanse na kolejną konwersję. 

Komunikacja z nowymi klientami – w e-mailu zaproponuj produkty lub usługi komplementarne. Wskaż, co jeszcze może kupić użytkownik, aby zwiększyć satysfakcję z zakupu. Przykładowo, sklep internetowy, w którym jeden z klientów kupił garnitur, może zaproponować zniżkę na muszkę czy poszetkę.

Komunikacja z subskrybentem – osoba, która zapisała się na newsletter, nie oczekuje od Ciebie, abyś od razu zasypywał ją e-mailami sprzedażowymi. W pierwszej kolejności spróbuj nawiązać z nią kontakt, zdobyć jej zaufanie. Zacznij od maila powitalnego, a później stopniowo postaraj się przekształcić ją w klienta. 

Komunikacja z czytelnikiem – wysyłaj e-maile o charakterze edukacyjnym, w których przekażesz odbiorcy konkretne wartości. Tego typu komunikację kieruj np. na bloga, do e-booka czy innych materiałów edukacyjnych.
 


Rys. 1. Przykład angażującego formularza zapisu do newslettera. Źródło: www.paweltkaczyk.com
 

Krok 3. Wymyśl angażujący temat

Zanim odbiorca zobaczy Twoją wiadomość i ją przeczyta, musi zdecydować, czy chce ją otworzyć. Większość użytkowników po uruchomieniu skrzynki odbiorczej skanuje wzrokiem stronę główną, usuwając od razu wiadomości, których na pewno nie otworzy. Decyzję tę podejmują na podstawie trzech parametrów: tematu wiadomości, nadawcy oraz preheadera.
 

Temat, nadawca i preheader – nigdy tego nie pomijaj!

Nadawca wiadomości 
Staraj się zawsze posługiwać nazwą firmy lub swoim imieniem i nazwiskiem, aby odbiorca szybko skojarzył, od kogo dostał e-maila. Długość nazwy nadawcy nie powinna przekraczać 15 znaków, aby prawidłowo wyświetlić się w większości skrzynek odbiorczych.

Temat wiadomości 
Wymyśl temat, który nawiązuje do zawartości e-maila i nie przekracza ok. 50 znaków. Dobrze sprawdzą się tutaj krótkie pytania i personalizacja. Uważaj na spamogenne frazy (np. rabat, zniżka, promocja), przez które Twój mailing może wpaść do spamu.

Preheader 
Uzupełnij temat swojej wiadomości preheaderem. Jest to pierwsze zdanie e-maila, które wyświetla się od razu po temacie wiadomości. Według zasad preheader nie powinien przekraczać 33 znaków.

 

Krok 4. Dopasuj treść do mailingu

Przygotowanie wiadomości e-mail znacznie różni się od napisania artykułu czy wpisu blogowego. E-mail jest o wiele krótszy i powinien zawierać jeden konkretny przekaz. Dla przedstawicieli milenialsów oraz dla młodszego pokolenia Z to pierwsze wersy wiadomości, które wyświetlą się na ekranie, decydują o tym, czy przeczytają wiadomość. Według badania wykorzystania poczty elektronicznej przeprowadzonego przez SARE aż 61% użytkowników oczekuje personalizowanego contentu w otrzymywanych e-mailach. Do stworzenia angażującego mailingu wykorzystaj więc dane, które posiadasz na temat swojego odbiorcy. Mowa tutaj zarówno o informacjach, które użytkownik sam pozostawił na Twojej stronie (np. w formularzu), jak i o danych behawioralnych, które pozyskasz na po...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy