Dołącz do czytelników
Brak wyników

Beaconowe wdrożenie w Chinach generuje 16 mln. dolarów zysku

Artykuł | 10 maja 2016 |
181
W 2015 roku jedna z najbardziej znanych aplikacji social media w Chinach - WeChat o łącznej liczbie użytkowników 600 mln. - wkroczyła na beaconowy rynek. Dzięki integracji tych narzędzi, już ponad 1000 sklepów w całych Chinach wdrożyło beacony i zaadoptowało strategię marketingową opartą o tę technologię.

W 2015 roku jedna z najbardziej znanych aplikacji social media w Chinach - WeChat o łącznej liczbie użytkowników 600 mln. - wkroczyła na beaconowy rynek. Dzięki integracji tych narzędzi, już ponad 1000 sklepów w całych Chinach wdrożyło beacony i zaadoptowało strategię marketingową opartą o tę technologię.

POLECAMY

Jedną z firm, która odniosła olbrzymi sukces na tym polu, jest znana marka biżuteryjna w Chinach - Chow Tai Fook (CTF). Firma ta, rozmieściła beacony w 237 lokalizacjach, co stanowi 10% wszystkich sklepów marki (2300+) nawiązując współpracę z kluczowym dostawcą beaconów na tym rynku - firmą Sensoro. Co najistotniejsze, wdrożenie przyniosło zaskakujące efekty, bowiem dochód z tej inwestycji to około 16 mln. dolarów. W dzisiejszym case study dowiecie się, jaka strategia została przyjęta przez firmę CTF! :)

Model biznesowy

Typowy model biznesowy wykorzystujący technologię zbliżeniową tworzą trzy elementy: marka, dostawca beaconów oraz aplikacja. W praktyce, firma rozmieszcza beacony np. w sklepie, klienci muszą zainstalować aplikację i kolejno wiadomość push zostanie zainicjowana za sprawą beacona oraz wyświetli się na ekranie użytkownika. W przypadku case study Chou Tai Fook, te trzy elementy to: marka - Chou Tai Fook, aplikacja - WeChat, dostawca technologii iBeacon - Sensoro. 

WeChat pojawił się na rynku w Chinach zaledwie 4 lata temu. Aplikacja ta, pozwala jej użytkownikom na komunikację w formię wiadomości tekstowych, video lub graficznych, jej odpowiednikiem na naszym rynku jest WhatsApp czy Facebook Messanger. Aplikacja WeChat to jednak znacznie więcej niż tylko komunikator. Za jej pośrednictwem użytkownik może również zamówić taksówkę, jedzenie, kupić bilet do kina, zagrać w grę, dokonać check-in lotu, wysłać pieniądze do przyjaciela, zamówić wizytę u lekarza, zapłacić za rachunek prądu, wyszukać kuponu wygenerowanego za sprawą beacona lub dokonać przelewu charytatywnego, tyle możliwości i tylko jedna aplikacja. :)

Dodatkowo, aplikacja WeChat jest również wyposażona w funkcję “Wallet”, która działa jak pozostałe wallety, z wyjątkiem tego, iż jest ona zsynchronizowana z technologią iBeacon.

WeChat posiada zatem strategiczną przewagę, bowiem firmy, które wdrażają technologię zbliżeniową nie muszą skłaniać klientów do ściągnięcia nowej aplikacji w celu odbioru ich beaconowego sygnału. Zamiast tego, wiadomości pojawiają się na aplikacji WeChat jako tzw. “Shake”. Właśnie z tej funkcji skorzystała firma CTF.

Strategia CTF - Wechat i funkcja “Shake”

Planując projekt beaconowy, sama instalacja beaconowa nie stanowi większej bariery, zarówno pod względem finansowym, jak i technicznym. Czego nie można powiedzieć w przypadku aplikacji, bowiem koszt promocji aplikacji, którą mieliby pobrać potencjalni użytkownicy jest dużym wyzwaniem. A zatem, pokonanie tej przeszkody to kluczowe wyzwanie.

W Chinach problem ten został rozwiązany dzięki wyżej opisanej aplikacji WeChat, która jest liderem na tym rynku. Ponad to, użytkownicy są świadomi funkcji “Shake”, która stanowi jeden z elementów WeChat. Marka współpracująca z WeChat nie musi już więcej skupiać się na promocji aplikacji i zamiast tego skoncentrować się na oferowaniu ciekawych kuponów oraz zachęcaniu klientów do korzystania z funkcji “Shake”.

Case Study CTS wykorzystał WeChat osiągając znakomite rezultaty, lecz model biznesowy zdecydowanie równi się od tradycyjnego podejścia do technologi beaconowej. I wygląda tak:

Po pierwsze, kupony nie są wiadomością “Push” w oczach konsumenta, lecz “Pull” dzięki funkcji “Shake”. Proces “Pull” wygląda następująco:

Krok 1: Użytkownik otwiera aplikację WeChat, a następnie klika w funkcję “Shake”

Krok 2: Jeśli znajddzie się w zasięgu beacona w lewym do...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy