Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowości z branży

3 listopada 2020

NR 54 (Październik 2020)

Ala ma bota – czyli o trendach najmłodszego pokolenia Alpha

22

Wróćmy na chwilę myślami do 2010 r. Steve Jobs prezentuje światu iPada z dotykowym ekranem, powstaje Instagram, a American Dialect Society za słowo roku uznaje app, czyli skrót od aplikacji. To właśnie wtedy raczkować zaczyna najmłodsze z pokoleń – pokolenie Alpha. Poznajmy się!

Wprowadzenie

Jeszcze zanim się urodzą, zostawiają w internecie swój cyfrowy ślad. Wirtualna rzeczywistość jest dla nich środowiskiem naturalnym, a roboty czy bezobsługowe samochody nie brzmią już jak science-fiction. Mowa o Alphach, czyli pokoleniu urodzonym w XXI wieku, w latach 2010-2024. Nazwę wymyślił australijski badacz Mark McCrindle, który postanowił odejść od stosowanego dotychczas nazewnictwa – po generacji Z powrót na początek alfabetu łacińskiego wydał mu się mało zasady. Zamiast tego wykorzystał pierwszą literę alfabetu greckiego, nawiązując symbolicznie do pierwszej tak silnie stechnologizowanej generacji. 
Czy jest jednak sens walczyć o jej uwagę, zanim jeszcze zacznie zarabiać? Oczywiście! Po pierwsze, z raportu „Junior Shopper 2018” autorstwa GfK Polonia jasno wynika, że większość dzieci i młodzieży w wieku 5-17 lat dysponuje swoim własnym budżetem, a łączna wartość polskich świnek-skarbonek wynosi co miesiąc ponad 255 mln złotych! Po drugie, Alphy są wyjątkowo zżyte z rodzicami, dzięki czemu silnie wpływają na ich decyzje zakupowe. Po trzecie, warto budować relację z młodym pokoleniem, bo gdy dorośnie, chętniej kupi produkt tej marki, którą zna od dziecka. Dlatego nie zwlekaj! Poniżej znajdziesz krótki przegląd trendów, z których warto skorzystać, by nawiązać nić porozumienia.

POLECAMY

Augmented reality

Czasy, gdy kontakt z technologią polegał wyłącznie na stukaniu palcami w klawiaturę, minęły na dobre, a najlepszym tego dowodem jest kultowa gra Pokémon GO. Jak wynika z raportu „Understanding Generation Alpha” przygotowanego przez Wired, rozszerzona rzeczywistość pomaga dzieciom zdobywać nowe doświadczenia i poszerzać horyzonty. Fakt ten wykorzystuje coraz więcej zabawek edukacyjnych, a zestaw klocków ze specjalną aplikacją do nauki matematyki nikogo nie dziwi. Bo pasywna konsumpcja treści jest już passé.
Warto wykorzystać nowe możliwości, by z pomocą efektu AR inspirować użytkowników do działania, wywołując w nich określone emocje czy zachowania. Przykładowo, w świątecznej kampanii Tymbarku „Ty to masz gest” (rys. 1) zrobienie śmiesznej miny lub puszczenie do kamery oczka aktywowało zabawne elementy, takie jak czapeczka elfa czy nos renifera. Za każde udostępnione selfie marka przekazywała 5 zł na konto fundacji Mam Marzenie, dzięki czemu nie tylko zaangażowała swoich odbiorców, ale z ich pomocą wsparła też szczytny cel.
 

Rys. 1. Kampania Tymbarku „Ty to masz gest” z wykorzystaniem świątecznego efektu AR

Dynamiczne wideo

Żyjemy w erze przesytu. Zewsząd otacza nas morze informacji, a do obsługi wszystkich sprzętów brakuje rąk. Nie inaczej mają Alphy, którym od najmłodszych lat towarzyszy ogrom bodźców... W efekcie trudno im utrzymać uwagę na dłużej, wciąż muszą być zaskakiwane. Jak przyznaje Birk Rawlings, szef DreamWorks TV, chcą wszystkiego na już, koniecznie od razu. Niesie to za sobą dość konkretny skutek – coraz większe oczekiwania względem contentu. Statyczne posty? Zbyt monotonne. W internecie króluje wideo! Najlepiej krótkie, z ciekawymi przejściami, okraszone dynamiczną muzyką.
A skoro o muzyce już mowa, warto do niej dodać nutkę… rywalizacji. „Don’t make ads, make tiktoks” – to hasło znanej wśród młodzieży aplikacji, która w dużej mierze opiera się na popularnych challengach i wyzwaniach. Jeśli chcesz być blisko młodych odbiorców, przemyśl dołączenie do społeczności TikToka, tak jak zrobiła to włoska galeria sztuki Uffizi (rys. 2) albo x-kom, którego filmiki cieszą się sporym zainteresowaniem. Pamiętaj jednak, że content musi być dopasowany do bieżących trendów. W ich analizie pomoże Ci zakładka Odkryj, gdzie znajdziesz popularne formaty i hasztagi, którymi warto się zainspirować. 
 

Rys. 2. Uffizi Galleries wykorzystuje na TikToku znane i lubiane formaty, by oswajać użytkowników ze sztuką

Chatboty

Media społecznościowe znacząco zmieniły standardy obsługi klienta. Pokolenie Alpha, przyzwyczajone do szybkiego przepływu treści, liczy na sprawny kontakt z marką o każdej porze dnia i nocy. Z pomocą przyjdzie Ci wirtualny asystent – chatbot. Jak wynika z raportu „State of Conversational Marketing”, internauci sięgają po to narzędzie bardzo chętnie, a aż 42% z nich oczekuje natychmiastowej odpowiedzi. Chatbot daje jednak znacznie więcej możliwości. Ankiety, quizy, proste gry… Wszystkie te elementy możesz ubrać w efektowną, ale też efektywną narrację. W jaki sposób? Przede wszystkim daj użytkownikowi poczucie indywidualnego podejścia.
W świecie algorytmów i powszechnej personalizacji Alphy doceniają content szyty na miarę. Dopasowany do ich potrzeb, upodobań, a nawet… samopoczucia! Świetnie ten fakt wykorzystał Netflix, który z okazji Światowego Dnia Emoji opracował system rekomendowania swoich tytułów, tzw. Recomoji. Wystarczyło wejść na Messengera marki i przy użyciu emoji opisać swój obecny nastrój, by na tej podstawie bot zasugerował, co warto obejrzeć. Propozycje można było zapisać na później i udostępnić znajomym. Proste? Ale pomysłowe! Bo choć każdy chatbot ma swój szablon, Ty myśl nieszablonowo.

Technologia głosowa

Alphy chętnie rozmawiają z urządzeniami, nierzadko traktując Alexę i innych asystentów głosowych jak nianie. Oczekują od nich prawdziwego dialogu. Głos to dla dzieci proste oraz skuteczne narzędzie, które pomaga wyrazić im swoje potrzeby, jeszcze zanim nauczą się czytać czy pisać. Korzystają z tego zabawki pokroju Cloud Pets, oferując nie tylko szeroki repertuar bajek, ale również dając możliwość wysyłania do rodziców wiadomości głosowych. Z kolei amerykańska firma Digital Dream Labs prężnie rozwija ideę robotów przypominających w obyciu domowe zwierzęta, które reagują na użytkownika, okazują emocje, ale dodatkowo – odpowiadają na zadane pytania. Kto wie, być może dziś Ala z elementarza zamiast kota miałaby… robota! 
Reklamy aktywowane głosem to temat świeży, warto jednak mieć go na uwadze i obserwować, w jaki sposób ewoluuje. Choć w Polsce technologie głosowe nie są tak popularne jak na Zachodzie, w połowie 2019 r. miała miejsce pierwsza polska kampania wykorzystująca ten mechanizm. Stał za nią Mercedes-Benz, który zwrócił w ten sposób uwagę internautów na możliwość głosowego sterowania kokpitem w nowym modelu CLA Coupé. W czasie trwania akcji sprzedano 47% więcej samochodów niż miesiąc wcześniej, co pokazuje, że czasem warto eksperymentować z nowymi rozwiązaniami.

Gaming

Z raportu „Reklama w internecie” zrealizowanego przez interaktywnie.com wynika, że aż 77% Polaków korzysta z wtyczek blokujących reklamy. Jak ominąć te zabezpieczenia i zostać dostrzeżonym? Z pomocą przychodzi przemysł gier komputerowych – niegdyś traktowany po macoszemu, dziś zajmujący równie ważne miejsce, co przemysł filmowy czy muzyczny. Jedną z najpopularniejszych gier wśród pokolenia Alpha jest Fortnite, nazywany często wirtualnym trzepakiem. I to właśnie w tym miejscu postanowiła pokazać się graczom pewna znana sieć restauracji. 
Na nietypowy pomysł wpadła Wendy’s, która założyła na platfor...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy