6 zasad skutecznego SEO – jak to robimy w Smartbuzz?

Aktualności Otwarty dostęp

Opracowanie strategii SEO – co powinno obejmować?

Osiągnięcie widoczności na słowa kluczowe wymaga przeważnie wiele czasu. To działanie długofalowe, którego efekty narastają z tygodnia na tydzień. Każdy projekt jest inny – stawia inne ograniczenia i wyzwania, jest mniej lub bardzo konkurencyjny oraz wymaga opracowania strategii SEO. A czym jest ta strategia? To nic innego jak plan działań, które mają doprowadzić witrynę do oczekiwanej widoczności w Google. Dobrze realizowany przynosi efekt w postaci rosnącej liczby odwiedzin użytkowników, którzy trafiają na stronę z wyników wyszukiwania. Innym skutkiem powinny być także przychody. Należy jednak zaznaczyć, że wyniki sprzedażowe zależą od wielu czynników m.in. znajomości marki, cen produktów, jakości asortymentu i nie tylko.

SEO charakteryzuje się bardzo wysokim wskaźnikiem zwrotu z inwestycji. Jak wyliczyło FirstPageSage, w ciągu około roku ROI (zwrotu z inwestycji) dla analizowanych projektów przekroczyło ponad 500% w takich branżach jak: ubezpieczenia, urządzenia medyczne, energia słoneczna, produkcja i wiele innych. Oczywiście sukces zależy od wielu czynników i tylko dobrze przeprowadzona kampania SEO umożliwia osiągnięcie takich rezultatów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o efektach takich działań, sprawdź ten artykuł: https://smartbuzz.pl/blog/skutecznosc-seo. Jakie są zasady skutecznego SEO?

1. Wykonaj audyt SEO

Zanim rozpoczną się działania, należy przeanalizować aktualny stan serwisu. Wykonanie audytu polega na sprawdzeniu, jakich kroków optymalizacyjnych wymaga witryna. Istnieją serwisy oparte na starych systemach CMS, których dostosowanie do wymagań Google wymaga tak dużej inwestycji, że bardziej opłaca się założenie nowej strony. Audyt wykazuje błędy związane z indeksowaniem m.in. 404, czyli nieistniejące podstrony. Możesz się z niego dowiedzieć, czy witryna jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Sprawdzisz także, czy masz w serwisie podstrony niepodlinkowane wewnętrznie z innych podstron witryny, czy adresy URL są przyjazne. Ocenisz strukturę witryny, linkowania wewnętrznego i wielu innych elementów.

Wnioski z audytu są podstawą do dalszych działań, które polegają na wyeliminowaniu błędów w serwisie i optymalizowaniu wszystkich elementów, które mają wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania. To kluczowy i zazwyczaj niezbędny krok do osiągnięcia celu. W przypadku serwisów, które zostały zaprojektowane przez specjalistów, coraz częściej dostosowanie do standardów Google nie wymaga mnóstwa pracy. Natomiast są i takie projekty, które wymuszają wdrożenie diametralnych zmian.

2. Ustal cele i wskaźniki KPI

W przypadku każdych działań marketingowych należy ustalić cele, tzn. co chcesz osiągnąć dzięki tym krokom. Nie inaczej powinno to wyglądać w SEO. Wyznaczenie wskaźników KPI, czyli kluczowych wskaźników efektywności, wymaga odpowiedniego podejścia. Przede wszystkim powinny to być rezultaty, które w ogóle są możliwe do osiągnięcia – istotne dla Twojego biznesu, mierzalne, konkretne i określone w czasie. Wiesz, jaką kwotę musisz zainwestować, zatem spróbuj ustalić, jakie efekty chcesz uzyskać. Po ustalonym czasie zweryfikuj, czy udało się zrealizować założenia. Najlepiej ustal KPI wspólnie z agencją SEO, aby mieć pewność, że będą realne do osiągnięcia.

3. Przeanalizuj słowa kluczowe

To jeden z kluczowych elementów w działaniach. Dla każdej podstrony serwisu należy wyznaczyć frazy, pod które powinny być zoptymalizowane treści. Wykorzystuje się do tego takie narzędzia jak: Planer słów kluczowych Google Ads, Senuto, Semstorm czy Ahrefs. Warto także sięgnąć do Google Search Console, aby sprawdzić, na jakie frazy jest widoczna witryna, aby lepiej zoptymalizować pod nie serwis i osiągnąć wyższe pozycje.

Słowa kluczowe dzieli się na różne grupy. Pierwsze to frazy ogólne, np. „pralka”. Są bardzo konkurencyjne, często wyszukiwane, przez co osiągnięcie na nie wysokich pozycji wymaga sporo czasu. Trudno w ich przypadku przewidzieć intencje użytkownika, bo nie musi szukać sprzętu do zakupu, tylko, np. kolorowanki dla dziecka, która przedstawia to urządzenie. Kolejną grupą są frazy long tail składające się z co najmniej 3 słów. Charakteryzują się mniejszą skalą trudności – szybciej można je wypozycjonować. Lepiej opisują intencje użytkownika, co przekłada się na wyższą konwersję. Jeśli internauta wyszykuje frazę „tanie pralki ładowane od góry”, to prawdopodobnie szuka sprzętu, który chce kupić.

Działania warto zaczynać od postawienia na frazy long tail. Możesz szybciej osiągnąć wysokie pozycje na wiele zapytań, czego realnym skutkiem będzie wyższa sprzedaż. Zapytania ogólne wymagają więcej czasu.

4. Wprowadź przemyślane linkowanie wewnętrzne

Do każdej istotnej podstrony w serwisie powinny prowadzić odsyłacze wewnętrzne tzw. linki. Składa się na nie kilka rozwiązań na stronie. Tym kluczowym jest menu główne złożone z przemyślanej struktury kategorii, podkategorii czy odnośników do opisów usług. Ważne jest nazewnictwo, które powinno być spójne z frazami wyszukiwaniami przez internautów, ale też ma jasno przekazywać, co ukrywa dana podstrona.

Kolejnym elementem wewnętrznego linkowania jest stopka, w której przeważnie znajdują się linki do zakładki o firmie, kontaktu, regulaminu czy polityki prywatności.

Ważnym elementem, szczególnie w sklepach, jest menu okruszkowe, które pokazuje, w jakim miejscu w strukturze witryny znajduje się użytkownik. Może łatwo przenieść się do kategorii wyższego rzędu.

Linki wewnętrzne powinny się również znajdować w treściach – wpisach blogowych, opisach kategorii, a nawet opisach produktów i usług. W każdym przypadku wymaga to analizy, czy to na pewno najlepsze rozwiązanie i czy nie odwraca uwagi internauty od zakupu na stronie.

5. Stwórz zdywersyfikowany profil linków

Zdobywaj odnośniki prowadzące do witryny. Stawiaj na jakość, a nie na jak największą liczbę linków. Nie pozyskuj ich w hurtowych ilościach. Lepiej poświęcić czas na wybór źródeł i nie korzystać z ofert, które umożliwiają pozyskanie kilkuset odnośników w krótkim czasie. To się nie opłaca. Możesz tak naprawdę doprowadzić do sytuacji, w której domena już nigdy nie osiąganie widoczności w Google. Odnośniki warto pozyskiwać z różnych źródeł – artykułów, komentarzy, forów, Wikipedii, katalogów, ale nigdy nie nastawiaj się na „masówkę”. Warto zdobywać linki z anchorami exact match, czyli takimi jak pozycjonowane frazy.

Przykładowo, link do kategorii ze wspomnianymi pralkami może być zatytułowany „tanie pralki”. Jednak takie powinny stanowić niewielki procent wszystkich odnośników i pozyskuj je wyłącznie z wysokiej jakości stron. Najlepiej z serwisów powiązanych tematycznie z Twoją działalnością, dobrze podlinkowanych i aktualizowanych. To pozytywnie wpłynie na widoczność witryny. Więcej o tym, jak powinien wyglądać link building, dowiesz się tutaj.

6. Zainwestuj w content marketing

Google uwielbia wartościową treść, dlatego Twoja witryna powinna ją zapewniać. Content marketing to działania, które polegają na tworzeniu materiałów, którymi zaktywizujesz użytkowników i pozyskasz ruch z Google. Dzięki temu, że content jest wartościowy, internauta np. udostępni go w serwisach społecznościowych bądź podzieli się na grupach lub przez komunikatory. Być może nawet umieści do materiału link na forum lub swoim blogu? Warto tworzyć infografikę, raporty, ebooki, podcasty oraz webinary. Nie muszą to być wyłącznie materiały tekstowe. Mogą mieć różną formę i przekładać się pośrednio lub bezpośrednio na SEO. Poza tym content marketing charakteryzuje się wysokim ROI, co może istotnie wpłynąć na sprzedaż w Twojej firmie.

To część zasad skutecznego SEO, które praktykujemy w Smartbuzz. Chcesz wiedzieć więcej? Czekamy na kontakt!

Przypisy