5 prostych kroków do optymalizacji logistyki w sklepie internetowym

Temat numeru

Jako sprzedawca internetowy musisz zadbać o bardzo wiele aspektów. Jednym z najważniejszych jest organizacja logistyki w Twoim sklepie. Od lat polscy e-klienci skarżą się na wysokie koszty dostawy i długi czas oczekiwania na zamówienia. Analizując swoje działania w tych obszarach oraz inwestując w odpowiednie rozwiązania, możesz wpłynąć na obie te kwestie i poprawić jakość procesów zakupowych swoich klientów, zwiększając ich zadowolenie oraz sprzedaż. Poniżej przedstawiam ci kilka prostych kroków, które mogą w tym pomóc.

1. Dobierz odpowiedni model logistyczny do swoich potrzeb 

Najprościej mówiąc, model logistyczny sklepu internetowego to sposób, w jaki zarządzasz produktami, które posiadasz w sprzedaży – jak je przechowujesz, kompletujesz, pakujesz, wysyłasz czy obsługujesz zwroty. Trzy najpopularniejsze modele logistyczne w polskim e-commerce to: 

POLECAMY

  • Własny magazyn – towar oferowany na stronie jest przechowywany w lokalnym, przynależącym do e-sklepu magazynie, czy też miejscu na ten magazyn przysposobionym i to właśnie z niego realizowane są wszystkie zamówienia.
  • Dropshipping – sklep odbiera i przetwarza zamówienia od klientów, lecz towar wysyłany jest bezpośrednio od producenta lub dostawcy produktu. 
  • Fulfillment – cały proces magazynowo-logistyczny przekazany jest firmie zewnętrznej, ale to sklep jest właścicielem towaru, tylko jego przechowywanie, wysyłka oraz pakowanie leżą po stronie firmy fulfillmentowej.

Istnieje również model łączony, który pozwala na korzystanie z kilku rozwiązań jednocześnie, czyli np. możesz część produktów oferować w modelu dropshipping, a inne mieć na magazynie. Możesz także samodzielnie obsługiwać mniejsze zamówienia, a obsługę towarów wielkogabarytowych zlecić na zewnątrz. Analizując wybór konkretnego modelu działania, należy wziąć pod uwagę nie tylko posiadane nakłady finansowe, ale również wady i zalety każdego scenariusza, a także płynące z nich zyski oraz korzyści. Pomoże ci w tym poniższa tabelka. 
Polskie sklepy internetowe najczęściej posiadają swój własny magazyn i samodzielnie odpowiadają za procesy logistyczne. Co ciekawe, z badań przeprowadzonych na sprzedawcach korzystających z naszych usług...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy