YouTube Shorts – z czym to się je?

Temat numeru

Minął już rok od wprowadzenia przez YouTube odpowiedzi na pandemiczny fenomen TikToka i krótkiej formy wideo – YouTube Shorts. To funkcja udostępniania krótkich filmów, działająca w ramach aplikacji i strony YouTube. Od momentu uruchomienia YouTube Shorts zgromadziło już ponad 5 mld wyświetleń.

Google wykorzystało trend na krótką formę wideo i umożliwiło swoim użytkownikom produkcję Shortsów. To nowe narzędzie oddane w ręce twórców cały czas jest w fazie rozwoju. YouTube stale dopracowuje formę dystrybucji i wprowadza nowe funkcjonalności, a pozostałe platformy oferujące podobne funkcje zaczynają widzieć w Shortsach realną konkurencję.

POLECAMY

 

 Rys. 1. Shortsy na YouTubie. Źródło: YT Shorts

 

Początki Shortsów

YouTube wprowadził Shortsy w 2021 r. Ta nowa funkcja obsługuje treści użytkowników podobnie jak podstawowa usługa YouTube, ale ogranicza długość wideo do 60 s, a filmy wyświetlane są wertykalnie. 

Shortsy są jednak nadal we wczesnej fazie rozwoju i widać, że w dużym stopniu opierają się na treściach kopiowanych z TikToka w ramach content recyklingu. Z perspektywy technicznej Shorts pozwalają użytkownikom na to samo co TikTok: mogą łączyć fragmenty wideo w jeden film, używać filtrów czy też dodawać do treści licencjonowaną muzykę. Platforma udostępniła całą bibliotekę muzyczną YouTube Shorts, w której znajdują się katalogi muzyczne od ponad 250 wytwórni z całego świata, w tym m.in. od Universal Music Group, Sony Music Entertainment i Sony Music Publishing. Utwory z tej bazy mogą być wykorzystywane jedynie przy produkcji Shorts i nie można ich użyć przy tworzeniu długiego wideo. 

Przez długi czas od wprowadzenia Shortsów w 2021 r., użytkownicy mieli problem z interfejsem – na jednym kanale krótka forma mieszała się z długą, a platforma nie posiadała funkcji filtrowania treści. Teraz jest to już możliwe, a YouTube wprowadził opcję filtrowania na treści długie, krótkie i transmisje na żywo.

 

 Rys. 2. Procentowy wzrost oglądalności YT Shorts. Źródło: LTTM

 

Kiedy, jak i co publikować?

YouTube Shorts dystrybuowane są inaczej niż długa forma wideo, a algorytmy w tej sekcji zwracają uwagę na zupełnie inne czynniki. Dystrybucja jest skupiona na konsumpcji treści w sposób masowy, obserwujemy tutaj mniejszy poziom dopasowania tematycznego niż w wypadku standardowej formy. 

 

Istnieją dwie dostępne strategie dystrybucji Shortsów: jedna to publikowanie w ramach jednego kanału długich i krótkich wideo, a druga – rozdzielenie formatów na dwa oddzielne kanały.

 

W wypadku tej pierwszej plusem jest to, że odbiorcy mają wszystko w jednym miejscu, w ramach jednego kanału, ale z drugiej strony zachodzi tutaj ryzyko, że na kanale zgromadzimy widzów, nastawionych na krótką i długą formę. Możemy więc mieć na jednym kanale dwa typy odbiorców, co potencjalnie może negatywnie wpłynąć na dystrybucję treści przez algorytmy: widz oczekujący krótkiej formy nie jest zainteresowany długą i na odwrót. Jeżeli rozdzielimy długą formę od krótkiej w ramach dwóch kanałów, to unikniemy komplikacji w algorytmach, ale będziemy musieli na bieżąco moderować i obsługiwać dwa kanały, a nie jeden.

Jednocześnie Shortsy są świetną przestrzenią do eksperymentów związanych ze strategią dystrybucji treści. O ile klasyczny YouTube przyzwyczaił nas do publikowania o określonych porach i w określone dni, tak Shortsy gwarantują dużo większą swobodę. Twórcy mogą publikować w różnych porach i w różnej częstotliwości (rekomendowana liczba to minimum trzy Shortsy w tygodniu), co pozwala im na poznanie nawyków odbiorców i dostosowanie do nich harmonogramu publikacji.

Co na to widzowie?

Wygląda na to, że YouTube Shorts stały się realną konkurencją dla TikToka. W czerwcu 2022 r. Google podzielił się danymi, według których Shortsy mają 1,5 mld widzów miesięcznie. W tym samym czasie TikTok na przestrzeni miesiąca ma ponad 1 mld odbiorców, chociaż chińska aplikacja założyła pokonanie progu 1,5 mld widzów miesięcznie w 2022 r.

 

 Rys. 3. Total watchtime – procentowy udział YT Shorts. Źródło: LTTM

 

Shortsy są także świetnym uzupełnieniem platformy względem długich filmów, ponieważ prezentują inny model konsumpcji treści. Na długie wideo musimy mieć czas, nie jest ono dostosowane do oglądania „on the go”, wymaga większego skupienia uwagi widza. Shortsy wręcz przeciwnie – krótkie, proste filmy, najczęściej z napisami ułatwiają przyswajanie treści. Dzięki temu platforma YouTube jest bardziej kompletna, bo każdy typ odbiorcy będzie mógł znaleźć na niej coś dla siebie.

 

 Rys. 4. Średni czas oglądania materiałów Shorts. Źródło: LTTM

 

A twórcy?

YouTube promuje Shorts jako metodę na zachęcenie widzów do oglądania długich treści wideo. Twórcy zamieszczający zarówno filmy krótko-, jak i długometrażowe odnotowują lepszy ogólny czas oglądania i wzrost liczby subskrybentów w porównaniu z twórcami zamieszczającymi tylko filmy długometrażowe. Platforma oferuje widzom różnorodne formy wideo, co bezpośrednio prowadzi do wzrostu popularności twórcó...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy