Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności

13 grudnia 2017

Sprzedaż online, offline i … mobile - strategia omnichannel

242
Nowe technologie cały czas rozwijają się, a wraz z nimi zmianie ulegają oczekiwania współczesnych konsumentów. Marka oferująca sprzedaż stacjonarną oraz w sieci, która chce uzyskać przewagę konkurencyjną, powinna obecnie zmierzyć się z trendami technologicznymi i wyjść naprzeciw strategii omnichannel, łączącej świat zakupów online z offline.

Omnichannel, czyli sprzedaż wielokanałowa jest charakterystycznym modelem sprzedaży. Jego celem jest zapewnienie spójnego i unikalnego doświadczenia zakupowego klientowi bez względu na to, za pomocą których kanałów dotarcia nawiązuje kontakt z daną marką. Strategia “omni” łączy więc sprzedaż stacjonarną z rozwiązaniami systemów e-commerce i zakłada synergię pomiędzy kanałami online i offline.

POLECAMY

Cele biznesowe marki

Obecnie, koncepcja omnichannel staje się fundamentem budowania przewagi konkurencyjnej i sukcesu sprzedażowego. Marki coraz częściej kierują swoje cele biznesowe w stronę wielokanałowości sprzedaży. Rozbudowują ofertę, poszerzają zasięg dystrybucji produktów oraz oferują różne warianty obsługi klienta, jednocześnie zachowując jednorodność przekazu. Koncepcja omnichannel pozwala więc łączyć cele biznesowe przedsiębiorstwa i zasoby technologiczne z tradycyjnymi warunkami sprzedaży stacjonarnej. Kompleksowe wdrożenie strategii omnichannel pozwala na realizację rosnących oczekiwań konsumentów, dając im nieograniczony wybór i budując przy tym przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa.

Synergia technologii i sprzedaży tradycyjnej

Podstawą działania skutecznej koncepcji omnichannel jest pełna integracja wszystkich kanałów sprzedażowych marki - zarówno online, jak i offline i ich wzajemne uzupełnianie się. Realizacja tak skonstruowanej strategii wielokanałowości nie byłaby możliwa bez wdrożenia nowoczesnych rozwiązań e-commerce, które pozwalają na zacieranie się granic pomiędzy kanałami i tworzą spójny model sprzedaży. W tym celu potrzebny jest stabilny, bezpieczny i w pełni skalowany system, który będzie odpowiedzialny za sprawną realizację procesów sprzedaży internetowej. Umożliwi on także automatyzację logistyki oraz pozwoli wprowadzić nowe procesy wewnątrzfirmowe, które są nieodzowne przy prowadzeniu jednorodnej koncepcji omnichannel. Ważne jest także połączenie istniejących źródeł informacji o transakcjach, produktach oraz klientach z kanałów tradycyjnych i elektronicznych, zapewniając dzięki temu konsumentowi spójną i niezawodną obsługę, niezależnie od wybranej przez niego możliwości kontaktu z marką.

Omnichannel w praktyce

Umiejętne łączenie działań związanych z mobilnością, poszerzaniem zasięgu dystrybucji produktów oraz przenikaniem się sprzedaży online i offline, to kluczowe elementy realizacji spójnej strategii omnichannel. W celu lepszego zobrazowania tematu, warto przyjrzeć się konkretnym przykładom koncepcji wielokanałowości sprzedaży.

Integracja stanów magazynowych w kanałach online i offline

Koncepcja omnichannel wymaga automatyzacji procesów logistycznych i magazynowych przedsiębiorstwa. Istotne jest połączenie oprogramowania klasy ERP z systemem e-commerce, dzięki czemu marka zapewni spójność danych w kanałach online i offline. Funkcjonalność ta, pozwala na określenie, w którym magazynie lub sklepie stacjonarnym znajduje się dany produkt oraz umożliwia sprawdzenie, jakie towary są dostępne w konkretnych salonach sprzedaży offline.

Click & collect

Usługa click & collect umożliwia klientom zakup produktu w sklepie internetowym i jego odbiór w wybranym przez niego miejscu oraz czasie. Usługa ta, może być również poszerzona o możliwość dostarczenia przesyłki do paczkomatu lub punktu odbioru partnera zewnętrznego.

Swobodna realizacja reklamacji, wymian i zwrotów

Klienci oczekują bezproblemowej obsługi także w zakresie reklamacji, wymiany oraz zwrotu zakupionych produktów. Prowadząc działania omnichannel, warto umożliwić klientom kupującym online, sprawną realizację procesu reklamacji czy zwrotu poprzez salony sprzedaży stac...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy