Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności

9 października 2017

Marketerze, dogadaj się z działem sprzedaży!

205
„Spór pomiędzy Sprzedażą a Marketingiem to jeden z najdłuższych seriali biznesu. Podobnie jak relacje pomiędzy pracownikami tych dwóch działów, tak samo powiązania pomiędzy systemami CRM i Marketing Automation wywołują sporo emocji(…)”.

Od takich słów rozpoczyna się trzeci odcinek programu „CRM – jedna idea, tysiące możliwości” realizowanego przez eVolpe we współpracy z telewizją internetową Słodki Live. W wywiadzie z kierownikiem sprzedaży oraz przedstawicielką biura marketingu poruszamy kwestię wrażliwych relacji pomiędzy ich zespołami. Rozpatrujemy również ewentualność zastąpienia CRM narzędziem Marketing Automation.

POLECAMY

Więcej na oba tematy także poniżej. Czytaj dalej i dowiedz się dlaczego uważamy, że warto dogadać się ze Sprzedażą.

Marketing vs. Sprzedaż. Konflikt stary jak świat (biznesu)?

Zapewne zadajesz sobie teraz to pytanie. Jak współpraca z działem sprzedaży może mi się opłacić? Przecież handlowcy przejmują wygenerowane przez marketerów leady dopiero na etapie faktycznego zainteresowania ofertą… Co jeszcze jest wtedy do zrobienia w dziale marketingu?

Opublikowany w 2015 roku przez amerykańską firmę Anchor Marketing nowy model lejka sprzedażowego potwierdza wskazaną powyżej tendencję. Moment, w którym dział sprzedaży zaczyna uczestniczyć w procesie zakupowym swoich klientów rzeczywiście znacząco się opóźnił. Wiedza o produkcie, firmie, warunkach oferty trafia do zainteresowanych o wiele szybciej kanałami marketingowymi niż za pomocą działań sprzedażowych. Zanim klient wykona pierwszy krok w celu potwierdzenia intencji zakupowej, zwykle posiada już szeroki wachlarz informacji na temat możliwych opcji. Profesjonalnie przygotowana strona internetowa, rozbudowany blog z poradami, kampanie newsletterowe, informacje o ofercie firmy w mediach społecznościowych– typów działań promocyjnych jest bardzo wiele. Mogłoby się wydawać, że marketerzy zrobili zatem co do nich należało i nie potrzebują kontaktować się z działem sprzedaży w celu ustalenia jakichkolwiek szczegółów. Wielu pracowników marketingu uważa nawet, że to handlowcom powinno zależeć na ustaleniu jakiego rodzaju komunikat dotarł do konkretnego klienta oraz, że nie rolą marketera jest dzielenie się tego typu wiedzą z innymi osobami w firmie.

Źródło grafiki: //stevepatrizi.com/2012/10/23/the-new-marketing-sales-funnel/

Dlaczego warto współpracować z działem sprzedaży?

O zaletach udrożnienia kanałów komunikacji pomiędzy Marketingiem i Sprzedażą (ponad istniejącymi podziałami) można się przekonać korzystając ze zintegrowanych systemów CRM oraz Marketing Automation.

Posiadając dostęp do bazy danych przechowywanej w CRM, jesteś w stanie przeprowadzić segmentację grupy docelowej prowadzonej kampanii ze względu na znacznie szerszy zakres determinantów. Handlowcy często wprowadzają do swojego narzędzia informacje o tym kto i z jakiej oferty już skorzystał, kiedy ostatnio kontaktowano się z klientem, jakimi produktami może być klient zainteresowany i wiele innych. W większości przypadków jest to cenna wiedza także dla marketera.

Zakładając, że Twoim kolejnym zadaniem jest wypromowanie oferty na dodatkowe ubezpieczenie dla klientów posiadających polisę na życie, sam system Marketing Automation może nie wystarczyć. Aby poprawnie wyselekcjonować grupę odbiorców kampanii mailingowej przyda Ci się dostęp do systemu wykorzystywanego przez dział sprzedaży. Po zalogowaniu do CRM w łatwy sposób wyfiltrujesz kontakty spełniającewskazany warunek, a następnie, dzięki integracji, przy pomocy zaledwie jednego kliknięcia prześlesz imiona i nazwiska oraz adresy E-mail ubezpieczonych do Marketing Automation. Dopiero tam przygotujesz kreację marketingową treści, zastosujesz odpowiedni szablon graficzny maila, przeprowadzisz test i ostatecznie zaakceptujesz efekt Twojej pracy do wysyłki. Biorąc pod uwagę ile zaangażowania wymaga druga część zadania wykonywana po stronie Marketing Automation, tym lepiej jeżeli samą listę odbiorców będziesz w stanie przygotować przy pomocy jednego, automatycznie generowanego raportu w CRM.

Potencjał otwartej polityki informacyjnej w przedsiębiorstwie dostrzegła w 2010 roku amerykańska firma konsult...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy