Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności

21 listopada 2017

Linkbuilding dla MŚP Czyli jak pozyskiwać linki przy ograniczonym budżecie. Case Study – City Event Poznań

217
Liczba domen linkujących do naszej domeny jest wciąż jednym z głównych czynników wpływających na nasze pozycje organiczne w Google. W skrócie, im więcej domen linkujących, tym wyżej plasujemy się w wynikach. Nasuwa się więc oczywiste pytanie – jak zatem pozyskiwać linki? Możliwości jest nieskończenie wiele i nawet przy ograniczonych budżetach i wiedzy sami przedsiębiorcy mogą sami zdobyć wiele cennych linków.

Poniżej przedstawiam kilka sposobów przetestowanych na naszej domenie cityevent-poznan.pl

POLECAMY

Zanim zaczniesz

Zanim przystąpisz do budowania linków, musisz poznać podstawowe zasady działania algorytmu Google. Dzięki temu unikniesz błędów, w tym wpadnięcia w tzw. filtr Google, czyli usunięcie naszej strony z wyników wyszukiwania. Oto 6 złotych porad:

Liczy się liczba domen linkujących, nie linków. Lepiej mieć 10 linków z 10 różnych domen niż 100 linków z 5 domen. My stosujemy zasadę jedna domena – jeden link, chociaż oczywiście kolejne linki mogą nam przysłać dodatkowy ruch. Nie staraj się jednak zdobywać więcej niż kilka linków z jednej domeny dla pozycjonowania.

Domena domenie nie równa. Google wartościuje domeny według swoich kryteriów. Możesz jednak użyć zewnętrznych narzędzi oceniających autorytet domeny. My używamy metryki Domain Authority stworzonej przez firmę MOZ. Możesz pobrać tzw. Moz Bar – nakładkę do przeglądarki, która da Ci wgląd w metryki danej strony podczas przeglądania. (Link do pobrania - //moz.com/products/pro/seo-toolbar). Dla nas wartościowe domeny to te powyżej DA30.

Google musi widzieć link do Twojej domeny. Czyli mówiąc profesjonalnie, strona z linkiem musi zostać zindeksowana. Aby sprawdzić indeksację, wpisz w google komendę site:+pełny URL strony z linkiem, np. site: //wa.amu.edu.pl/wa/en/event/2017/10/07/day/. Jeżeli w wynikach pojawi się dana strona, znaczy to, że została zindeksowana (screen poniżej). Jeżeli strona się nie pojawia w wyniakch, z jakiś przyczyn google jej nie widzi. Dobra rada – sprawdź indeksację dla kilku przykładowych stron z domeny, z której chciałbyś zdobyć link. Jeżeli strony nie są zindeksowane, nie ma sensu umieszczać tam linków.

Ten sam URL pojawia się w wynikach wyszukiwania. Strona została zindeksowana i google widzi nasz stronę z linkiem do nas.

Buduj linki ze stron powiązanych tematycznie. Jeżeli prowadzisz zakład fryzjerski, buduj linki ze stron modowych, lifestylowych czy nawet plotkarskich. Ale nie ma sensu prosić Twojego znajomego mechanika, by umieścił link do Ciebie na stronie swojego warsztatu. Dla Google taki link nic nie znaczy.

Nie buduj linków ze stron pornograficznych, hazardowych czy sprzedających łatwe pożyczki lub leki (typu viagra). To rozwinięcie powyższego punktu, przy czym o ile linki z niepowiązanych stron raczej nie zaszkodzą, to linki ze stron porno itd. już tak. Google traktuje te branżę jako „bad neighbourhood”, czyli złe otoczenie. Linki z takich stron mogą szybko pogorszyć Twoje wyniki w Google.

Staraj się, aby linki wyglądały naturalnie. Unikaj fraz linkujących typu „warsztat samochodowy Poznań”, czy „drukarnia Bydgoszcz tanio”. Najlepiej pozostawić wybór co do treści linku edytorowi domeny, z której chcesz pozyskać link.

Skąd i jak budować linki

Tworzenie treści

W rozumieniu Google linki to głosy oddane na coś wartościowego. Dlatego aby pozyskać linki, najpierw trzeba mieć do czego linkować. A zatem nie obędzie się bez tworzenia wartościowej treści. Nie musi być to od razu blog firmowy, który wymaga sporego zaangażowania i regularności. Wartościową treścią może być również kreatywna fotogaleria na Twojej stronie. My zrobiliśmy taką fotogalerię na rocznicę Bitwy o Poznań (patrz zdj. poniżej) i przy wydatku kilkuset złoty dla grafika pozyskaliśmy około 15 domen linkujących z bardzo silnych stron lokalnych mediów. Inną formą treści może być jakiś dokument do pobrania, wartościowy plik audio, checklista, zestawienia, itp. Cokolwiek, co będzie wartościowe dla czytelników stron, z których chcesz pozyskać link.

Fotomontaż Duchy Bitwy o Poznań opublikowany w dzień rocznicy – przykład wartościowej treści dla lokalnych mediów. (zobacz całość)

Zaprzyjaźń się z bloggerami i dziennikarzami

Duchy Bitwy o Poznań nie odniosłyby takiego sukcesu, gdyby nie nasze kontakty z dziennikarzami i blogerami. Na kilka tygodni przed publikacją, wysłaliśmy do nich część zdjęć z galerii z propozycją opublikowania, przy czym warunkiem było umieszczenie linku do całości galerii znajdującej się na naszej domenie.Dlatego aktywnie nawiązuj kontakty z dziennikarzami i blogerami i prowadź stosowną bazę kontaktów, najlepiej z podziałem na kategorie tematyczne stron. A jak pozyskać takie znajomości? My szukamy sposobności, aby wyświadczyć blogerom/dziennikarzom przysługę. A później, w stosownym momencie prosimy o pomoc – czyli stary dobry mechanizm wzajemności.

Artykuły gościnne

Kiedy już zaprzyjaźnisz się z blogerami czy edytorami stron, na których Ci zależy, możesz zaproponować im tzw. artykuły gościnne, czyli post napisany przez Ciebie, ale na ich stronę. W treści lub w stopce takiego artykułu możesz z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy