Dlaczego dzwoni do Ciebie telemarketer?
Jak wspomnieliśmy wyżej, niektóre przedsiębiorstwa chętnie wykorzystują różne kanały komunikacji z obecnymi i przyszłymi klientami. Nie pomijają przy tym telemarketingu. Okazuje się, że praca „na słuchawce” wciąż ma się dobrze – nawet w obliczu rosnącej (i oczywistej) niechęci rozmówców odbierających połączenia.
POLECAMY
O powszechnej awersji konsumentów świadczy ich nieufność do nieznanych numerów. Wiele osób, zanim podniesie słuchawkę, sprawdza w Internecie, kto może do nich dzwonić, choćby na stronie: https://whoiscalling.io/pl.
Pamiętajmy jednak, że telemarketerzy inicjujący outbound call, czyli kontaktujący się wprost z call center, mają określone zadania do wykonania. Najczęściej składają oferty sprzedaży – produktów (na przykład korzystniejszego abonamentu telefonicznego) czy innych usług. Mogą też informować o specjalnych promocjach dla klientów lub zachęcać do wzięcia udziału w ankiecie. Wiele zależy od działalności firmy, w imieniu której dzwonią.
W każdym przypadku warto wiedzieć, że pracowników call center obowiązują pewne zasady. Jeśli zauważyłeś, że telemarketer nadużywa uprawnień, może to po prostu znaczyć, że masz do czynienia z oszustem.
Kiedy podczas rozmowy powinny pojawić się wątpliwości?
Nie jest to tajemnicą, że telemarketer korzysta ze skryptu. Jeśli jednak trzyma się go zbyt kurczowo, nie reaguje na Twoje pytania i agresywnie „wciska” ofertę, wywołując poczucie pilności, możesz być właściwie pewny, że rozmawiasz z oszustem. Warto też pamiętać, że osoby pracujące w call center są zazwyczaj dobrze przeszkoleni i zachowują się profesjonalnie. Fałszywy telemarketer będzie mieć problem z klarownym przedstawieniem oferty (często zbyt nierealistycznej), a nawet poprosi o zapłatę z góry.
Jak chronić się przed oszustwami?
Nie chcesz zastanawiać się, czy znowu dzwoni oszust, czy prawdziwy telemarketer? A może telefony reklamowe są dla Ciebie zwyczajnie uciążliwe? Zanim odbierzesz połączenie, w szybki sposób sprawdź, kto próbuje się z Tobą skontaktować. Na różnych stronach internetowych znajdziesz oceny rozmów z „nieznanymi numerami”. A kiedy już podniesiesz słuchawkę, możesz domagać się wykreślenia z list telemarketingowych, bo prawo ochrony danych osobowych przysługuje każdemu konsumentowi.
Co jeszcze możesz zrobić? Dokładnie sprawdzaj, na co wyrażasz zgodę – zanim zarejestrujesz się na danej stronie, przejdziesz do konkretnej witryny lub podpiszesz umowę. Większość oświadczeń, które automatycznie akceptujesz, zawiera ukrytą w gąszczu wymogów informację o przekazaniu Twoich danych współpracującym podmiotom. Staraj się zatem być bardziej świadomym konsumentem.
Aby rozpoznać fałszywego telemarketera, należy wykazać się roztropnością. Warto pamiętać, że pracownicy muszą zachowywać się profesjonalnie i dzwonić w jasnym celu.