Etyka projektowania z AI - co projektant/twórca cyfrowy powinien, a czego nie powinien robić?

AI w praktyce

Bycie projektantem w erze rozwoju sztucznej inteligencji (AI) jest dość ciekawym i po części trudnym wyzwaniem. Wielu twórców w momencie, kiedy narzędzia AI zostały oficjalnie wypuszczone do publicznego użytku, miało obawy co do tego, jak rola projektanta zmieni się pod wpływem rozwoju nowej technologii.

Wyzwania związane z rozwojem AI

Szybko stało się jasne, że nie można traktować obecności AI jako odległej, futurystycznej wizji. Rewolucja, którą zapoczątkowały możliwości pierwszych usług do generowania grafik, już się rozpoczęła i rozgościła się na dobre wśród projektantów.
Narzędzia takie jak Midjourney, DALL-E, ChatGPT, Adobe Firefly czy Framer AI nie są już tylko technologiczną nowinką, lecz codziennym partnerem w naszej pracy. Zdolność do generowania koncepcji wizualnych czy tworzenia imponujących wizualizacji za pomocą prostego polecenia otworzyła drzwi do projektowania na zupełnie innym poziomie niż dotychczas.
Jednak w momencie, kiedy świat zachwycił się możliwościami, jakie mają narzędzia AI, projektanci, graficy i twórcy cyfrowi zaczęli zadawać sobie jedno z ważniejszych pytań – czy używanie AI do tworzenia treści wizualnych jest etyczne?
Korzystanie z AI w codziennych działaniach daje niesamowite możliwości, ale jednocześnie stwarza wyzwania dotykające kwestii praw autorskich, własności intelektualnej czy też transparentności wobec klienta i odbiorcy. W tle tych dylematów pojawia się ważne pytanie – jaka w tym wszystkim jest przyszłość i rola samego projektanta?
Jako twórcy stajemy przed wyzwaniem włączenia narzędzi AI do swojego warsztatu w taki sposób, by nie tylko tworzyć lepiej i szybciej, ale przede wszystkim – bardziej odpowiedzialnie.

POLECAMY

Jak korzystać z AI w codziennej pracy?

Zanim skupimy się na kwestiach dotyczących etycznego korzystania z AI w codziennej pracy, warto zaznaczyć, w jaki sposób może ona wzbogacić warsztat projektanta i twórcy cyfrowego.
Wykorzystanie możliwości modeli językowych w fazie poszukiwania inspiracji może przynieść korzyści nie tylko w postaci zaoszczędzonego czasu, ale również ukierunkowania nas na konkretne rozwiązanie, o którym wcześniej moglibyśmy nie pomyśleć. Sztuczna inteligencja potrafi w kilka chwil wygenerować moodboardy, zwizualizować abstrakcyjne pojęcia i zaproponować dziesiątki wariantów połączeń kolorystycznych, co pozwala skutecznie przełamać blokadę twórczą.
Na etapie produkcji AI może być przydatna przy tworzeniu unikalnych zestawów ilustracji lub ikon na podstawie krótkich opisów tekstowych. Z pomocą generatywnej AI możemy również w łatwy sposób stworzyć realistyczne wizualizacje produktów, co znac...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy