Z pomocą przychodzi user experience, który skupia się właśnie na użytkowniku i jego potrzebach. "Celem UX designera jest spowodowanie, aby klienci, którzy wchodzą w interakcję z danym produktem czy systemem, mogli bez problemu i frustracji wykonać akcję, którą zaplanowali (zalogować się, odnaleźć informacje o danym produkcie, dokonać zakupu itp.)"- mówi Magdalena Białaczewska, UX Consultant w Overlap Studio.W obecnych czasach to właśnie pozytywne doświadczenia towarzyszące użytkownikom w drodze do celu stały się najbardziej pożądaną wartością. Potwierdzenie istotności działań UX znajdziemy w „10 zasadach Google”, z których pierwsza z nich brzmi: „Focus on the user and all else will follow” („Skup się na użytkowniku, reszta przyjdzie sama”) i jest podstawą filozofii tej odnoszącej sukcesy firmy.
POLECAMY
Poniżej przedstawiamy 5 powodów, dlaczego marketing powinien jak najszybciej zacząć inwestować w działania UX:
1.Zwiększenie sprzedaży i konwersji
Jednym z istotniejszych argumentów przemawiających za tym, że warto implementować działania UX do strategii marketingowej, jest wartość zwrotu takiej inwestycji. Firmy odnoszące sukcesy, takie jak Amazon, Google i Apple, inwestują duże sumy pieniędzy w budowanie pozytywnych doświadczeń swoich klientów.
Naukowo udowodnione jest, że użytkownicy spędzają o wiele więcej czasu na stronach, które lubią i z których z przyjemnością korzystają. Chętniej też na takie wracają. W rezultacie kupują za ich pośrednictwem więcej produktów. Firmy, które koncentrują się na klientach i poprawiają wygląd oraz użyteczność swojej witryny, zwiększają średnią wartość koszyka.
Należy pamiętać, że najważniejszy krok w procesie konwersji ma miejsce, gdy użytkownik faktycznie odwiedza daną witrynę. Dlatego tak istotny jest pierwszy moment styku czyli landingpage. Musi być dostosowany do określonej grupy odbiorców, a komunikacja dopasowana do ich języka. Nie można zapomnieć też o odpowiednim wyeksponowaniu korzyści oraz prawidłowym wyświetlaniu strony na wielu rozdzielczościach - drobna zmiana może znacznie wpłynąć na współczynnik odrzuceń (bounce rate). Między innymi dlatego zrozumienie potrzeb i oczekiwań użytkowników jest podstawą do zaprojektowania odpowiedniej dla nich strony.
2.Szczęśliwi użytkownicy to najlepsi sprzedawcy
Opinie użytkowników mogą w bardzo dużym stopniu zwiększyć sprzedaż. Prawie 90% potencjalnych klientów czyta i wierzy w opinie umieszczane w interneciew takim samym stopniu, jak ufa rekomendacjom ustnym. Zadowoleni użytkownicy i pozytywne recenzje mają bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży produktu. Szczęśliwi użytkownicy chętnie polecą dany produkt. A dobry UX znacznie wpływa na ich radość i zadowolenie.
Dlatego to właśnie użytkownicy mogą być najlepszą lub najgorszą reklamą produktu. Z tego względu pomocne mogą być np. badania pogłębione, badania potrzeb - pomagają nie tylko wykryć błędy na stronach, ale również bliżej poznać konsumenta i jego potrzeby.
3.Zwiększenie zadowolenia klientów - lojalność wobec marki
Satysfakcja klienta wiąże się z pozytywnymi emocjami wynikającymi z realizacji podstawowych psychologicznych potrzeb człowieka. Uczucie satysfakcji związane z przyjemnymi doświadczeniami tworzy emocjonalną więź między użytkownikami a marką, a także poczucie zaangażowania i motywacji do korzystania z produktu w przyszłości.
Świetny projekt UX nie tylko przyciąga nowych klientów, ale także przywiązuje ich do siebie. A powracający użytkownicy to wierni użytkownicy. Dlatego lojalność klientów zdobywa się dzięki pozytywnym doświadczeniom związanym z korzystaniem z danego rozwiązania.
4. Wzrost dochodów firmy
Dobry UX może spowodować znaczne obniżenie pozostałych kosztów przeznaczonych na komunikację z klientem. Jeśli użytkownicy bez trudu znajdą potrzebne informacje na stronie internetowej czy w aplikac...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!