Dołącz do czytelników
Brak wyników

Czy naprawdę potrzebujemy skomplikowanych haseł?

Artykuł | 30 października 2014 |
71


O tym, że powinniśmy używać długich, skomplikowanych haseł, dowiadujemy się praktycznie na każdym kroku. Niemniej jednak liczba użytkowników uparcie korzystających ze zbyt słabych zabezpieczeń jest wciąż zatrważająca. Warto jednak zastanowić się zanim w pole „hasło” wpiszemy 12345 i dowiedzieć się,  czy ilość i niepowtarzalność znaków w największym stopniu decyduje jak trudne są do złamania.

Hasła można porównać do kluczy i zamków. Niezależnie od tego jak mocne ściany ma budynek, nasze bezpieczeństwo zależy przede wszystkim od tego, jaki zamek mamy w drzwiach. W kontekście bezpieczeństwa IT, hasła mają szczególne znaczenie - często są jednym z nielicznych elementów systemu bezpieczeństwa, którego tworzenie powierza się użytkownikom systemu, a nie jego administratorom.

Specjaliści od bezpieczeństwa komputerowego od dawna szukają sposobów na skłonienie użytkowników do odpowiedniego zachowania, stosowania skomplikowanych haseł i porzucenia używania jednego kodu w wielu różnych miejscach. Co jednak, jeśli problem leży nie w niefrasobliwości i przyzwyczajeniach użytkowników, a treści i formie kierowanych do nich zaleceń?

Na tak postawione pytanie starali się ostatnio odpowiedzieć specjaliści Microsoft Research[1], którzy stwierdzili, że dostępne wskazówki dotyczące zabezpieczeń nie mają pokrycia w rzeczywistości i brakuje im dowodów dla poparcia zalecanych rozwiązań. Ich główny wniosek można natomiast sprowadzić do stwierdzenia, że wysiłek poświęcony na tworzenie skomplikowanych haseł to tak naprawdę strata czasu. Aby moc odnieść się do tak radykalnej tezy, warto przyjrzeć się różnicą między atakami online i offline.

Ataki online

Ataki online mogą wystąpić, gdy ktoś próbuje zalogować się na stronie internetowej zgadując czyjąś nazwę użytkownika i hasło, przy użyciu standardowej strony logowania. Oczywiśc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy