Dołącz do czytelników
Brak wyników

Briefing dostawcy - podstawa sukcesu programu wsparcia sprzedaży

Artykuł | 14 maja 2014 |
79
W związku z rosnącym zainteresowaniem programami wsparcia sprzedaży, firmy coraz częściej decydują się na pełen outsourcing w zakresie przygotowania i prowadzenia projektów lojalnościowych kierowanych do partnerów biznesowych. Kluczem do udanej współpracy między klientem a zewnętrznym podmiotem realizującym akcję jest poprawnie przygotowany brief, czyli zestaw informacji niezbędnych do efektywnego wdrożenia projektu. Jak przygotować wytyczne, by zrealizować cele programu wsparcia sprzedaży radzi Paweł Łokaj, Kierownik Zespołu ds. Programów Lojalnościowych w Sodexo Benefits and Rewards Services.

W związku z rosnącym zainteresowaniem programami wsparcia sprzedaży, firmy coraz częściej decydują się na pełen outsourcing w zakresie przygotowania i prowadzenia projektów lojalnościowych kierowanych do partnerów biznesowych. Kluczem do udanej współpracy między klientem a zewnętrznym podmiotem realizującym akcję jest poprawnie przygotowany brief, czyli zestaw informacji niezbędnych do efektywnego wdrożenia projektu. Jak przygotować wytyczne, by zrealizować cele programu wsparcia sprzedaży radzi Paweł Łokaj, Kierownik Zespołu ds. Programów Lojalnościowych w Sodexo Benefits and Rewards Services.

 

Projekt realizowany we współpracy z firmą zewnętrzną jest wypadkową potrzeb i możliwości klienta, oczekiwań odbiorców oraz doświadczenia dostawcy. Firmy specjalizujące się w programach lojalnościowych posiadają niezbędną wiedzę oraz oferują profesjonalne i sprawdzone narzędzia. Jednak przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań muszą otrzymać od organizatora szczegółowe informacje, które umożliwią zaplanowanie skutecznego programu. Dla dostawcy rozwiązań istotne są dane dotyczące kilku kluczowych obszarów, które wpływają na kształt przygotowywanej i realizowanej akcji wsparcia sprzedaży, a w efekcie również na jej efektywność.

 

Cel akcji i otoczenie biznesowe

W pierwszej kolejności organizator musi wyznaczyć cel, jaki chce osiągnąć dzięki organizacji programu. Mogą to być między innymi: budowanie lojalności dotychczasowych klientów lub chęć pozyskania nowych, wzrost sprzedaży produktu lub grup produktowych czy zachęcenie do terminowych płatności. Oczekiwania powinny zostać jasno zdefiniowane i przedstawione dostawcy, dzięki czemu ma on szansę poznać i zrozumieć otoczenie biznesowe organizatora, w szczególności specyfikę i perspektywy rozwoju branży, a także strategię działań i taktyki stosowane przez konkurencję. Firma zewnętrzna powinna zweryfikować postawione cele – zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym, a po ewentualnych korektach dobrać odpowiedni mechanizm akcji oraz przygotować szczegółowy plan jej realizacji.

 

Grupa docelowa

Podstawą dobrego briefingu jest przekazanie szczegółowych danych dotyczących grupy docelowej, w tym udostępnienie posiadanych badań i analiz. Zewnętrzny dostawca rozwiązań powinien poznać dokładną strukturę grupy i jej segmentację – w tym, jeśli to możliwe wiek, wykształcenie, zwyczaje zakupowe, średnie zarobki. Ma to kluczowe znaczenie dla doboru mechanizmu akcji oraz konstrukcji katalogu nagród, jaki zostanie zaoferowany beneficjentom.  

 

Rejestracja

Już na etapie planowania akcji należy ustalić jakich danych na temat uczestników oczekuje organizator i jaką formę rejestracji preferuje. Takie decyzje mają wpływ na ułożenie pewnych procesów w ramach projektu dotyczących m. in. szybkości samej rejestracji, sprawnej aktualizacji pozyskanych danych czy też późniejszych analiz na podstawie zebranych informacji.

 

Mechanizm przyznawania nagród

Kolejnym krokiem jest określenie w jaki sposób, za co i jaką metodą będą przyznawane punkty lub nagrody. Do zadań firmy zewnętrznej należy zaproponowanie najbardziej optymalnego rozwiązania, jednak idealnie jeśli organizator wskaże oczekiwaną formę prawną w jakiej chciałby prowadzić projekt. Dostępnych jest bowiem wiele możliwości: od popularnych programów punktowych, przez konkursy, loterie po sprzedaż premiową.

 

Katalog nagród

Sprawą oczywistą jest, że nagrody proponowane w katalogu powinny w pełni odpowiadać
na potrzeby grupy docelowej akcji. Przed jego skomponowaniem warto zate...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy