Dołącz do czytelników
Brak wyników

Badanie IDC i Oracle: polski marketing w tyle za liderami

Artykuł | 7 listopada 2016 |
206
Ponad połowa polskich firm za swój najważniejszy priorytet uważa poprawę satysfakcji klientów. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę analityczną IDC na zlecenie Oracle. Problem tkwi jednak w tym, że w tej chwili polskie przedsiębiorstwa na ogół nie posiadają technologii pozwalających im wesprzeć działania marketingowe. Cyfrową transformację biznesu realizuje bowiem zaledwie co piąta przebadana firma.

Ponad połowa polskich firm za swój najważniejszy priorytet uważa poprawę satysfakcji klientów. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę analityczną IDC na zlecenie Oracle. Problem tkwi jednak w tym, że w tej chwili polskie przedsiębiorstwa na ogół nie posiadają technologii pozwalających im wesprzeć działania marketingowe. Cyfrową transformację biznesu realizuje bowiem zaledwie co piąta przebadana firma.

POLECAMY

Firma analityczna IDC, na zlecenie Oracle, zapytała polskie firmy o ich biznesowe priorytety na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy, a także o planowane przez nie inwestycje w nowe technologie, które pozwoliłyby na realizację ich działań marketingowych. Na celowniku znalazły się technologie powszechnie uznawane za filary cyfrowej transformacji biznesu: chmura obliczeniowa, technologie mobilne oraz analityka Big Data. To właśnie te trzy obszary są dziś dla firm podstawą do rozpoznania potrzeb klientów oraz stanowią paliwo do tworzenia nowych produktów oraz strategii biznesowych.

Chcą, ale nie mogą

– Teoretycznie wyniki naszego badania są pozytywne, ponieważ polskie firmy dostrzegają znaczny potencjał w obszarze poprawy satysfakcji klienta. Diabeł tkwi jednak w szczegółach. Gdy przyjrzymy się, w jaki sposób firmy na świecie myślą o marketingu czy cyfrowej transformacji, to szybko okazuje się, że dystans jaki dzieli nas pod tym względem od liderów, jest całkiem spory. Na szczęście jednak – nie jest on też niemożliwy do nadrobienia – zwraca uwagę Piotr Witczyński z Oracle.  

Choć ponad połowa polskich firm (53%) uważa poprawę satysfakcji klientów za swój najważniejszy priorytet na przestrzeni najbliższych dwunastu miesięcy, to okazuje się, że w większości są to puste deklaracje, niemożliwe do zrealizowania ze względu na brak odpowiednich narzędzi. Okazuje się, że raptem 29% przebadanych przedsiębiorstw znad Wisły używa w tej chwili rozwiązań mobilnych do poprawy obsługi klienta, a zaledwie 21% wykorzystuje do tego media społecznościowe. Z chmury obliczeniowej korzysta natomiast tylko 8% przedsiębiorstw. Tyle samo firm stosuje u siebie rozwiązania z zakresu Big Data.

– Te dane pokazują, że zdecydowana większość przebadanych firm nie nadąża za zmianami technologicznymi. Najprawdopodobniej nie zna dobrze swoich klientów i w związku z tym nie jest w stanie sprostać ich potrzebom. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa nie są w stanie skutecznie konkurować z tymi firmami, które zapoczątkowały u siebie procesy cyfrowej transformacji już wcześniej, dzięki czemu potrafią tworzyć nowe usługi szybciej i taniej – zwraca uwagę Edyta Kosowska z IDC.

Według analityków IDC do końca 2017 roku cyfrowa transformacja znajdzie się w centrum strategii biznesowej ponad dwóch trzecich wiodących firm na świecie.  Jednak w Polsce raptem co piąta firma (20% ankietowanych) realizuje obecnie u siebie procesy  związane z biznesową digitalizacją. I choć kolejne 8% firm deklaruje, że wkrótce takie procesy rozpocznie również u siebie, to w tym momencie aż 54% respondentów nie ma żadnych planów związanych z cyfrową transformacją.

–W cyfrowych czasach klient staje się coraz bardziej wymagający, zwłaszcza jeśli chodzi o interakcje ze sprzedawcą. Doskonale wie czego chce i oczekuje odpowiedzi w trybie natychmiastowym. Firma, która temu wyzwaniu nie sprosta i nie zaangażuje się w cyfrową transformację, prędzej niż później zniknie z rynku – zwraca uwagę Piotr Witczyński z Oracle.

W pogoni za liderami

Mimo że pod względem wykorzystania nowych technologii w firmach Polska odbiega od krajów Europy Zachodniej, to jest i dobra wiadomość. Coraz więcej firm planuje wdrożenia takich technologii lub spogląda na nie z zainteresowaniem. Cyfrową transformację ma w planach 19% polskich firm. Jak wynika z danych IDC, aż 39% przedsiębiorstw rozważa możliwość wdrożenia chmury obliczeniowej, a 14% planuje skłania się ku wdrożeniu technologii mobilnych. To niemal tyle samo, co liczba przedsiębiorstw rozważających lub wprost deklarujących implementację rozwiązań z zakresu Big Data (14%).

– Polskie firmy zdają się już dostrzegać, że od pewnego czasu przedsiębiorstwa działające na rynkach rozwiniętych wchodzą w erę mar...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy