Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

3 listopada 2020

NR 54 (Październik 2020)

Jakie raporty niestandardowe w Google Analytics pomogą Ci lepiej planować rozwój Twojego e-commerce?

24

Google Analytics przedstawia wiele gotowych raportów, które podzielone zostały na kategorie, takie jak Pozyskiwanie, Zachowanie czy Odbiorcy. Przedstawia w ten sposób, kim dokładnie jest użytkownik sklepu internetowego i jaka jest idealna persona dla naszej witryny internetowej. Nie zawsze jednak gotowe widoki są wystarczające, by dokonać satysfakcjonujących analiz. W takich sytuacjach marketerzy powinni skorzystać z raportów niestandardowych, które tworzy się samodzielnie.

Dobrze przemyślany i skonstruowany raport to podstawa sukcesu. Google Analytics oferuje wiele gotowych oraz niezwykle przydatnych zestawień takich dokumentów. Jeśli jednak chcemy dokonać dogłębnej analizy, powinniśmy stworzyć własny raport, aby obserwowanie kluczowych wskaźników efektywności stało się znacznie wygodniejsze. Amerykańska pionierka informatyki Grace Hopper powiedziała kiedyś, że „jeden precyzyjny pomiar jest wart tyle, co opinie tysiąca ekspertów”. Dlatego w pierwszej kolejności musimy dokładnie wiedzieć, co chcemy zmierzyć.
Raporty standardowe wykonane przez zespół Google to zbiór uniwersalnych i najczęściej stosowanych raportów przez użytkowników Google Analytics. Są one standardowo skonfigurowane i dodane do każdej implementacji omawianego narzędzia analitycznego.
Raporty niestandardowe to rozszerzenie możliwości podstawowych raportów, które są dostępne w Google Analytics. Pozwalają na samodzielne zestawianie ze sobą interesujących nas wymiarów (typ użytkownika, strona, miejscowość, źródło…) oraz metryk (sesje, współczynnik odrzuceń, konwersje…). 
Dzięki takiemu rozwiązaniu unikamy konieczności przełączania się pomiędzy wieloma raportami standardowymi w celu dokonania interesującej nas analizy, ponieważ wszystkie niezbędne informacje będziemy mogli zgrupować na jednym ekranie. Przykłady możliwych zestawień metryk i wymiarów prezentuję poniżej w ramce.
 

POLECAMY

Przykładowe dane: współczynnik konwersji celu, współczynnik e-commerce, wartość strony, wartość na sesję, transakcje, unikalne zakupy, kliknięcia, ROI, interakcje społecznościowe, sesje, procent nowych sesji, procent wyjść, wyjścia, strony/sesja, użytkownicy, nowi użytkownicy, odsłony, średni czas trwania sesji, unikalne odsłony, współczynnik odrzuceń, średni czas spędzony na stronie…
Przykładowe wymiary: data, dzień miesiąca, godzina, dzień tygodnia, liczba dni do transakcji, źródło/medium, typ ruchu, kampania, słowo kluczowe, kraj/terytorium, miejscowość, język, typ użytkownika, płeć, wiek, przeglądarka, wersja przeglądarki, model urządzenia, kategoria urządzenia, rozdzielczość ekranu, strona wejścia, strona wyjścia, poprzednia strona, następna strona…


Liczby nigdy nie kłamią. Stała weryfikacja osiąganych wyników w Google Analytics może być podstawą naszego sukcesu, a pomoc w jego osiągnięciu przyniosą nam dobrze przemyślane i skonstruowane raporty analityczne. John Wanamaker już ponad 100 lat temu zauważył, że „połowa pieniędzy wydanych na reklamę zostaje zmarnowana. Problem w tym, że nigdy nie wiadomo, która to połowa”. Google Analytics pokazuje jednak, że nie ma rzeczy niemożliwych. Narzędzie to generuje znaczące oszczędności oraz niweluje i weryfikuje wspomniane straty. To dzięki niemu możemy wyciągnąć odpowiednie wnioski. Wiedząc, co dokładnie powinniśmy mierzyć, jesteśmy w stanie właściwie zdefiniować raport niestandardowy, który będzie dostosowany do danego projektu i jego celu.

Jak samodzielnie skonfigurować raport niestandardowy w Google Analytics? 

Zapewne korzystasz z metryk zawartych w wielu standardowych raportach i przeskakujesz między nimi, aby sprawdzić najbardziej istotne informacje. Z biegiem czasu standardowe raporty udostępnione w panelu Google Analytics dla wielu marketerów stają się niewystarczające. Niektóre sekcje tych dokumentów wypełnione są z kolei nierelewantnymi danymi, które często utrudniają analizę. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest samodzielne skonfigurowanie odpowiedniego raportu niestandardowego, który w prosty sposób umożliwia dostęp do wszystkich niezbędnych informacji, jednocześnie pozwalając zaoszczędzić znaczną ilość czasu.
Raporty niestandardowe dają nam możliwość podjęcia decyzji strategicznych. Dzięki określeniu źródeł wartościowego ruchu możemy odpowiedzieć sobie na pytanie, w jakie działania marketingowe należy inwestować więcej środków. Na podstawie harmonogramów dni, godzin i miesięcy z największą efektywnością jesteśmy w stanie zaplanować wysyłkę mailingów o odpowiedniej porze lub emisję reklam tylko w newralgicznych momentach. Raporty ze słowami kluczowymi w różnych modelach atrybucji z największymi przychodami oraz z wysokim współczynnikiem konwersji pomagają natomiast ustalić, jakie produkty warto promować i na które słowa kluczowe kierować reklamy.

Gotowe raporty niestandardowe w Google Analytics

Będąc zalogowanym do Google Analytics, wpisz poniższe linki do przeglądarki, a raporty omówione poniżej zostaną dodane do Twojego systemu analitycznego. W ten szybki sposób otrzymasz dostęp do utworzonych wcześniej raportów i będziesz mógł sprawnie analizować sytuację w Twoim sklepie – na własnych danych liczbowych. 


1. Raport efektywności źródeł ruchu, z którego poznamy źródła, w które warto inwestować – www.goo.gl/iqyEzZ


2. Działania na stronie w poszczególnych dniach – www.goo.gl/A1xEup


3. Harmonogram godzin oraz dni tygodnia przedstawiający czas, w którym warto uruchomić kampanię Google Ads, Facebook ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy