Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

7 grudnia 2020

NR 55 (Grudzień 2020)

Jak założyć własny podcast?

37

Podcasty zdobywają coraz większą popularność. Według danych Spotify w pierwszej połowie 2020 r. podobnych audycji słuchano w Polsce ponad trzy razy dłużej niż w tym samym okresie 2019 r. Voxnest wskazał natomiast, że nasz kraj znajduje się wśród 10 najszybciej rozwijających się rynków podcastów na świecie.

Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób zaczęło interesować się założeniem własnego podcastu i wybiera właśnie tę formę przekazywania swojej wiedzy, doświadczeń i przemyśleń. Niektórzy decydują się na audycje internetowe również z innego powodu – jest to doskonała metoda pozycjonowania eksperckiego. Uwiarygadnia wizerunek eksperta, pomaga w budowaniu społeczności i przekłada się na sprzedaż. Jak więc stworzyć ciekawy podcast, którego ludzie będą chętnie słuchać?

POLECAMY

O czym chcesz mówić?

Na początku zdefiniuj, o czym będzie Twój podcast. Pomyśl o tym, co masz do przekazania, jaką wiedzą lub przemyśleniami chcesz się dzielić. Ważne, żeby Twoje wypowiedzi były autentyczne, ponieważ ludzie bardzo szybko wyczuwają fałsz. Nie udawaj więc kogoś, kim nie jesteś, nie powielaj treści innych twórców, mów o tym, na czym się znasz, co jest dla Ciebie ważne.
Kiedy wiesz już, o czym ma być Twój podcast, nadaj mu nazwę. Powinna być chwytliwa, łatwo zapadać w pamięć i dotyczyć tematyki audycji. Nie warto więc nadmiernie kombinować – postaw na prosty tytuł, który zachęci ludzi do słuchania.

Przygotuj się technicznie

Nie zaczniesz pracy nad podcastem bez odpowiedniego sprzętu. Na początek wystarczy Ci mikrofon lub zestaw słuchawkowy oraz urządzenie do nagrywania. Może to być komputer, telefon lub dyktafon. Wraz z rozwojem kanału będziesz mógł zdecydować, czy posiadany sprzęt Cię zadowala, czy może chcesz zainwestować w bardziej profesjonalne narzędzia. Wtedy warto rozważyć zakup fachowego mikrofonu, statywu, gąbki minimalizującej szumy czy rejestratora audio (nie posiada on wentylatorów tak jak np. laptop, zatem pracuje ciszej).
Potrzebujesz także programu do obróbki dźwięku, w którym będziesz przycinać i montować nagrania. W tym celu sprawdzi się popularny darmowy program Audacity.

Checklista

To warto mieć, zaczynając przygodę z podcastami:

  • mikrofon lub zestaw słuchawkowy,
  • urządzenie, na którym będziesz nagrywać – dyktafon, komputer, telefon,
  • program do obróbki dźwięku.


Z czego powinien składać się dobry podcast?

Chociaż każdy podcast jest inny, wiele z nich posiada podobną strukturę. Dzięki niej łatwiej jest rozplanować treści, ich forma jest bardziej atrakcyjna, a słuchacz wie, czego może się spodziewać.
Podcast powinien składać się z następujących elementów:

  1. Sygnałówka – to sygnał Twojej audycji z muzyką, dźwiękami, informacjami o kanale. Zadbaj o to, by była charakterystyczna i atrakcyjna. Powinna wprowadzać słuchacza w pozytywny nastrój.
  2. Zapowiedź – to krótka informacja o nazwie kanału i tytule odcinka. Przed każdym odcinkiem podcastu możesz nagrać nową zapowiedź.
  3. Treść – wszystko to, co chcesz przekazać w podcaście. Może ona (ale nie musi) mieć stałe elementy, takie jak np. wywiady.
  4. Wezwanie do działania (element nieobowiązkowy) – chcesz, żeby Twoi słuchacze podjęli jakąś akcję? Zmotywuj ich do tego – poproś o wykonanie jakiegoś zadania, o kontakt z Tobą, kupno Twojego produktu.
  5. Stopka – zakończenie podcastu, w którym możesz umieścić m.in. informacje o audycji i jej autorze, kontakt, stronę internetową, prośbę o komentarze.

Jak stworzyć sygnałówkę? Oprócz nagrań głosowych potrzebujesz muzyki. Bezpłatne utwory z licencją możesz znaleźć na stronie http://freemusicarchive.org oraz http://freemusicarchive.org. Płatnych oraz darmowych stron z muzyką jest wiele, pamiętaj jednak, by zawsze sprawdzać licencję danego pliku. 

Rodzaje licencji:

  • uznanie autorstwa – możesz używać danego utworu pod warunkiem podania informacji, kim jest autor. Możesz przerabiać i dowolnie używać pliki objęte tą licencją,
  • uznanie autorstwa, wykorzystanie niekomercyjne – nie możesz używać utworu do celów komercyjnych, czyli np. sprzedaży,
  • utwory do użytku dowolnego – nie musisz podawać informacji o autorze, utwory możesz dowolnie używać i przerabiać (polecane),
  • jeśli nie ma informacji o licencji, należy przyjąć, że prawa do jej użytku są zastrzeżone.


Każdy element podcastu nagraj osobno! Ułatwi Ci to montaż materiału. Podczas montowania pamiętaj, że możesz wyciąć swoje pomyłki, niepożądane dźwięki, westchnienia, zająknięcia. Finalny plik odsłuchaj z perspektywy słuchacza – czy jest przyjemny w odbiorze, czy jest ciekawy i profesjonalnie zmontowany. Jeśli tak – możesz przejść do publikacji, jeżeli nie – nie ma problemu, popracuj nad nim.

Gdzie opublikować podcast?

Pierwsze nagrania gotowe, teraz pozostaje je opublikować. Do wyboru masz różne platformy, na których możesz bezpłatnie lub za opłatą nadawać swój podcast.
Jednym z bezpłatnych serwisów, na którym możesz publikować własne treści, jest Spreaker. Jego obsługa jest prosta, wystarczy założyć konto i od razu zacząć dodawać nagrania. Możesz stworzyć swój kanał, a także zamieścić grafikę (przykład dobrej grafiki znajdziesz poniżej). Pamiętaj, żeby uzupełnić wszystkie informacje. W wersji darmowej masz możliwość umieszczenia do 5 godzin nagrań miesięcznie, możesz jednak zdecydować się też na wersję premium, dzięki której zyskasz więcej opcji działania. Inne podobne serwisy to m.in. Acast, Captivate, Anchor.
 

Rys. 1. Przykładowa okładka podcastu do RSS – grafika Marketing MasterClass


Warto tworzyć swój RSS, który możesz potem udostępnić np. na blogu lub stronie www. Posiadając RSS, opublikujesz podcast również na takich serwisach, jak iTunes, Spotify czy Google Podcast. To jedne z najbardziej znanych witryn do słuchania interesujących nas audycji, dlatego warto być na nich obecnym.

Jak krok po kroku dodać podcast na iTunes?

  1. Wejdź na castconnect.apple.com.
  2. Zaloguj się do iTunes (potrzebujesz Apple ID) lub zarejestruj się i przejdź dalej.
  3. Aby dodać podcast, kliknij Plus.
  4. Wklej publiczny RSS i kliknij Validate.
  5. Sprawdź, czy wszystkie informacje są poprawne.
  6. Kliknij Submit.
  7. Poczekaj, aż podcast zostanie opublikowany – powiadomienie dostaniesz drogą mailową.


Promuj się!

Aby zdobyć wierne grono słuchaczy podcastu, musisz go wypromować.
Skutecznym rozwiązaniem jest stworzenie strony dedykowanej podcastowi – możesz na niej umieszczać nie tylko nagrania, ale również inne przydatne informacje, podsumowania odcinków albo stworzyć newsletter, który stanowi pomocne narzędzie do utrzymywania kontaktu ze słuchaczami. Posiadając stronę, jesteś w stanie popracować nad jej pozycjonowaniem, dopasowując treści pod kątem SEO, by częściej wyświetlać się w wyszukiwarkach.
Kolejnym elementem są social media. Jeśli posiadasz już swoją społeczność w mediach – poinformuj ją o starcie Twojego kanału i na bieżąco przypominaj o nowych odcinkach. Jeśli takiej społeczności nie posiadasz – zbuduj ją od nowa. Załóż fanpage na Facebooku, konto na Instagramie i dziel się swoją wiedzą, nawiązuj kontakt z ludźmi. Jeśli treści podcastu skierowane są również do branży biznesowej, załóż konto na LinkedInie i tam także zdob...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy