Dropshipping w praktyce – jak sprzedawać więcej?

Temat numeru

Od kilku lat odnotowujemy bardzo wysokie wzrosty w polskim e-commerce. Według raportów Gemius stale przybywa osób kupujących przez internet, niezależnie od grupy wiekowej. Jak wynika z raportu za 2021 r., aż 77% internautów dokonało przynajmniej raz zakupów online (Raport Gemius – „E-commerce w Polsce 2021”).

Szczególny wpływ na rozwój rynku miała pandemia w 2020 r., która zmusiła większość społeczeństwa do zakupów online, w związku z ograniczeniami związanymi z wychodzeniem z domu. Rosnący potencjał rynku sprawił też, że prowadzenie własnego sklepu internetowego stało się jedną z najlepszych możliwości na współczesny biznes. 

POLECAMY

Analizując tamten okres w kontekście konkretnych branż, najwięcej zarobiły e-sklepy oferujące kosmetyki, asortyment do domu oraz artykuły remontowo-budowlane – Raport RedCart – „Sklepy internetowe 2020”.

Okazuje się, że po pandemii nadal warto spróbować swoich sił jako zawodowy sprzedawca, ponieważ trend na zakupy online się utrzymuje. Obecnie bez większych inwestycji oraz wiedzy technicznej można otworzyć własny e-sklep. W jaki sposób? To właśnie model dropshipping jest najlepszym wyborem dla początkujących w e-commerce.

Czym jest dropshipping?

Dropshipping jest modelem biznesowym wykorzystywanym w sprzedaży internetowej. Polega na wirtualnym zatowarowaniu sklepu od hurtowni, z którą współpracujemy, i sprzedaży jej produktów bez konieczności ich fizycznego posiadania. W dropshippingu cały proces logistyczny zostaje wykonany po stronie hurtowni, a właściciel sklepu internetowego ma za zadanie pozyskiwać klientów, odpowiadać na zapytania i obsługiwać ewentualne reklamacje i zwroty. Zarobkiem w dropshippingu jest marża, jaką indywidualnie sprzedawca ustali z hurtownią. Oczywiście w zależności od branży marże mogą znacząco różnić się wielkością. 

Korzyści z prowadzenia sklepu w modelu dropshipping

Dropshipping jest korzystnym rozwiązaniem dla początkujących sprzedawców, którzy chcieliby niewielkim kosztem rozpocząć sprzedaż w internecie. Jest to także możliwość sprawdzenia, na jakie produkty jest zwiększony popyt, a na które nie. Dzięki temu łatwiej jest dobrać branżę i asortyment, na którym faktycznie można zarobić. Sukces w dropshippingu osiągają najczęściej osoby, które mają szeroką wiedzę na temat produktów, które oferują swoim klientom, dlatego jeżeli czujesz się dobrze np. w elektronice, wzbudzisz zaufanie swoich klientów, oferując dokładnie takie produkty w swoim sklepie. 

Kto najczęściej wykorzystuje dropshipping i w jakich branżach?

Według Raportu RedCart „Sklepy internetowe 2020” sprzedawcy najczęściej sięgają po towar z branży modowej (15%) oraz asortyment przeznaczony dla dzieci w różnym przedziale wiekowym (12%). Wśród osób korzystających z dropshippingu aż 14% decyduje się na otwarcie sklepu wielobranżowego, oferującego asortyment z różnych grup produktowych. Bardzo często sprzedaż w sklepach internetowych połączona jest z wystawianiem ofert na platformie Allegro – w obu przypadkach oferując produkty z różnych sektorów. 

  • Warto dodać, że to właśnie w sklepach wielobranżowych notowane są najwyższe narzuty sięgające nawet 70%. 
  • Wyższe wartości spotykane są tylko w przypadku sprzedaży artykułów erotycznych oraz modowych, gdzie jest to nierzadko 120%.
  • W przypadku akcesoriów elektronicznych narzuty sięgają nawet 100%.

Inną niewątpliwą korzyścią dropshippingu jest możliwość prowadzenia takiego sklepu z dowolnego miejsca na świecie, gdzie wystarczy jedynie dostęp do internetu. Dlatego osoby, które dużo podróżują, szczególnie docenią ten rodzaj biznesu.

Czy doświadczeni sprzedawcy w e-commerce mogą także skorzystać na dropshippingu? Oczywiście! Sprzedając własny towar, mamy ograniczony asortyment, a w momencie, kiedy podejmiemy współpracę z dostawcami w dropshippingu, pojawia się dodatkowa możliwość na sprzedaż innych produktów, najczęściej w dobrze prosperującym sklepie internetowym. Bez zakupu towaru na własność możemy pomnożyć swoje zyski. 

Jak zacząć sprzedawać w modelu dropshipping? 

Warto na początku rozważyć, czy chcemy założyć własną działalność gospodarczą. Obecnie prawo w Polsce umożliwia przedsiębiorcom prowadzenie działalności nierejestrowanej, jeżeli dochody z niej nie przekraczają połowy minimalnego wynagrodzenia na dany rok. Jednak w 90% przypadków hurtownie w dropshippingu nie będą chciały podejmować współpracy ze sklepami, które nie mają zarejestrowanej firmy

Jeżeli masz już określoną branżę, w której chcesz zacząć działać, następnym krokiem jest wybór hurtowni. Dzięki temu możliwe jest szybkie wirtualne zatowarowanie, a także automatyczna aktualizacja cen i dostępności towarów. W ten sposób wirtualny biznes rzeczywiście będzie funkcjonował bez problemu.

Po podpisaniu umowy z dostawcą i dopełnieniu formalności przyszedł czas na wybór oprogramowania, na jakim postawisz swój e-sklep. Może to być rozwiązanie typu Open Source (tutaj potrzebna jest wiedza techniczna) lub model SaaS (oprogramowanie w ramach abonamentu), np. RedCart. Dla osób, które nie mają wiedzy z zakresu programowania i szukają prostych rozwiązań, polecamy model SaaS dostępny w RedCart. Dostęp do nieograniczonego supportu, intuicyjność i prostota zarządzania sklepem zdecydowanie mają swoje zalety
 


Rys. 1. Branże w dropshippingu. Źródło: opracowanie własne
 

Realizacja zamówień w dropshippingu

Posiadając już własny sklep przygotowany do sprzedaży i zintegrowany z wybraną hurtownią, możemy przejść do realizacji zamówień w dropshippingu. Jak to wygląda (rys. 2)? 

  1. Klient składa zamówienie w naszym e-sklepie lub na Allegro, a my jako sprzedawca widzimy to zamówienie w swoim panelu sklepu. 
  2. Następnie przesyłamy je do hurtowni z ceną pomniejszoną o swoją marżę. Hurtownia otrzymuje zamówienie, następnie je pakuje i wysyła bezpośrednio do naszego klienta, który nie jest świadomy procesu dropshippingu. 
  3. Klient otrzymuje swój produkt, myśląc, że pochodzi on prosto z naszego sklepu internetowego. Najlepsze na rynku hurtownie dbają nawet o materiały reklamowe, jak taśmy z logo naszego sklepu, aby całość wyglądała tak, jakbyśmy to my wysyłali produkty.

Sprzedaż wielokanałowa

Gotowe oprogramowanie sklepu internetowego umożliwi Ci również połączenie się z systemami płatności online, firmami kurierskimi i porównywarkami cen. Z kolei dzięki integracji z takimi zewnętrznymi platformami, jak Allegro, Amazon, czy eBay, będziesz mógł rozwinąć sprzedaż wielokanałową, przy jednoczesnym korzystaniu tylko z jednego, wygodnego, łączącego wszystko panelu administracyjnego. 

Jak pozyskiwać klientów w dropshippingu?

Wiemy już, że do skutecznego prowadzenia sklepu w dropshippingu potrzebny jest nam sklep internetowy na dobrym oprogramowaniu, hurtownia lub kilka hurtowni, skąd pobieramy produkty, a także znajomość branży. Aby jednak faktycznie zacząć zarabiać na dropshippingu, potrzebujemy dużej liczby klientów, których możemy poz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy