Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

2 kwietnia 2019

NR 44 (Luty 2019)

Dekalog tworzenia kreacji sprzedażowych - o czym pamiętać, czego unikać?

0 102

Tradycyjnej reklamie banerowej wróżono koniec. Natłok treści, jakie mamy w internecie, coraz większa świadomość użytkowników, korzystanie z adblocków czy zmiany w przepisach unijnych – to wszystko miało spowodować, że tradycyjna reklama internetowa straci na znaczeniu. Ale tak się nie stało. Choć dysponujemy teraz wieloma możliwościami reklamowania się w internecie, takimi jak wideo, posty sponsorowane, reklama natywna, to jednak kreacje banerowe nadal są najczęściej wykorzystywaną formą reklamy.

Dzięki jasnemu zdefiniowaniu celów kreacji oraz grupy docelowej, dużo łatwiej będzie stworzyć banery, które przyniosą zamierzone efekty.Czym jest kreacja sprzedażowa i czy przeżywa kryzys?

Kreacja sprzedażowa to rodzaj reklamy, czyli materiału graficznego, który ma na celu nakłonić użytkownika do zakupu. Kreacja sprzedażowa jest podstawą kampanii sprzedażowej. 
Ludzie nie lubią klikać w reklamy, takie jest przynajmniej powszechne przekonanie. Do tego użytkownicy stali się coraz bardziej świadomi, aż 42% z nich korzysta z adblocków, czyli narzędzi blokujących reklamy w przeglądarkach. Dodatkowo pojawiły się również aspekty związane z widocznością reklamy (viewability) oraz brand safety, czyli dbanie o to, aby reklamy były emitowane w otoczeniu bezpiecznym dla marek. 

Banner Blindness

W ostatnich latach wykształciło się zjawisko polegające na tym, że użytkownicy odruchowo ignorują elementy strony internetowej wyglądające jak reklamy.
Reklama nie powinna zbytnio kontrastować ze stroną, na której się znajduje, bo użytkownik będzie ją mimowolnie ignorować.

Najnowsze badania znajdziesz na stronie Nielsen Norman Group.


Coraz częściej pojawiają się także działania, które mają na celu dbanie o jakość reklam, takie jak Coallition for Better Ads zawiązane w USA w 2016 r. Ale wydatki na reklamę online, w tym na banery sprzedażowe, wciąż rosną. I nie wydaje się, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. W 2017 r. 
wydatki na reklamę online po raz pierwszy przekroczyły wydatki na reklamę telewizyjną. Sklepy natomiast inwestują już 12 mld euro rocznie w performance marketing. Rozwijające się możliwości technologiczne nie tylko pozwalają użytkownikom coraz skuteczniej bronić się przed reklamami. Reklama internetowa daje także możliwość dokonywania bardzo dokładnych pomiarów efektywności, dzięki czemu mamy coraz większe możliwości precyzyjnego dotarcia do grupy docelowej i tym samym zwiększenia skuteczności naszych kreacji. I choć kampanie internetowe stają się coraz bardziej zautomatyzowane, wykorzystują skomplikowane algorytmy czy machine learning, to zaprojektowanie odpowiedniej kreacji wciąż jest domeną człowieka. 
Stworzenie kreacji sprzedażowej wymaga od nas kreatywności, ale przede wszystkim musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, aby zapewnić jej skuteczność.

Rys. 1. Google AdSense Top performing sizes – //support.google.com/adsense/answer/6002621?hl=en


10 zasad tworzenia skutecznej kreacji sprzedażowej.

1. Zastanów się, po co i dla kogo to robisz
Tworzenie skutecznej kreacji reklamowej należy zacząć od określenia celu reklamy. Jaki efekt chcesz osiągnąć? Twoim celem jest wyłącznie sprzedaż? Czy chcesz sprzedać konkretny produkt, czy raczej zależy Ci na całej kategorii? 
Następnie należy pochylić się nad odbiorcami. Precyzyjnie określ grupę docelową. Kim są użytkownicy, do których chcesz dotrzeć? Czym się interesują? Jakie potrzeby ma zaspokoić produkt, który im oferujesz? Jakie kolory i estetyka są mu bliskie? 
 

Dzięki jasnemu zdefiniowaniu celów kreacji oraz grupy docelowej, dużo łatwiej będzie stworzyć banery, które przyniosą zamierzone efekty.


2. Korzystaj z najbardziej popularnych formatów dostosowanych do różnych urządzeń
Przed rozpoczęciem samego procesu twórczego zastanów się także, jakich rozmiarów kreacji sprzedażowych będziesz potrzebował. Reklama musi mieć odpowiednią wielkość i wagę dostosowaną do miejsca, w którym będzie emitowana. Obecnie oprócz desktopów ważnym miejscem emisji reklam stały się również urządzenia mobilne. Według danych sieci Awin w Polsce w 2018 r. aż 24% transakcji w sektorze fashion zostało dokonanych właśnie na urządzeniach przenośnych1. Warto zatem przygotować również formaty dostosowane do tego typu nośników.
Choć rozmiary kreacji reklamowych mogą być bardzo różne i są ściśle powiązane z miejscem emisji oraz tym, w jaki sposób będą publikowane (np. sieć reklamy Google), to istnieje kilka standardowych rozmiarów, z których najczęściej będ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy