W jaki sposób tworzyć efektowne i efektywne Rolki na Instagramie, czyli o formacie Reels

Temat numeru
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Kluczowe powody, dla których warto produkować content właśnie w formacie Reelsów na Instagramie.
  • Nowości i funkcjonalności wprowadzane przez Instagram w kontekście Reels oraz zmiany.
  • Wpływ algorytmu Instagrama na widoczność Reelsów, a także jakie treści są ograniczane.
  • Sposoby na wykorzystanie trendów w Reelsach, aby zwiększyć zasięg i zaangażowanie odbiorców.
  • Pomysły na kreatywne wykorzystanie formatu Reelsów w celu wzmocnienia wizerunku marki oraz zaangażowania społeczności.

Instagram od dawna nie jest aplikacją, gdzie publikujemy jedynie zdjęcia. To już potężne narzędzie marketingowe, gdzie budowane są społeczności, a marki pokazują oraz sprzedają swoje produkty i usługi. By robić to skutecznie, należy dostosować się do aktualnie panującej specyfiki medium.

Od dłuższego czasu w marketingu mediów społecznościowych króluje format wideo. W charakterystyczny sposób opiera się na nim TikTok, czyli platforma, która szturmem zawojowała świat mediów społecznościowych, zyskując sobie rzesze wiernych fanów, którzy godzinami scrollują filmy w aplikacji. 

POLECAMY

Ten fenomen krótkich, zaskakujących, często zabawnych treści, postanowił wykorzystać także Instagram, wprowadzając format Reelsów, czyli Rolek, które dołączyły do innych elementów prezentowania contentu. Zdecydowanie to właśnie one są obecnie preferowane przez algorytm Instagrama, który chętnie i w zwiększonej ilości pokazuje je użytkownikom aplikacji.

Co i w jaki sposób publikować na Instagramie, aby zainteresować grupę docelową? Specjaliści ds. social mediów codziennie stają przed wyborem formatów, które będą angażować użytkowników w mediach społecznościowych i mają nie lada wyzwanie! Reelsy mocno namieszały w temacie produkcji i dystrybucji krótkich filmików w Internecie. W tym artykule skupimy się właśnie na nich.

Ile trwa rolka na Instagramie?

Rolki umożliwiają nagrywanie i edytowanie w aparacie Instagrama krótkich filmów o długości maks. 90 s. Jest to nowość, która została wprowadzona niedawno – dotychczas maksymalny czas trwania był ustalony na 60 s. 

Do Rolki możesz dodać efekty i muzykę lub użyć własnego oryginalnego dźwięku. Funkcjonalność dostępna jest dla użytkowników w Polsce od października 2021 r.

Zgłębiając temat Rolek, można zauważyć wiele wspólnych opcji tworzenia filmików, co na TikToku, i zapewne stamtąd Instagram czerpał wiele inspiracji. Główna różnica między tworzeniem filmów do Instagram Reels i TikToka to długość wideo – na TikToku jest wydłużona aż do 10 minut! Ważną kwestią podczas tworzenia Rolek jest także to, że mogą zostać udostępnione tylko z poziomu urządzenia mobilnego. 

Co rolka na Ig daje marce? 

Dzięki wykorzystaniu formatu wideo możesz w kreatywny sposób przedstawić swoją markę. Daje on więcej możliwości niż zdjęcia czy grafiki. Jednak, by zainteresować użytkownika musisz się wykazać. Zastanów się, jaki jest cel Twojego nagrania, co chcesz mu przekazać, jaką dać wartość, a dopiero następnie zacznij nagrywać! Stawiaj na treści rozrywkowe, zabawne lub edukacyjne. To jedne z najczęstszych powodów, dla których korzystamy z mediów społecznościowych: szukamy tam oderwania od codziennych spraw, chcemy zostać zainspirowani, a także czegoś się nauczyć.
 

Dlaczego warto produkować Instagram Reels?

  • Jest to kolejne miejsce na mapie podróży klienta, gdzie możesz budować pozytywne wrażenia.
  • Dodatkowy punkt styku na linii marka–klient, co pozytywnie wpływa na decyzje zakupowe.
  • Przyciągają uwagę followersów i dzięki algorytmowi możesz docierać także do nowych użytkowników.
  • Angażują użytkowników, którzy spędzają więcej czasu na Twoim profilu.
  • Zwiększasz ruch na swoim koncie na Instagramie.
  • Budujesz pozytywny wizerunek marki, która wykorzystuje w swoich działaniach najnowsze trendy i śledzi inspiracje.
  • Mix powyższych wpływa na zwiększenie sprzedaży w sklepie online.


Reelsy są rozwijane przez Instagrama i pojawiają się nowe funkcjonalności oraz zmiany. Jedną z nich jest wspomniane już wyżej wydłużenie czasu trwania Rolek do 90 s, co pozwala na lepsze opowiedzenie historii. Wreszcie do filmów możesz dodawać także interaktywne naklejki, które znamy z InstaStories (np. sesje Q&A, ankiety, gify). Nowinką w kontekście produkcji Reelsów jest także możliwość importu własnego dźwięku z rolki w aparacie. Dodatkowo na Instagramie pojawiła się opcja przypięcia wybranych postów u góry tablicy – możesz wykorzystać to miejsce i zaprezentować do trzech wybranych Rolek! 

Jak zrobić rolkę na Insta?

Do nagrywania i edytowania Rolek możesz użyć aparatu Instagrama lub skorzystać z zewnętrznych aplikacji. Dodawaj do nich efekty specjalne oraz muzykę (lub użyj własnego oryginalnego dźwięku). Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z Reelsami – stwórz pierwszą Rolkę z Relacji Wyróżnionych w InstaStories. Wówczas po kliknięciu buttona, otworzy się podgląd edycji i możesz upgradować swoją Relację i dodać ją do Rolki. 
 

instagram reels

Rys. 1. Podgląd zakładki Reels i przykładowa realizacja dla Beeffective. Źródło: konto na Instagramie marki Beeffective, @beeffectivepl

Instagram Rolka - nowe funkcje

Co więcej, Instagram testuje kolejną funkcję: zmienianie postów wideo w Reels. U osób, które biorą udział w teście, pojawia się komunikat: „posty wideo są teraz udostępniane jako Rolki”. Na ten moment nie wiadomo, czy i kiedy opcja zostanie wprowadzona globalnie i jak wpłynie to na obecne filmy na Instagramie. Wniosek jest jednak oczywisty: Meta stawia na Reelsy. Pod koniec pierwszego kwartału 2022 r. ujawniono, że stanowiły one wtedy ponad 20% czasu spędzanego na Instagramie. Ich potencjał ma być zatem jeszcze bardziej rozwijany.

 

Przykładowe aplikacje do tworzenia Reelsów
  • InShot 
  • CapCut
  • VN Video Editor 
  • Mojo – Stories & Reels maker
  • GoPro Quik

Widoczność Ig Reels

Instagram, jak sam przyznaje, zmniejsza widoczność Reelsów w kilku przypadkach. Nie proponuje materiałów, które są niewyraźne, niskiej rozdzielczości, mają obramowanie, logo lub znaki wodne albo obraz zasłonięty w większości przez tekst. Ponadto ogranicza wyświetlanie Rolek, które dotyczą zagadnień politycznych albo zostały utworzone przez polityków, partie lub urzędników państwowych (bądź w ich imieniu). Z oczywistych względów dużego zasięgu nie będą miały filmy, które naruszają zasady społeczności. 

Instagram Reels - jakie treści publikować? 

Ważne jest śledzenie trendów i analizowanie tego, co dzieje się i jest popularne w Reelsach. Warto zaadaptować wybrane viralowe wideo do swojej branży i niszy, w której się poruszasz. Pamiętaj jednak, aby dobierać trendy z rozwagą i dopasować do swojej grupy docelowej. Jak wyszukiwać trendy? Najlepsza opcja to śledzenie użytkowników, którzy docierają do podobnej grupy docelowej, przeglądanie sekcji z Reelsami i tworzenie własnych filmików. 

 

Wskazówka
Chcesz stworzyć Reels na Instagramie z popularną muzyką i nie wiesz, jak ułożyć poszczególne filmy i zdjęcia, aby dobrze pasowały do klipu? Przeglądaj Reelsy z wybraną muzyką i szukaj tutoriali, które publikują na swoich kanałach inni twórcy! Jest to dobry plan na start – do montażu i edycji wykorzystaj zewnętrzne aplikacje, które polecamy wyżej.

Instagram rolka w sekcji Eksploruj! 

Sekcja Eksploruj na Instagramie podrzuca użytkownikom ciekawe, według algorytmów, treści. Znajdują się tam też Rolki, które na profilach publikują inni użytkownicy. Dzięki temu masz szansę, że Twoje treści zaciekawią innych użytkowników i pozyskasz nowych followersów. W zakładce Eksploruj, Reelsy są dobrze widoczne, bo zajmują sporo ekranu i poprzez format wideo przyciągają wzrok odbiorców. Na pierwszym ekranie masz podgląd jednego Reelsa wybranego specjalnie dla Ciebie! Rolki oznaczone są piktogramem kamery w lewym dolnym rogu.

 

rolka ig

 Rys. 2. Przykładowe Reelsy z wykorzystaniem trendującej muzyki. Źródło: konto na Instagramie marki TREFL, @trefl_toys

 

Zasięgi Instagram Rolki

Statystyki Reelsów – co możemy analizować?
  • Liczbę wyświetleń. 
  • Liczbę lików, komentarzy, zapisań. 
  • Liczbę wysłania Rolki w wiadomości prywatnej. 
  • Zasięg – liczbę kont, do których dotarła Rolka.
Powyższe statystyki podzielone są na miejsca docelowe (Instagram oraz Facebook, jeżeli jest to dodatkowe umiejscowienie Reelsa).  

Reels a relacja

Aby zwiększyć zasięg swoich Reelsów, możesz także dodać ich podgląd do InstaStories i zachęcić do dalszego oglądania. Warto w Relacji dodać CTA, które zachęci do przejścia do konkretnego video. Twoi aktualni followersi, którzy obserwują Twoje InstaStories, będą mieli okazję zobaczyć nowe Rolki!

Reels na Feedzie

Publikując nowego Reelsa, możesz również wybrać, czy chcesz go opublikować na swojej tablicy na Instagramie. Jeżeli dbasz o spójny feed i zależy Ci na walorach estetycznych, pamiętaj o tym, aby dodać dedykowaną i spójną okładkę do Rolki, która będzie pasowała do Twojej tablicy. Dodając nowe filmiki, możesz też oznaczyć innych użytkowników oraz dodać lokalizację.
 

rolka instagram

Rys. 3. Promocja Reelsów w InstaStories dla marki Beeffective. Źródło: konto na Instagramie marki Beeffective, @beeffectivepl

 

Pozostając w temacie okładek – sprawdź, jak wygląda sekcja z Reelsami na Twoim profilu. 
 

Wskazówka
Na etapie udostępniania Reelsów na Instagramie, zaznacz możliwość wyświetlania Rolki także na Facebooku – zwiększysz zasięg filmu! Jeżeli ktoś zobaczy albo polubi Twojego Reelsa z konta na Facebooku lub na Instagramie, zostanie to zaliczone jako dwa oddzielne odtworzenia lub polubienia. 


Format Instagram Reels  - jak wykorzystać w firmie?

Format Rolek jest idealny, by pokazać życie firmy, a tym samym wzmocnić jej employer branding. W Beeffective stosujemy je, by pokazać nasz zespół oraz ważne momenty z życia firmy. Wykorzystujemy także popularne trendy, dzięki którym docieramy do szerszego grona odbiorców. Przekazujemy również wartość naszej społeczności, np. w postaci filmów z pokazaniem tips & tricks dla branży kreatywnej. Poniżej pokazujemy screeny wybranych Reelsów z naszego konta na Instagramie. W tabelce znajdziesz też pomysły na Reelsy dla Twojej marki! 

 

Pomysły na Reelsy dla Twojej marki 
  • Zaprezentuj produkt w kreatywny sposób i dobierz taką muzykę, która akurat jest w trendzie.
  • Po obejrzeniu wideo użytkownicy są 64% bardziej skłonni do zakupu danego produktu online – przygotuj instrukcje, tutoriale, przepisy i testy jako Reels.
  • Współpracuj z influencerami, którzy za pomocą Reelsów wyrażą opinie o Twoim produkcie.
  • Przygotuj krótkie filmiki z recenzjami innych użytkowników, z wykorzystaniem dostępnych efektów.
  • Inspiruj i dziel się wiedzą, wykorzystując format wideo, np. udzielając cyklicznie porady czy tips & tricks dla Twojej społeczności.
  • Pokaż siebie! Przełam bariery i nagrywaj krótkie filmiki, np. z poradami albo opowiadaj o życiu firmy.
  • Śledź trendy w Reelsach i zobacz, jak możesz wykorzystać popularną muzykę do prezentacji swoich produktów.
  • Zaangażuj swoją społeczność, np. poprzez InstaStories (sticker Q & A), i zapytaj, jakie Reelsy chcą oglądać.
  • Zorganizuj konkurs i opowiedz o nim w Rolkach. 

Instagram Reels - podsumowanie

Jak widzisz, Reelsy mają ogromny potencjał, dzięki któremu możesz opowiadać o sobie, swojej marce oraz jej produktach i usługach. Dodatkowo, decydując się na ten format, algorytm pomoże dotrzeć z komunikatem do szerszej publiczności. Aktualnie Instagram mocno stawia na ich promocję i możesz je znaleźć w wielu miejscach na platformie. To te krótkie filmiki wyświetlane są teraz w dużej ilości na tablicach użytkowników aplikacji. Spraw, by chętnie oglądali Twoje produkcje do końca, stosując się do powyższych porad. Masz mnóstwo możliwości na wykorzystanie ich w swoim biznesie. Zamień followersów w aktywną społeczność, a finalnie w Twoich klientów! 

Przypisy