X, LinkedIn, a może Instagram i TikTok - jak wybrać idealną platformę socialową pod kątem celu, grupy docelowej, branży i charakteru komunikacji

Temat numeru

Nastała social mediowa klęska urodzaju. Mamy wiele platform społecznościowych, aplikacji, komunikatorów, a na każdej z nich mnogość formatów i funkcji. Kiedyś wystarczyło wrzucać posty na Facebooka, a dziś narobiło się kanałów i nie dość, że trzeba być wszędzie, to jeszcze trzeba testować te wszystkie nowości.

Zdradzę Ci sekret – nie trzeba. Nie trzeba, a właściwie to nawet nie powinno się.
Naprawdę niewiele jest marek, które mają zasoby – finansowe, kreatywne i osobowe – by prowadzić jakościową i skuteczną komunikację na każdej platformie. A te, które mają, doskonale zdają sobie sprawę z tego, że nie muszą tego robić, bo po pierwsze – nie na każdej znajdą swoją grupę docelową, a po drugie – i z pewnością ważniejsze – nie na każdej z nich ta inwestycja się zwróci. A o zwrot z inwestycji tu przecież chodzi. Na koniec dnia trzeba będzie rozliczyć się z KPI i ocenić, co marka z tych social mediów ma. No i stawiam dolary przeciwko orzechom, że jeśli marka ma pozakładane kanały, których nie prowadzi systematycznie, albo na każdym z nich publikuje ten sam content, to ma niewiele.
Jak zatem dobrać idealną platformę społecznościową dla marki? Na których kanałach być obecnym, a które sobie odpuścić? 

POLECAMY

Po pierwsze – przeanalizuj, kto jest Twoim klientem i do kogo będziesz mówić

Sprecyzowanie grupy docelowej to praca domowa, którą każda marka powinna mieć odrobioną, zanim w ogóle podejdzie do doboru jakichkolwiek mediów do promocji. To fundamentalne zadanie, które zaprocentuje, jeśli będzie należycie opracowane, lub odbije się czkawką, jeśli zostanie potraktowane po macoszemu. Poza danymi demograficznymi, jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania, musisz wziąć pod uwagę również m.in. to, jak Twoi potencjalni klienci wydają pieniądze, jakie mają wzorce zakupowe, jakie potrzeby, cele, wartości, na jakim są etapie życia, jak spędzają czas wolny, co ich interesuje, czego się boją, komu ufają, a także to, z jakich mediów społecznościowych korzystają. Na tej podstawie wybierzesz nie tylko platformę, ale też to, jaki content będziesz na niej tworzyć, by osiągać cele.

Po drugie – przyjrzyj się swojej marce, określ, co i jak chcesz przekazać oraz jaki cel chcesz tym zrealizować

To szalenie ważne, by marka wiedziała, co właściwie chce osiągnąć komunikacją w mediach społecznościowych, a także by miała dobrze sprecyzowane to, jaka jest, jak chce się komunikować, na co chce i może...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy