Algorytm Google – droga z systemu leksykalnego do semantycznego
System rankingowy Google to skomplikowane oprogramowanie, które przeszło bardzo długą drogę od uruchomienia w 1998 r. aż do dziś. Za ustalanie pozycji stron internetowych w wyszukiwarce odpowiada algorytm (składający się na „mniejsze algorytmy”, które mają własne nazwy), czyli zbiór zasad i reguł, według których oprogramowanie decyduje o kolejności wyświetlanych adresów URL. Google do informacji publicznej podaje wyłącznie szczątkowe informacje na temat tego, jak wygląda system rankingowy. Nie jest znana cała ta procedura i prawdopodobnie nigdy nie zostanie ujawniona, ponieważ doszłoby do wielu manipulacji przeprowadzonych przez właścicieli stron internetowych. Wiemy jednak, w jaki sposób wyszukiwarka analizuje zapytania – a wielu użytkowników może pamiętać funkcjonowanie Google’a jeszcze kilkanaście lat temu.
POLECAMY
Wyszukiwarka Google przez wiele lat opierała się na systemie leksykalnym. Algorytm nie rozumiał intencji użytkowników – nie był w stanie „rozumieć” (nawet w niewielkim stopniu) intencji zapytań oraz ich znaczenia. Internauta korzystał z wyszukiwarki, wpisując różne frazy kluczowe, a wyniki wyszukiwania były wyświetlane na podstawie wystąpień konkretnych słów na stronach internetowych. Niestety, taki system był podatny na manipulacje. Wystarczyło wypełniać treść konkretnymi frazami kluczowymi, aby adres URL był...