Jak działa sztuczna inteligencja?
Rozwiązania bazujące na SI (Sztucznej Inteligencji, ang. Artificial Intelligence, AI) stają się powoli nowym standardem. To, co jeszcze niedawno było futurystyczną mrzonką, jest już dla nas codziennością. Asystenci głosowi (Siri, Alexa), podpowiedzi w wyszukiwarce, autonomiczne samochody czy aplikacje, które analizują to, co widzą – wszystkie te rozwiązania bazują na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. W uczeniu maszynowym odpowiednie algorytmy umożliwiają zautomatyzowanie analizy danych. Systemy uczące doskonalą swoje działanie na podstawie doświadczenia, czyli uczą się na swoich błędach.
W praktyce jednak zastosowania SI cechują się słabą użytecznością. Za przykład niech posłużą wpadki inteligentnych asystentów (rys. 1). Wiele jest jeszcze do zrobienia.
POLECAMY
Z czym SI sobie nie radzi?
Problem dla technologii (głównie chatbotów, asystentów głosowych i wyszukiwarek) stanowi pragmatyka języka. Ludzie, rozmawiając ze sobą, nie mają najmniejszych problemów z presupozycjami i implikaturami, ale maszyna już tak. Presupozycje to sensy wyrażeń, które nie są wyrażane wprost i zawierają w sobie ukryte założenia (np. presupozycją zdania...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!