Jak przetestować od A do Z serwis internetowy, e-sklep, aplikację, system…? Przegląd badań UX

UX/UI

Jeśli rozwijasz cyfrowe produkty i usługi, pewnie nie trzeba Cię przekonywać, jak istotne są aktualnie customer experience i user experience. Aby jednak projektować rozwiązania zgodne z potrzebami użytkowników, nie wystarczy bazować jedynie na wyuczonych heurystykach i doświadczeniu. Badania UX to w zasadzie podstawa dobrego i efektywnego projektowania. Jakie są ich rodzaje i kiedy w nie zainwestować?

Kiedy warto zainwestować w badania?

Istnieje wiele metod i technik badań, które pomogą Ci dokonać właściwej diagnozy i udoskonalić doświadczenia użytkownika serwisu internetowego, e-sklepu, aplikacji czy systemu. Zanim jednak opowiem, na czym polegają wybrane metody badawcze, przypomnę w jakich sytuacjach na pewno warto zwrócić się o pomoc do badaczy user experience lub customer experience.

Sytuacja 1 – Kiedy w ogóle przestało działać 
Konwersja spada? Statystyki pokazują zmniejszenie zainteresowania produktem? Użytkownicy zgłaszają problemy na infolinii? Kampania marketingowa nie przynosi oczekiwanego wzrostu sprzedaży? 
W tej sytuacji badania z użytkownikami pomogą Ci określić przyczynę problemu, złapać kontekst potrzeb, które są realizowane za pomocą Twojej usługi i blokerów, jakie występują po drodze. 

Sytuacja 2 – Kiedy działa, ale mogłoby lepiej
Czujesz, że Twoje rozwiązanie potrzebuje redesignu? Chcesz wdrożyć dodatkowe funkcjonalności i nie wiesz, czy inwestycja będzie trafiona? Zmieniasz strategię lub robisz rebranding?
Badania pomogą Ci zweryfikować przyjęte założenia, ale też sprawdzić, co w serwisie lub aplikacji na pewno wymaga zmiany, a co na pewno warto zachować, ponieważ jest cenione przez użytkowników. 

Sytuacja 3 – Kiedy może by działało, gdyby w ogóle było
Masz pomysł na nową usługę lub produkt? A może chcesz rozpocząć sprzedaż w zupełnie nowym niewykorzystywanym do tej pory modelu czy kanale?
 

POLECAMY

Rys. 1. Badaniom u...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy