Tymczasem marketing działa, a budowanie biznesu nie powinno opierać się tylko na sprzedaży, ponieważ w warunkach dużej konkurencyjności nie pozostanie nam nic innego jak konkurowanie ceną. Należy podejmować szerokie działania wpływające na rozwój biznesu w ramach Digitalowego Marketingu Funkcjonalnego.
Jedną z aktywności marketingowych, jakie można podjąć, aby zbudować silną, odporną na zawirowania markę czy firmę, jest opowiadanie historii. Prześledźmy sobie, jaki sens ma storytelling w biznesie.
Marketing narracyjny, czyli opowiadanie historii
Czym jest storytelling? Z pewnością jednym z najskuteczniejszych sposobów na przykucie uwagi potencjalnych klientów. To forma wypowiedzi skoncentrowana nie na samym produkcie czy usłudze, ale na budowaniu emocji wokół produktu czy usługi. Takie treści „sprzedają” idee i wartości związane z produktem, a nie produkt w jego fizycznym aspekcie, budują więzi z marką. Opowieść może być w formie tekstu lub materiału wideo, może też odbywać się w realnym świecie, nawet w formie rozmów podejmowanych podczas spotkań z klientami biznesowymi. Storytelling może też przedstawić zatrudniony specjalnie do tego influencer czy celebryta.
Dlaczego warto postawić na storytelling?
Storytelling w marketingu nie jest przemijającym trendem, jest formą uniwersalną. Sztuka opowiadania historii, które zapadają w pamięć, to moc podparta intuicją oraz wiedzą z zakresu m.in. psychologii i socjologii. Precyzyjnie opracowany content storytellingowy wprowadza do narracji element ludzki, w celu zdobycia zaufania konsumentów. Pozwala budować silniejsze relacje konsumenta z marką, co w rezultacie, przy pozyskaniu większej liczby konsumentów, powoduje wzrost biznesu.
Marketing narracyjny - jak budować historie, które sprzedają?
Storytelling musi być skuteczny. Żeby taki był, opowieść musi być wiarygodna. Wcale nie oznacza to, że musi być prawdziwa. To emocje muszą być prawdziwe i wiarygodne, a całość zgodna z wartościami marki. Cała reszta może być czystą kreacją, choć zawsze lepiej, jeśli zawiera w sobie szczyptę prawdy lub osadzona jest w realistycznym kontekście.
Aby zbudować wiarygodny storytelling, potrzeba dobrze określić grupę docelową, opracować persony i zdecydować o stylu narracji. Stworzyć wiarygodne story, które dobrze opowie o benefitach emocjonalnych, często też funkcjonalnych produktu.
Story wywołujące emocje ułatwiające potencjalnemu konsumentowi zapamiętanie przekazu, a nawet pozwalające się z nim utożsamić. Prowadzi to do emocjonalnego zaangażowania w świat marki. Konsument polubi markę za to, jaka jest, a nie za chwilową promocję czy rabat, którą oferuje mu w danej chwili. To się nazywa storytelling w biznesie!