Krótki kurs nawigacji po lukach w ścieżce zakupowej

Przyczyny porzuceń stron i koszyków na podstawie analizy ścieżek zakupowych w kilkudziesięciu polskich sklepach i serwisach online

Marketing i sprzedaż

Każdy fan sagi o przygodach dr. Henry’ego Waltona Jonesa Jr., szerzej znanego jako Indiana Jones, dobrze wie, że im krótszy dystans dzieli bohatera od długo poszukiwanego skarbu, tym bardziej wymyślne czyhają na niego pułapki utrudniające śmiałkom dotarcie do celu. Ścieżka zakupowa w sklepie online jest pozornie mniej skomplikowana niż szlak wiodący do skrzętnie ukrytych artefaktów, a na jej poboczach nie bieleją kości niedoszłych odkrywców, jednak również i w jej przypadku tylko nieliczni potencjalni klienci docierają do celu, którym jest udana konwersja. Na modelowej ścieżce mamy tylko pięć punktów, jednak pomiędzy wejściem na stronę startową a wyjściem ze strony z potwierdzeniem zakupu średnio „ginie” ponad 90% użytkowników. Przy najbardziej optymistycznym scenariuszu „tylko” 70%.

Anatomia porzucenia

Platforma Ve Interactive każdego dnia obsługuje ponad 10 tys. firm i marek prowadzących biznes online. Bazując na statystykach z monitoringu, około 20% liczby transakcji na globalnym rynku e-commerce możemy łatwo oszacować, że przeciętny sklep online traci średnio 40% klientów już w pierwszych sekundach po wejściu na stronę. Spośród tych, którzy pozostali na stronie sklepu, średnio 50% odchodzi nawet bez dodania produktów do koszyka lub z częściowo zapełnionym koszykiem. Niestety, to nie koniec dramatu. Nawet 75% klientów, którzy byli blisko złożenia zamówienia, porzuca koszyki, a wraz z nimi szanse na zysk sprzedawcy.

POLECAMY

Maksymalny współczynnik konwersji w sklepach online, czyli odsetek klientów, którzy dokonują zakupu, wynosi około 30%.

Niestety, większość witryn może tylko marzyć o takim wyniku, zadowalając się 10% lub mniejs...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy