Jak zaplanować skuteczną kampanię marketingową – z małymi i wielkimi budżetami?

Temat numeru

Skuteczna kampania marketingowa – niezależnie, czy jest ona wizerunkowa (zasięgowa), czy sprzedażowa (targetowana) – prowadzi do pozyskania klientów. Absolutnie najprostszym sposobem na to, aby zdobyć tzw. kontakt sprzedażowy, jest stworzenie landing page z aktywnym formularzem, który zachęci użytkownika do pozostawienia swoich danych kontaktowych.

Potem pozostaje właściwa segmentacja klientów, dobór kanałów, narzędzi oraz przekazów, które sprawią, że klient wróci i zdecyduje się na zakup właśnie u nas, a nie u równie aktywnej konkurencji. I tu pojawia się całe mnóstwo pytań zaczynających się od słowa: jak?

Jak dotrzeć do klienta?

Innymi słowy – jak zdobyć uwagę użytkownika, czyli potencjalnego klienta. Zazwyczaj w takim momencie marketer zastanawia się, na jakim etapie życia jest jego produkt i jakie cele strategiczne ma zrealizować. Następnie sięga do kieszeni i szacuje, na co go stać. Czy w grę wchodzi kosztowna kampania zasięgowa (wizerunkowa) zakładająca pozyskanie dużej liczby klientów z szerokich grup docelowych, czy raczej chodzi o targetowaną kampanię sprzedażową. W obu przypadkach działania (wydany budżet) muszą „generować kontakty”, czyli budować bazę potencjalnych klientów, z którymi będziesz prowadzić dalszą komunikację. Tylko od czego zacząć?

POLECAMY

Projektując skuteczną kampanię, nie można ominąć etapu strategicznego. Zacznij więc od zastanowienia się: jaki jest Twój produkt/usługa? Następnie określ cel główny oraz kilka celów mniejszych dla każdego z etapów opartych na podstawie jasnych działań i zakładanych rezultatów. Koniecznie korzystaj z zasobów danych, które masz. Dział analiz, big data czy data mining to Twoi przyjaciele. Zastanów się, jaki masz budżet, czyli ile możesz wydać, aby osiągnąć zakładane cele. Do kogo chcesz trafić? Jakie narzędzia możesz wykorzystać?

Jak segmentować klientów?

Zanim zaczniesz planować kampanię, musisz wiedzieć, do kogo chcesz dotrzeć. Podstawowe pytanie, które musisz sobie zadać, to: Kim są Twoi potencjalni odbiorcy?

W pierwszym etapie należy dotrzeć do możliwie szerokiej grupy unikalnych użytkowników, czyli budować zasięg. W kolejnych etapach, by „nie przepalać” budżetu, konieczna jest optymalizacja segmentów i zawężanie grup, ale… nie tylko. Warto spojrzeć szerzej...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy