Jak realizować kampanie w wirtualnych światach, czyli metaverse marketing od podstaw

Temat numeru

Mimo że koncepcja metaverse nie jest czymś nowym, to działania marketingowe na większą skalę są tam realizowane stosunkowo od niedawna. Nadal jest to jednak stosunkowo mało wyeksploatowany kanał komunikacji z konsumentami. Warto zatem wiedzieć, czym w istocie jest metaverse marketing, jaki jest potencjał marketingowy wirtualnych światów i jak wprowadzić do nich swoją markę.

Zapraszamy również do zapoznania się z naszym artykułem: "Praktyczne sposoby pomiaru skuteczności kampanii marketingowej – typowe rodzaje badań"

POLECAMY

Czym jest metaverse?

Aby rozmawiać o metaverse marketingu, należy w pierwszej kolejności zrozumieć termin „metaverse”, który przez ostatni rok zdobył popularność nie tylko w branży marketingowej, ale w całym internecie. Wbrew pozorom, nie jest to jednak nowe pojęcie. 

Już w 1992 r. pierwszą koncepcję metaverse przedstawił bowiem Neal Stephenson. Wspomniany autor w swojej książce Zamieć opisał wirtualny świat, do którego ludzie uzyskują dostęp przez gogle VR i gdzie mogą m.in. kupować produkty czy budować swoje strefy. Koncepcja ta częściowo pokrywa się z aktualnym rozumieniem tego zjawiska.

Co jednak ważne, aby uzyskać dostęp do tak rozumianego wirtualnego świata, wcale nie trzeba posiadać gogli VR czy portfela kryptowalutowego. 

Z resztą za przykłady proto-metaversów można uznać dobrze znane gry, takie jak np. Roblox (2006), Minecraft (2011), GTA Online (2013) czy Fortnite (2017). 

Ponadto obecnie wiele aplikacji metaverse jest dostępnych w przeglądarce czy w formie aplikacji na smartfona.
 

Metaverse to po prostu wirtualny świat, do którego użytkownicy internetu wchodzą poprzez cyfrowe awatary, aby wspólnie grać, bawić się, socjalizować, brać udział w eventach, ale również pracować czy robić zakupy. 


Marketing w wirtualnych światach

Rozumiejąc koncepcję metaverse, łatwiej wyjaśnić, czym w istocie jest metaverse marketing. To nic innego, jak po prostu komunikacja marketingowa, która wykorzystuje potencjał wirtualnych światów...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy