Jak podnosić konwersję w e-commerce bez zwiększania wydatków na ruch, wizyty i użytkowników?

E-commerce

Celem optymalizacji konwersji zawsze powinien być wzrost przychodów sklepu. Właściwie to prawidłowy technicznie termin nie powinien brzmieć „optymalizacja konwersji”, ale optymalizacja sprzedaży. Dlaczego?

Ponieważ konwersja to tylko jeden ze współczynników, którymi należy się zająć. Jeśli chcesz zoptymalizować tylko konwersję, to recepta jest bardzo prosta. Wystarczy w sklepie obniżyć ceny wszystkich produktów do poziomu 1 zł i konwersja skoczy pod sufit, tylko biznes sięgnie dna. W optymalizacji chodzi o wzrost, ale przede wszystkim wzrost średniej wartości odwiedzającego, a nie samej konwersji. 

Najważniejsze są dla nas następujące wskaźniki:

POLECAMY

  • współczynnik konwersji, czyli ile osób kupuje/ile osób odwiedza sklep,
  • średnia wartość transakcji,
  • średni przychód na odwiedzającego, czyli łącznie wygenerowany przychód/liczba odwiedzających.

Jeśli doprowadzisz do wzrostu współczynnika konwersji oraz średniej wartości transakcji, to średni przychód na odwiedzającego również musi ulec zwiększeniu.

Kiedy nie zajmować się optymalizacją konwersji?

Zanim jednak rzucisz się w wir optymalizacji, zweryfikuj, kiedy warto się nią zainteresować.
Odradzam rozpoczynania tego procesu, jeśli:

  • masz młody sklep, który ma kilka tysięcy odwiedzin w ciągu miesiąca,
  • masz już stabilny sklep, ale specyfika branży powoduje, że nie osiągasz nawet 100 konwersji miesięcznie, np. oferujesz luksusowe, drogie produkty, 
  • masz spore problemy wydajnościowe sklepu, poszczególne strony ładują się po kilkanaście sekund lub serwer nie jest w stanie obsłużyć aktualnego ruchu; w takiej sytuacji najpierw trzeba pomyśleć o przejściu na wydajniejszy serwer lub platformę sklepową,
  • wygląd i użyteczność sklepu pozostawia wiele do życzenia; najprościej to ustalić, weryfikując, kiedy ostatni raz odświeżany był design sklepu, jeśli więcej niż pięć lat temu (i w tym czasie nie było większych poprawek), to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że już czas najwyższy zbudować nową maskę serwisu, le...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy