Audyt marki online krok po kroku – przegląd siły brandu

Temat numeru Silna marka w Internecie

Internet jest obecnie równoległą rzeczywistością, w której marki żyją własnym życiem, na które marketerzy mają tylko częściowy wpływ. Rozwój mediów społecznościowych spowodował bowiem, że co siódmy internauta tworzy własne treści na vlogu, blogu lub stronie, a co drugi takie treści komentuje1. Z jednej strony marki są więc obecne w sieci poprzez spontaniczne aktywności internautów, którzy wpływają w ten sposób na opinie i postawy na ich temat.

Z drugiej – są one także obecne w działaniach marek, które starają się budować pewien założony wizerunek. Ta mieszkanka aktywności wpływa na szeroko pojętą obecność marki w sieci, a siła internetu sprawia, że obecności tej nie można lekceważyć. Artykuł pokazuje krok po kroku, jak samodzielnie przeprowadzić dobry i kompleksowy audyt obecności marki w sieci. Jeśli zaś nie planujesz samodzielnych badań, wiedza ta pomoże Ci kontrolować jakość raportów, z którymi będziesz mieć do czynienia.

Krok 1. Określ, czego chcesz się dowiedzieć

Od pytania, które zadasz, zależy nie tylko, jakich narzędzi użyjesz, ale także to, jak je skonfigurujesz, żeby dostarczyło Ci jak najbardziej trafnych danych.

POLECAMY

Pytanie „Jak wygląda moja marka w sieci?” jest zbyt ogólne. Może ciekawi Cię, czy częściej internauci polecają, czy odradzają sobie Twoją markę? Może chcesz wiedzieć, czy Twoja marka jest bardziej popularna niż konkurenci? A może zastanawiasz się, czy Twoje ostatnie działania reklamowe wywołały wzrost zainteresowania? Albo jakie są obecnie trendy w kategorii, do której należy Twój produkt? Im więcej pytań zadasz, im bardziej szczegółowo określisz swoje potrzeby, tym mniejsze będzie niebezpieczeństwo, że podczas analizy okaże się, że pewne aspekty obecności marki w sieci zostaną pominięte w danych. Pamiętaj przy tym, że będziemy analizować anonimowe dane zostawiane przez internautów w sieci, nie możesz więc w swoich pytaniach uwzględniać kryteriów demograficznych, np. co mówią lub czego szukają w sieci kobiety w wieku 18–25 lat ze wsi. Jeśli aspekt demograficzny jest dla Ciebie bardzo ważny, sięgnij po badania deklaratywne, np. CAWI.

Krok 2. Wybierz odpowiedni

...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy