Metaverse – czekać czy działać? Jak w praktyce wykorzystać możliwości wirtualnej rzeczywistości w komunikacji i reklamie?

Social Media

Słysząc o metaverse, większość z nas wytrzeszcza oczy i snuje w głowach wizje, nie wiadomo czego. Ale czy faktycznie jest to tak odrealnione? Przecież każdy z nas doświadczył np. reklam AR-owych, czy zakładał gogle do VR-a. Jeśli jednak nie, to pewnie mieliście okazję grać w grę - LOL lub Minecraft, albo zaczęliście interesować się cyfrowymi walutami czy NFT. Metaverse to ewolucja sposobu korzystania z sieci, której – jako heavy userzy internetu – doświadczamy na co dzień.

Metaverse to nic innego jak trzeci etap ewolucji internetu. Jesteśmy świadkami zmiany sposobu korzystania z sieci, możliwej dzięki rozwojowi technologii, będącemu naturalnym motorem postępu. W latach 90. ubiegłego wieku, kiedy rozpowszechniła się sieć www, używaliśmy internetu do zdobywania informacji, a następnie technologia umożliwiła nam tworzenie społeczności i partycypowania w tworzeniu świata wirtualnego. Metaverse, czyli web 3.0, to kolejny krok. Krok, w którym jako społeczności możemy posiadać wirtualne rzeczy i coraz więcej naszego życia przenosić do internetu, łącząc go ze światem realnym.

POLECAMY

To, co widzicie na rysunku 1, to zmiana zachodząca na naszych oczach. Web 1.0 został rozpowszechniony dzięki globalnemu dostępowi do przeglądarki Netscape. Kolejne stadium to web 2.0, charakteryzujący się tworzeniem sieci i społeczności, co globalnie stało się możliwe dzięki Facebookowi. Teraz jesteśmy na etapie rozpowszechniania rozwiązań łączących świat wirtualny i realny, który należy do społeczności. Najbardziej widoczne jest to w Decentralandzie, będącym platformą umożliwiającą nam tę hybrydę dwóch światów. 
 

Rys. 1. Ilustrowana ewolucja sieci. Źródło: https://grayscale.com/wp-content/ uploads/2021/11/Grayscale_Metaverse_Report_Nov2021.pdf

Czym charakteryzowały się poszczególne etapy ewolucji sieci...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy