Na początek warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym tak w ogóle są trendy, o czym często w dyskursie na przełomie roku się zapomina, wrzucając do jednego worka wszystkie pojęcia z nimi związane bez wyraźnego zaznaczenia. Trendy opisują zmiany czy zjawiska, które kształtują się na przestrzeni miesięcy bądź nawet lat (w dłuższej perspektywie czasu) w skali globalnej. Im większy obszar, w którym trend jest zauważalny, tym jest on silniejszy. A jeszcze prościej, trend to kierunek. Kierunek rozwoju istniejący w danym momencie w konkretnej dziedzinie. Możemy wyróżniać trendy demograficzne, rynkowe, marketingowe, konsumenckie, kulturowe, technologiczne czy finalnie mikro-, makro- i megatrendy. W obrębie trendów często występują również takie pojęcia, jak:
POLECAMY
- hajp (hype) – podekscytowanie danym zjawiskiem. Wiąże się z szumem wokół zapowiedzi nowego produktu czy wydarzenia. Dość często powiązany z intensywną akcją, promocją;
- fad (mania, rage, whim, craze) – chwilowa, efemeryczna moda; dziwactwo;
- moda (fashion) – zmienia się dość często, w zależności od sezonu czy innego odnośnika czasu.
Ich czas przeżywalności dość mocno różni się od siebie, tak jak i wpływ na sprzedaż oraz działania marketingowe (rys. 1). Często mówiąc o trendach marketingowych mówimy o chwilowych modach bądź fadach, które wynikają z megatrendów bądź trendów konsumenckich. Często są to również innowacje bądź odpowiedzi...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!