Konsument i jego ścieżka zakupowa w witrynie e-commerce

Temat numeru

W ostatnich latach e-commerce rósł w siłę i obecnie jest kanałem sprzedaży, który nie może już być ignorowany przez producentów i marki (nawet te, które nie posiadają własnych kanałów dystrybucji). Według aktualnych szacunków udział e-commerce wynosi 7%, a prognozy rynkowe zakładają wzrost do 10% w perspektywie najbliższych trzech lat1. Wraz ze wzrostem wagi e-commerce zwiększa się zapotrzebowanie na wiedzę, w jaki sposób rozwijać sprzedaż w kanałach cyfrowych.

Szczególnym wyzwaniem dla marek jest zarządzanie wielokanałowe i współpraca z partnerami o różnej charakterystyce bricks&mortar, pureplayers, marketplace. Brakuje zwłaszcza informacji o behawiorystyce zakupowej bezpośrednio na witrynie internetowej, która nie jest naszym własnym kanałem sprzedaży. Sklepy i witryny internetowe niechętnie dzielą się informacjami dotyczącymi wewnętrznej ścieżki konsumenta, a na pewno nie jest to element stałej współpracy opartej na monitoringu zachowań kupujących. Rola sklepów internetowych również się zmienia – nie jest to już tylko ostatni element na ścieżce konsumenta, czyli sama transakcja zakupu, ale również miejsce poszukiwania inspiracji zakupowej. 
 

POLECAMY

Jak wynika z tegorocznego badania Gemius, w większości kategorii produktowych strony sklepów internetowych były na pierwszym lub drugim miejscu wskazanym jako miejsce poszukiwania informacji o produktach2.


Początkowe etapy ścieżki zakupowej odbywają się więc w miejscu jej finalizacji, a witryny internetowe są kluczowe z punktu widzenia całego procesu decyzyjnego konsumenta. Co robi zatem użytkownik odwiedzając sklep internetowy?

(

...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy