Jak przekuwać wizyty w leady? Sztuka projektowania i testowania landing page

Temat numeru Strona www, która sprzedaje

Jedną z głównych składowych sukcesu każdej kampanii jest stworzenie odpowiedniej landing page (w języku polskim nazywanej też stroną lądowania czy stroną docelową). Istnieje wiele sposobów sprowadzania ruchu na daną stronę – m.in. działania SEO, SEM, kampanie PPC czy mailingi. Ale to atrakcyjny wygląd, treści i przejrzystość landing page wzbudzają określone emocje i zachęcają naszą grupę docelową do wykonania konkretnych działań. Dobrze zaprojektowana strona landingowa jest nieocenionym wsparciem konwersji, niezależnie od tego, w jaki sposób ją definiujemy. Jednak czym właściwie jest „odpowiednia” landing page? By móc odpowiedzieć na to pytanie, przyjrzyjmy się bliżej rodzajom stron docelowych, narzędziom do ich tworzenia oraz dobrym praktykom ich projektowania i testowania.   

Landing page – krótkie wprowadzenie

W ogólnym ujęciu landing page to każda strona, na której „ląduje” użytkownik po kliknięciu w link. Teoretycznie możemy więc pod tę kategorię przypisać prawie wszystko – strony produktowe, homepage, stronę promującą webinar, ofertę darmowego e-booka do pobrania itd. 

POLECAMY

Jednak w kontekście marketingowym, by móc danej stronie nadać miano landing page, musi ona spełniać jeden dodatkowy warunek – została stworzona, by kierować na nią ruch z konkretnych kampanii, a jej głównym celem jest konwersja.

Jednym z podstawowych podziałów stron docelowych jest rozróżnienie ich ze względu na złożoność struktury. Możemy tu wyróżnić tzw. standalone landing page, czyli pojedynczą stronę, której design nawiązuje do elementów komunikacji wizualnej firmy, jest ona jednak dużo prostsza – nie posiada nawigacji, ma prostą stopkę i niewiele tekstu.

 Rys. 1. Przykład standalone landing page: strona loterii Banku Pekao. Źródło: https://pekaoloteria.pl/

Kolejny rodzaj to microsite, czyli osobna strona, która – w przeciwieństwie do standalone landing page – pokrywa kilka podstron.

 Rys. 2. Przykład microsite: strona SaaS Growth Summit.
Źródło: https://saassummit.user.com/

Jako strony lądowania z powodzeniem mogą też służyć podstrony głównej witryny firmowej, które zostały zaprojektowane z myślą o konkretnym segmencie odbiorców.

Rys. 3. Przykład wewnętrznej podstrony służącej jako landing page: oferta User.com skierowana wyłącznie do jednego segmentu grupy docelowej firmy – SaaSów.
Źródło: https://user.com/en/saas/ 

Kodowanie jest metodą czasochłonną i sprawia, że jako marketerzy jesteśmy całkowicie zależni od dostępności specjalisty z zespołu IT.

Narzędzia do tworzenia landing page

Istnieje kilka sposobów budowania stron docelowych. 

Kodowanie landing page

Każdą stronę można zakodować od zera lub stworzyć przy wykorzystaniu już istniejących elementów kodu. Niewątpliwą zaletą jest tu pełna elastyczność w zakresie designu elementów i ich układu na landing page. Wybierając tę opcję, możesz wyjść poza ograniczenia kreatorów stron czy gotowych szablonów. Ta metoda ma jednak oczywistą wadę – wymaga zaangażowania dewelopera z działu IT. Programiści mają zazwyczaj ograniczoną możliwość oderwania się od głównych zadań. Może się więc zdarzyć, że na poprawkę literówek będziesz musiał czekać kilka dni, nie wspominając o większych zmianach. Kodowanie jest metodą czas...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy