Jak będzie w 2022 r.? Serwisy transakcyjne vs. user experience

Temat numeru

Możliwości przeprowadzenia transakcji zdalnie nie oferują już tylko strony bankowe – w erze kupowania rzeczy i usług przez internet, każdorazowe przelewanie pieniędzy w banku byłoby zbyt czasochłonne.

Serwis transakcyjny, znaczy co?

Serwis transakcyjny to każda inna strona, za pośrednictwem której możemy dokonywać płatności – np. przez wirtualne portmonetki, takie jak: PayPal, Apple Pay, Google Pay, czy Revolut; aplikacje związane z transportem, np. Bolt, Uber, Skycash, aplikacje dedykowane płatności w konkretnym sklepie, np. Lidl Pay czy Żappka Pay. Własne serwisy transakcyjne posiadają nawet strony, za pośrednictwem których subskrybujemy treści rozrywkowe, np. Spotify, Netflix czy HBO GO. 

 

POLECAMY

Rys. 1. Piramida potrzeb Maslowa oraz przełożenie na potrzeby użytkowników

 


Obserwując zmiany na przestrzeni ostatnich lat, możemy przewidzieć kierunek rozwoju tego typu serwisów i wskazać najważniejsze wytyczne dla ich projektantów. Zasadniczo, kierunek ten można rozpatrywać w trzech aspektach: bezpieczeństwa, szybkości oraz dostępności.

Po pierwsze: Bezpieczeństwo

Trudno mówić o potrzebie bezpieczeństwa w kontekście trendu. Jest to najbardziej podstawowy i nieodłączny element natury ludzkiej, co bardzo dobrze ilustruje piramida Maslowa. Potrzeby te przenoszą się także na grunt rzeczywistości wirtualnej. O bezpieczeństwie należy wspomnieć z powodu, który uwidocznia się na poniższym rysunku 1.
Jeżeli na podstawowych poziomach piramidy zabraknie spełnienia którejś z potrzeb (czyt. poczucia bezpieczeństwa), zapewnienie użyteczności będzie niemożliwe...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy