Geneza zmiany Google Analytics
Zmiana standardu śledzenia Google Analytics, która następuje 1 lipca 2023 r., to wyzwanie nie tylko dla analityków internetowych. Zmienia się praktycznie wszystko – od modelu danych, przez konfigurację narzędzia do samej analizy danych w interfejsie.
POLECAMY
Zmiana ta, jakkolwiek bardzo drastyczna dla użytkowników, była konieczna ze względu na okoliczności, w jakich znajduje się obecnie świat technologii internetowych. Google uznał, że nie ma sensu rozwijać narzędzia, które powstało ponad 20 lat temu (mowa tutaj o poprzedniej wersji Google Analytics), a jego fundamenty nie pozwalają sprostać wyzwaniom dzisiejszego świata. A można podsumować te wyzwana w trzech punktach.
- Niepełne dane o konwersji, które są wynikiem zmiany urządzeń przez użytkownika w czasie wchodzenia w interakcję z naszą marką na etapie podejmowania decyzji zakupowej.
- Różne miary dotyczące zachowań w aplikacji mobilnej i na stronie www – zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, gdzie według badań w 2021 r. 53% przychodów e-commerce w USA było składanych za pomocą aplikacji mobilnej.
- Braki w danych związane z blokowaniem przez użytkowników ciasteczek, które są efektem zaostrzenia polityki prywatności w związku z przepisami narzuconymi przez Unię Europejską, znanymi pod nazwą GDPR (General Data Protection Regulation), a w Polsce określanymi jako RODO (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
Wszystkie powyższe wyzwania adresuje Google Analytics 4, natomiast fundamentalna zmiana podejścia do pomiaru powoduje różnice w danych, które do tej pory analizowaliśmy.
Różnice w danych Google Analytics
Jeżeli do tej...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!